Satirická antologie Bílý lotos, jejímž výhradním tvůrcem, scenáristou i režisérem je Mike White, patří k nejoceňovanějším televizním počinům posledních let. Každá série se odehrává během jednoho týdne v jiné zemi a jiné pobočce fiktivního hotelového řetězce, kde sleduje dramatické i černohumorné osudy hostů a zaměstnanců.
První sezona z roku 2021 byla situovaná na Havaj. Získala 20 nominací na ceny Emmy, přičemž polovinu proměnila ve vítězství. Druhá řada, zasazená na Sicílii, měla premiéru v říjnu následujícího roku a ze 23 nominací na Emmy uspěla v pěti kategoriích. Takzvaný "efekt Bílého lotosu" navíc přispěl k prudkému růstu zájmu turistů o sicilskou Taorminu, kde štáb natáčel.
Také ve třetí sérii, jejíž první část je od pondělí dostupná ve videotéce Max, připlouvá do exkluzivního resortu několik bělošských zbohatlíků. A jejich iluze, že během sedmidenního pobytu ve zlaté kleci je peníze ochrání před všemi problémy, budou jako obvykle rozbity na padrť.
Jason Isaacs, představitel Caryho Granta v minisérii Archie, hraje úspěšného finančníka Timothyho. Toho doprovází manželka Victoria v podání Parker Poseyové a tři dospělé děti. Zatímco dcera Piper, ztělesněná Sarah Catherine Hookovou, píše diplomovou práci o buddhismu a nejstarší syn Saxon, jehož ztvárnil syn Arnolda Schwarzeneggera Patrick, se ohlíží za každou sukní, jejich matka se neustále láduje lorazepamem.
Ještě na palubě lodi se rodina dostane do rozepře s konfliktním mrzoutem Rickem, jehož se ujal Walton Goggins a který se z nejasných důvodů mnohem více zajímá o amerického manžela thajské spolumajitelky hotelu než o svoji výrazně mladší anglickou přítelkyni Chelsea. Bezprostřední dívku hraje Aimee Lou Woodová známá ze seriálu Sexuální výchova.
Do luxusně vybavených vil ve stínu palmových hájů se na týden stěhuje také trojice dlouholetých přítelkyň středního věku. Jejich "vítěznou" dámskou jízdu zaplatila televizní hvězda Jaclyn, kterou představuje Michelle Monaghanová. Kamarádství afektovaných pětačtyřicátnic se ale zvolna začne drolit kvůli nadměrnému množství alkoholu a blízkosti opálených mladých mužů v rozepnutých košilích.
Komediální drama tentokrát - alespoň v prvních šesti hodinových epizodách, které měli recenzenti předem k dispozici - dává znatelně víc prostoru hostům hotelu než jeho personálu. "Účastníci zájezdu" nemají ani stejně výrazného protihráče, jakým byl v první sérii výstřední manažer havajského resortu Armond nebo ve druhé řadě samozvaná hotelová prostitutka Lucia.
Nejvíce do popředí vystupuje Tayme Thapthimthong jako dobrosrdečný člen hotelové ostrahy Gaitok, platonicky zamilovaný do usměvavé "mentorky zdraví" Mook. V této roli herecky debutuje thajská hvězda, raperka, tanečnice a modelka Lalisa Manobalová známá jako Lisa z dívčí k-popové skupiny Blackpink. Ačkoli ani místní pracovníci hotelu se nezdají být zcela bez poskvrny, ve srovnání s americkými hosty působí jako vzor mravnosti.
Mike White kromě nových aktérů do exotických kulis přivádí - stejně jako v sicilském příběhu - také některé postavy z minulých sezon, čímž tři samostatně fungující série subtilně propojuje. Jednou z nich je Belinda, sympatická manažerka havajského hotelového spa, jejíž roli si zopakovala Natasha Rothwellová. Další známou tvář se nesluší předem prozrazovat.
Třetí série si zachovává charakteristiky předchůdců. I tentokrát se v úvodních minutách první části objeví mrtvola, aniž by bylo jasné, o koho jde, načež se děj vrací o týden nazpět. Identita nebožtíka bude zjevně odhalena opět až na konci. Vražednická záhada ale ve sžíravé společenské satiře není tím nejpodstatnějším motivem.
Zatímco první série zkoumala sociální i rasovou nadřazenost bohatých, druhá sezona se zaměřila na transakční provázanost sexu a peněz. Třetí řada upírá jízlivý pohled na západní vnímání východního náboženství či spirituality. Ostatně už název hotelového řetězce odkazuje k hinduistickým i buddhistickým učením uctívané rostlině, z jejíhož květu se rodí Brahmá - stvořitel vesmíru.
Mike White si zjevně vychutnává, jak se duchovní život, o němž si protagonisté možná něco přečetli v turistických průvodcích, "tluče" s jejich poživačností. Ačkoli se nacházejí v hotelu vyhlášeném svým wellness programem, zájem o něj většinou nemají, nebo ho jen předstírají. Naopak velký problém pro ně představuje pravidlo, že je letovisko koncipováno jako prostor pro digitální detox, a že by proto měli zamknout do sejfu své mobily i veškeré elektronické přístroje.
Z Bílého lotosu vyvěrá škodolibá ironie. Chce-li některá postava absolvovat meditaci a nechat během ní odplynout zvuky okolního světa, absolutní ticho proříznou výstřely. Zakládá-li si někdo jiný na své ostentativní maskulinitě, čeká ho zdrcující sexuální pohana. Komukoli se kdykoli může přihodit něco zlého - zejména pak někomu, kdo si to nejméně zaslouží.
Ačkoli se základní vzorec seriálu již opakuje, respektive variuje, a letošní sezona se rozjíždí znatelně pomaleji než ty předešlé, Bílý lotos nadále neztrácí nic ze své podvratné přitažlivosti. Nejen proto, že se tvůrce nebojí prolamovat různá tabuizovaná témata, včetně skupinového sexu nebo incestu.
I letošní řada se vyznačuje klady obou předchozích. Opírá se o chytré, břitce napsané dialogy, temně komické situace, pečlivou psychologickou drobnokresbu postav s přesně odpozorovanými detaily v jejich chování a vzácně vyrovnané i sehrané herecké obsazení.
Pozoruhodně znovu vyznívá také výtvarná stránka, a to počínaje kreslenou titulkovou sekvencí. Kamera, která snímá barevné lotosy na hladině jezírek či opičky šplhající po stromech, navozuje zdání dovolenkové idyly.
Jenomže právě opice mají podle legendy o Buddhovi sklony k lehkovážnosti a nepatřičným žertům. Jejich potměšile se tvářící sošky, které lemují cesty v honosném resortu, jako by naznačovaly, že se i nad sluncem zalitém místě mohou stahovat zlověstná mračna.
Všechny zpočátku odděleně vedené dějové linky se postupně stále více proplétají. Jak kompaktně do sebe nakonec zapadnou, ale ukážou až poslední dvě části. Teprve ty rozhodnou, jestli i tentokrát diváky čeká pětihvězdičkový zážitek.
Seriál
Bílý lotos 3
Režie: Mike White
Seriál je k vidění od 17. února ve videotéce Max.