Podstatou jeho tvorby je odvaha. Výstava mapuje tvorbu Bedřicha Dlouhého ze Šmidrů

Návštěvnice výstavy si fotografuje dílo malíře Bedřicha Dlouhého s názvem Krajkář.
Snímek z výstavy děl Bedřicha Dlouhého v pražské Městské knihovně.
Foto: ČTK
ČTK Kultura ČTK, Kultura
31. 10. 2019 19:18
Dílo Bedřicha Dlouhého, spoluzakladatele umělecké skupiny Šmidrové a podobně jako Theodora Pištěka představitele takzvané iluzivní malby, představuje nová retrospektivní výstava v pražské Městské knihovně. Připravila ji Galerie hlavního města Prahy, potrvá do 16. února příštího roku a dílo letos sedmaosmdesátiletého výtvarníka mapuje od roku 1956 do současnosti.

Ve čtyřech velkých sálech druhého patra Městské knihovny návštěvníci uvidí přes 120 Dlouhého rozmanitých děl. Součástí expozice je také film režiséra Aleše Kisila z roku 2000, natočený pro Českou televizi.

Bedřich Dlouhý často vytvářel rozměrná díla kombinovanou technikou, využíval netradičních materiálů typu plexiskla. Prostřednictvím koláží nebo asambláží rozvíjel imaginární příběhy a situace, čímž pomyslně navazoval na dadaisty nebo surrealisty.

"Jeho tvorba je blízká hlavně filozofii nového realismu, který využíval nalezených předmětů, aby jejich vrstvením vyjádřil vztah umělců ke skutečnosti," napsal o něm v Lidových novinách kunsthistorik Jiří Machalický, podle nějž se v Dlouhého projevu spojuje dokonalé ovládnutí malířského a kreslířského řemesla se syrovým ztvárněním skutečnosti a křehkou básnivostí.

Současná výstava zahrnuje i tradičnější oleje, trojrozměrné objekty a originální obrazy využívající světelných zdrojů. Nescházejí ani malby využité na obalech hudebních alb, z nichž neznámější je Krajkář z roku 1987. Dlouhého ironická parafráze Krajkářky od mistra nizozemského baroka Vermeera, avšak s tváří kačera Donalda, se ocitla na přebalu V penzionu svět, debutové nahrávky dvojice Petr Hapka a Michal Horáček.

"Jeho tvorba je natolik rozsáhlá, že výstava zahrnuje tak třetinu všeho, co vytvořil," popisuje autorka koncepce výstavy Mahulena Nešlehová.

"Expozici jsem pojala spíše tematicky a jen zčásti retrospektivně. Chtěla jsem ukázat šíři jeho tvorby a nejrůznější metody překračující dobová pojetí obrazů, neschází v nich jemný humor a pocit absurdity," dodává Nešlehová, podle níž Dlouhý ve svém vyjádření postupuje neobyčejně svobodně a podstatou jeho tvorby je odvaha.

Retrospektivní výstavu doprovází katalog v grafické úpravě Zdeňka Zieglera.

Snímek ze současné výstavy.
Snímek ze současné výstavy. | Foto: ČTK

Bedřich Dlouhý se narodil 2. srpna 1932 v Plzni a vystudoval pražskou Akademii výtvarných umění, odkud byl roku 1957 vyloučen z politických důvodů. Desítky let nato, nedlouho po sametové revoluci, ho na stejné škole Milan Knížák jmenoval profesorem.

Členem skupiny Šmidrové se stal právě v roce 1957, a zařadil se tak po bok Karla Nepraše, Jana Koblasy, Jaroslava Vožniaka nebo Rudolfa Komorouse, s nimiž pořádal neoficiální akce představující opozici vůči komunistickému režimu.

"Vystoupení Šmidrů bylo studentskou recesí, dadaistickým gestem a manifestací odporu nejen k současné oficiální situaci, ale vůči konvencím vůbec," popsala historička umění Ivona Raimanová v databázi Artlist.cz, když líčila dadaistické vystoupení Malmuzherciáda z Prahy roku 1954, které se stalo jádrem Šmidrů.

"Absurdita, bizarnost, grotesknost, parodie, černý humor, sarkasmus se zpočátku projevovaly spíše než ve výtvarné tvorbě v happenigově laděném programu večerů a šmidřích schůzí, jichž se Dlouhý aktivně účastnil," vylíčila Raimanová.

Bedřich Dlouhý: Cestou z lesa (cyklus La Comédie humaine), 1976, olej, plátno, 75 × 65 cm, soukromý majitel
Bedřich Dlouhý: Cestou z lesa (cyklus La Comédie humaine), 1976, olej, plátno, 75 × 65 cm, soukromý majitel | Foto: Hana Hamplová

V 80. letech spoluzakládal další skupinu, Zaostalé. "Navrhl řadu ceněných filmových plakátů i výstavních pavilonů. Ale také hrál v útoku hokejového družstva Paleta vlasti, závodil za autoklub Bílá labuť a organizoval nepočítaně společenských večírků. Ten první v roce 1954 v době vrcholícího stalinismu odvážně pojmenoval jako Večer na ho*no," popsal v týdeníku Respekt výtvarný kritik Jan H. Vitvar.

"Pronikáme do umělcovy stále živé šmidrovské 'dada' strategie balancující na hraně vážného, nevážného a absurdního; seznamujeme se s bravurností jeho malířského podání, s ironickou reflexí pop-artu a fotorealismu i s humornými parafrázemi starých mistrů," shrnuje jeho tvorbu kurátorka současné výstavy Nešlehová.

Bedřich Dlouhý: Autoportrét III, 2008, kombinovaná technika, plátno, 140 × 180 cm, soukromá sbírka
Bedřich Dlouhý: Autoportrét III, 2008, kombinovaná technika, plátno, 140 × 180 cm, soukromá sbírka | Foto: Galerie hlavního města Prahy

Dlouhý bývá označován za představitele iluzivní malby. "Díky precizní technice totiž umí uvést diváka prostřednictvím závěsného obrazu do snových krajin, kde si gigantičtí brouci pochutnávají na lahvičce vína, obložené chlebíčky se zapojují do elektrických obvodů, kočky léčí pochroumané hraboše a obzor zakrývají rezavá klubka drátů a potrubí," popsal Vitvar v Respektu.

Historička umění Raimanová o Dlouhém napsala, že je duší romantik a založením mystifikátor.

Dlouhý samostatně vystavuje od roku 1962, kolektivních výstav se však účastní již od roku 1954. Jeho dílo je zastoupeno v předních domácích a zahraničních sbírkách včetně pařížského Centre Pompidou. Žije a pracuje v Praze. Na jeho tvorbu dnes volně navazují autoři jako Jiří Černický, Petr Písařík nebo Vladimír Skrepl.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 3 hodinami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy