Říká se, že pro sportovce je nejhorší skončit čtvrtý na olympiádě. Slibná americká lyžařka a budoucí olympijská naděje Molly Bloomová má pro ty, co to tvrdí, jedinou odpověď: vztyčený prostředníček.
Poté co se hrdince životopisného dramatu Velká hra odepne uprostřed salta lyže a ona se řítí svou operovanou a železy zpevněnou páteří vstříc tvrdému přistání, by brala bramborovou medaili z olympiády všema deseti.
K nelibosti pedantického otce a trenéra nechá Molly po incidentu jak sportu, tak vysoké školy, a propadne kartám. Nikoli jako hráčka, ale coby organizátorka nelegálních turnajů v pokeru, kde se schází jen smetánka: herci, producenti, makléři a také ruští mafiáni. A brzy na dveře zaklepe FBI.
Když se scenárista a režisér opájí psaním
Aaron Sorkin si scénáři k filmům The Social Network v režii Davida Finchera či Steve Jobs od Dannyho Boyla vybudoval pověst muže, který dovede filmové plátno zahltit až kulometnými salvami dialogů a dovedně bruslí mezi časovými rovinami s podobnou rychlostí a obratností, jako jeho nejnovější hrdinka Molly kličkuje mezi sněhovými boulemi.
Ve Velké hře však Sorkin stanul poprvé i za kamerou a naplno se ukázalo, že za tou jeho křížovou palbou je podezřelé prázdno. Potvrdilo se tak podezření, že Sorkin bez režijní bravury Davida Finchera je jen jakýmsi křížovkářem pro lepší lidi. Na Velkou hru se celkem zábavně kouká, ale zároveň je to naprostá ztráta času.
V The Social Network Fincher povýšil Sorkinovo morální podobenství o zakladateli Facebooku na formálně progresivní film, který svým stylem zachycuje tekutou a těkavou povahu doby.
Ve snímku Steve Jobs o zakladateli Applu už morální podobenství převážilo nad snahou tematizovat vazby mezi soukromým a veřejným či nad meditací o povaze technologií a jejich vlivu na naše životy i životy jejich stvořitelů. A ve Velké hře se Sorkin coby scenárista i režisér pouze opájí vlastním psaním.
Molly je rafinovaná žena v pozadí gamblerského podniku, kterému obvykle vládnou muži, a díky podání Jessicy Chastainové dovede skvěle sehrát roli sebevědomé podnikatelky, jež "vodí za ručičku" boháče a náruživé hráče.
Zůstane jen vzpomínka na kdysi talentovanou lyžařku
Výborná je též sestava gamblerů - od tajemného Hráče X v podání Michaela Cery po zmateného alkoholika, jehož úsečné opilecké promluvy připomínají názvy špatných detektivních románů. Až požitkářsky jej ztvárnil Chris O’Dowd, známý ze seriálu IT Crowd. Tady Sorkin dovede okouzlit. Detaily, napínavými hráčskými výměnami, podařenými vtípky.
Kdykoli chce ale vyprávět drama s přesahem - o ženě, která se infiltrovala do světa vyhrazeného mužům a nabourala jejich jistoty -, stává se sám karbaníkem, který musí z rukávu lovit falešné karty.
Sorkin není únavný či banální jen režijně - jako když slova o ztrátě sebekontroly či identity doslovně ilustruje pohledem hrdinky na vlastní odraz ve skle, který vzápětí zastře záclona. Především je zmatený, když poskakuje mezi feministicky emancipovaným vyprávěním a příběhem, který vždy nakonec pevně třímou v rukách až patronsky ochranitelští muži.
Ať už jde o právníka v podání Idrise Elby, jenž se Molly snaží vysekat ze spárů FBI a z hrozby nepodmíněného trestu, či Mollyina otce hraného Kevinem Costnerem. Ten se po dlouhé odluce zjeví v samém závěru filmu a udělí jednu z nejhloupějších lekcí z psychologie, která byla v poslední době na plátně k vidění.
Osud skutečné "pokerové princezny" Molly Bloomové, u jejíhož stolu se coby hráči vystřídali například hollywoodští herci Leonardo DiCaprio, Tobey McGuire či Ben Affleck, má obrovský filmový potenciál.
Velká hra
Americké životopisné drama
2014, 140 minut
Režie a scénář: Aaron Sorkin
Předloha: Molly Bloomová (kniha)
Hrají: Jessica Chastainová, Idris Elba, Kevin Costner, Michael Cera, Samantha Islerová a další
Premiéra v ČR: 4. ledna 2018
Hodnocení Aktuálně.cz: 60 %
Když se přesunula z Los Angeles do New Yorku, rozšířila pomocí šeptandy povědomí o nejexkluzivnější pokerové partii široko daleko, s rekordním vkladem 250 tisíc dolarů. Přitáhla tak pozornost makléřů z Wall Street i mafiánů, kteří místo čtvrtmilionového vkladu neváhali přijít s pravým obrazem od Moneta v milionové hodnotě, který sundali doma ze zdi.
Podobné karbanické historky průběžně oživují snímek se stopáží 140 minut, ale Molly Bloomová se nikdy nestane plnokrevnou hrdinkou. Podobně jako filmový Steve Jobs zůstává jen konstruktem filmaře, konstruktem, na který scénář navěšuje velké množství motivů, ale nikdy je pořádně nerozehraje.
Nakonec v paměti diváků z načrtnutého obrazu Bloomové - coby ženy na scestí a zároveň čestné "podnikatelky" neochotné vydat justici jména hráčů výměnou za menší trest - neuvízne nic.
Zůstane jen prchavá vzpomínka na kdysi talentovanou lyžařku, co místo kopců začala sjíždět lajny kokainu a na vlnách gamblerského adrenalinu a drog se zdárně sklouzla až k závěrečným titulkům.