Berlín - V atriu muzea Martin-Gropius-Bau je už úhledně seřazeno více než šest tisíc stoliček pocházejících z časů dynastií Ming a Čching. Do berlínského výstavního prostoru je nechal do řad vyrovnat čínský umělec Aj Wej-wej. Mají symbolizovat vše, co museli lidé opustit při nuceném stěhování do měst z venkova v severní Číně.
"Stoličky jsou symbolem pro vše, co ti lidé museli opustit," říká Aj Wej-wej. "Ukazují, co máme a co jsme už ztratili."
Berlínská výstava s názvem Evidence (Důkazy) začne 3. dubna, přesně v den třetího výročí spektakulárního zatčení Aj Wej-weje, který pak strávil ve vězení jedenaosmdesát dnů. K věznění se vrátil i expozicí na loňském bienále v Benátkách, kde nechal postavit repliku vězeňské cely.
Do dneška je ovšem stále nejisté, zda čínské úřady povolí výtvarníkovi a disidentovi na zahájení výstavy vycestovat. Od svého propuštění z vězení má totiž zabavený pas.
Aj Wej-wej: Evidence
- Martin-Gropius-Bau, Berlín
- Od 3. dubna do 7. června
- Otevřeno: st-po (út zavřeno) 10:00 - 20:00. Vstupné 11 euro, zlevněné 8 euro
"Doufáme, že toto téma otevře i kancléřka Merkelová při návštěvě čínského prezidenta Si Ťin-pchinga na konci března v Berlíně," řekla mluvčí muzea agentuře dpa.
Čínský prezident do Německa přijede v pátek a v sobotu. Aj Wej-wej v rozhovoru prohlásil, že by toho mohl využít, aby si ještě před oficiálním zahájením výstavy prohlédl jeho díla.
"Máme hodně společného," tvrdí o sobě a prezidentovi Aj Wej-wej. Otec výtvarníka, básník Aj Čching, a prezidentův otec, vicepremiér Si Čung-sün, byli totiž podle umělce "velmi dobrými přáteli".
Všechny exponáty v Martin-Gropius-Bau pomáhali instalovat Ajovi spolupracovníci. Kromě šesti tisíc židliček to je také zhruba tři a půl tisíce kousků ručně zdobených porcelánových artefaktů.
V muzejní hale také například vyrostla věžovitá instalace ze starých kol, hlavního dopravního prostředku v Číně. Další exponáty budou vystavené celkem na třech tisících metrech čtverečních v osmnácti prostorech. Přibližně polovinu děl Aj Wej-wej vytvořil přímo pro berlínskou expozici.
Renomovaný britský časopis Art Review zvolil v roce 2011 Aj Wej-weje nejvlivnější uměleckou osobností roku a jeho díla vystavovaly v minulosti nejpřednější světové galerie jako londýnská Tate Modern. Umělec je známý také jako spoluautor návrhu olympijského stadionu (Ptačího hnízda) v Pekingu.