Anně Barkovové svého času předvídali velkou budoucnost. Měla se stát básnířkou srovnatelnou se samotným Puškinem. Tedy předtím, než se sovětské Rusko rozhodlo upřednostnit před avantgardou socialistický realismus.
K režimu kritické a emancipované ženě, která milovala ženy, tím začaly krušné časy. I přes chatrné zdraví ale přežila několik internací v těžkých pracovních táborech a dožila se pětasedmdesáti let. Z nich víc než dvacet strávila v gulagu.
Snímek 8 hlav šílenství režisérky Marty Novákové s Anetou Langerovou v hlavní roli se snaží její život přiblížit. Jeho koncept je ambiciózní a na české poměry odvážně nedivácký. Verše Barkovové zní v ruštině, vyprávění není chronologické, ale členěné do osmi různorodých částí a obraz i hudba často utíkají k silné stylizaci.
Langerová si ukousla příliš
Bohužel samotný respekt k záměru tvůrců se automaticky nerovná diváckému zážitku z jejich díla.
Předně Aneta Langerová není nejlepší herečka. I když její výkon předčí většinu českých popových zpěvaček, jež stanuly před kamerou (Lucie Vondráčková, Iveta Bartošová), náročnou roli introvertní a přitom nevázané geniální básnířky nemá šanci pojmout.
Scénář jí naštěstí nevkládá do úst mnoho slov, takže nemá prostor přímo pro špatný výkon a divák si do jejího mlčenlivého projevu může promítnout vlastní představy. To ale v tak komplexním příběhu konkrétního člověka nenahradí vybudování plnohodnotného charakteru.
Langerová navíc v nechronologicky vyprávěném filmu ztvárňuje Barkovovou ve všech jejích věkových fázích od útlého dětství po dospělost bez jakékoliv snahy o omlazování či naopak ostaršení. A její herectví není schopné přizpůsobit se různým životním fázím.
Kromě podivného pocitu nepatřičnosti tak vzniká i zmatení: divák se nemusí orientovat v tom, v jaké části hrdinčina života se vyprávění právě nachází.
Krása v gulagu
Audiovizuální stránka se pohybuje od celkem nápaditých precizních záběrů až po animace evokující laciný počítačový program.
Je možná trochu škodolibé posmívat se filmařům za laciný vzhled, když měli velmi omezené prostředky. Na druhou stranu je však úkolem štábu přizpůsobit se podmínkám tak, aby divák o nějaké "podfinancovanosti" vůbec nepřemýšlel.
Celkově stylizace naštěstí dopadla mnohem lépe, než evokoval trailer s kutálející se useknutou hlavou Langerové. V každém případě se ale zdá, že estetické nápady tvůrců neberou v potaz, jestli by nabízené obrazy alespoň teoreticky mohly odpovídat vnitřnímu světu Barkovové.
Zpodobnění gulagu je pak přinejmenším problematické. Langerová, Marie Štípková a předně objekt touhy Zuzana Fialová sice střídají různé pocuchané paruky, se svou vždy dokonalou pletí ale nakonec působí až příliš krásně a vždy velmi esteticky.
Kromě scén, jejichž primárním cílem je explicitně ukázat špínu, působí hrdinčino utrpení podivně čistě a málo intenzivně. V gulagu, kde se pracovalo i 16 hodin denně s minimem jídla a oblečení, jako by se především nudila.
8 hlav šílenství
Životopisný českoslovesnký film
2017, 107 minut
Režie, scénář: Marta Nováková
Hrají: Aneta Langerová, Zuzana Fialová, Viktorie Čermáková, Marie Štípková, Luboš Veselý a další
Hodnocení Aktuálně.cz: 50 %
Největší problém snímku je přecenění schopností a možností. Aneta Langerová by mohla předvést dobrý herecký výkon, ovšem ne v tak náročné roli.
Zvolený příběh je fascinujícím kusem osobní i světové historie, nafouknuté vypravěčské kličky ho ale rozmělňují. Výrazná výtvarná stylizace by měla smysl, kdyby se ji podařilo koncepčněji propojit s hrdinkou.
8 hlav šílenství není směšně špatný film, jak se zdálo z propagace. Sice se nepovedl, lze ho ale respektovat a doufat, že příště se jeho tvůrci v ambicích uskromní a předvedou možná menší, ale dotaženější dílo.