Pražské jaro chce podporovat mladé umělce, představilo "budoucnost české hudby"

Martina Heroldová Martina Heroldová
Aktualizováno včera
Vytvářet koncertní příležitosti pro mladé sólisty a soubory, rozvíjet mladé talenty prostřednictvím mistrovských kurzů nebo být zadavatelem nových děl českých a slovenských skladatelů. Takové cíle si vytyčil Mezinárodní hudební festival Pražské jaro. Na tiskové konferenci představili organizátoři cesty, jak chtějí podporovat mladé české umělce.
Dirigentka Alena Hron v roce 2023 na festivalu Pražské jaro.
Dirigentka Alena Hron v roce 2023 na festivalu Pražské jaro. | Foto: Petra Hajská

Festival tradičně dává příležitost například mladým dirigentům v rámci projektu Debut Pražského jara, který odstartoval v roce 2014 Jiří Bělohlávek. Patří přitom mezi nejsledovanější festivalové koncerty, protože předznamenává mnohdy zlomový moment teprve rozvíjející se kariéry svých nominantů, kteří stanou před tak velkým profesionálním orchestrem často poprvé. V minulosti se v něm představili dnes již etablovaní dirigenti jako Jiří Rožeň, Marek Šedivý nebo Alena Hron.

Letošním debutantem je talentovaný pětadvacetiletý student HAMU Jan Sedláček. "Tohoto nadaného českého dirigenta sledujeme již od jeho vítězství v dirigentské soutěži Karlovarského symfonického orchestru. Loni na festivalu asistoval Jakubovi Hrůšovi při nastudování Smetanovy Libuše, v létě se zúčastnil Akademie Paava Järviho, letos v únoru neváhal odletět do Filadelfie, aby zde týden studoval s dirigentem a pedagogem Leonidem Grinem. Je to umělec, který má nejen velký talent a tvůrčí potenciál, ale dokáže na sobě také velmi tvrdě pracovat," říká ředitel festivalu Pavel Trojan.

V podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu zazní pod Sedláčkovou taktovkou program spojující hudbu Leonarda Bernsteina, Sergeje Prokofjeva a Antonína Dvořáka. S nimi vystoupí japonská houslistka Tsukushi Sasaki, vítězka Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro 2024, tedy další mladá vycházející hvězda na pomyslném hudebním nebi.

Právě zmíněný Leonard Bernstein jako sedmadvacetiletý mladík rovněž zažil svůj evropský debut na Pražském jaru v roce 1946, než se stal celosvětově uznávaným dirigentem a skladatelem. Tato tradice tak ve skutečnosti sahá ještě mnohem hlouběji do historie.

Deset světových premiér

Jubilejní 80. ročník festivalu nabídne také deset světových premiér, z toho devíti skladeb, které vznikly přímo na objednávku Pražského jara. Většina z nich bude uvedena v rámci projektu Prague Offspring, jenž je součástí festivalu od roku 2022. Za tu dobu inicioval vznik více než 34 nových skladeb.

Rezidenčním ansámblem Pražského jara se na tři roky stal německý soubor Ensemble Modern, jedno z nejlepších světových těles v interpretaci soudobé hudby. 

"Vedle samotného formátu Prague Offspring, který v sobě integruje mnoho zajímavých aspektů včetně koncertů a workshopů, a možnosti věnovat se rozvíjení těchto aktivit po celé tři roky byla spolupráce s českými skladateli zásadním důvodem, proč jsme na tuto rezidenci kývli. Otevírají se před námi velké možnosti a opravdu velice se těšíme," říká umělecký a výkonný ředitel Ensemble Modern Christian Fausch.

Aktuálně pro soubor vznikají na objednávku tři kompozice v rámci tzv. Reading Lessons.

"V tomto programu dostávají mladí skladatelé možnost konzultovat své partitury s rezidenčním ansámblem Prague Offspring. Získávají tak skvělou zpětnou vazbu na grafický zápis svých zvukových představ a objevují nové zvukové možnosti nástrojů ve spolupráci s technicky skvěle vybavenými a zkušenými interprety soudobé hudby," představuje podstatu Reading Lessons dramaturg Josef Třeštík. Všechny zmíněné kurzy jsou pro aktivní účastníky zdarma a jsou přístupné také veřejnosti.

Dalších pět skladeb bude premiérováno v rámci koncertní řady Prague Offspring. K novým kompozicím byly osloveny výrazné tváře současné skladatelské generace, Pavel Šabacký, Haštal Hapka, Jan Ryant Dřízal, Barbora Tomášková a Slavomír Hořínka.

"V tomto programu dostávají mladí skladatelé možnost konzultovat své partitury s rezidenčním ansámblem Prague Offspring. Získávají tak skvělou zpětnou vazbu na grafický zápis svých zvukových představ a objevují nové zvukové možnosti nástrojů ve spolupráci s technicky skvěle vybavenými a zkušenými interprety soudobé hudby," představuje podstatu Reading Lessons dramaturg Josef Třeštík. Všechny zmíněné kurzy jsou pro aktivní účastníky zdarma a jsou přístupné také veřejnosti.

Salon ZUŠ

Na Pražském jaru se představí již poosmé také absolventi Akademie MenART na koncertě s názvem Salon ZUŠ, který se uskuteční 24. května v kostele sv. Šimona a Judy. Završí tak svou roční spolupráci se špičkovými mentory akademie. Letošní Salon ZUŠ přivítá absolventy pěvecké a dechové sekce, kteří pracovali pod vedením sopranistky Kateřiny Kněžíkové, dirigenta a hornisty Radka Baboráka, hobojisty Vladislava Borovky a fagotisty Tomáše Františe. 

"Tento koncert je pro naše studenty nejen významným hudebním svátkem, ale rovněž inspirativním setkáním generací, které spojuje hluboký vztah k hudbě a umění. Je radost sledovat, jak se pod vedením výjimečných mentorů rozvíjí mladé osobnosti, jež do klasické hudby vnášejí svěží pohled a novou energii. Vnímáme jako důležité a je nám mimořádnou ctí, že právě Pražské jaro vytváří prostor i pro nejmladší talenty," uvádí ředitelka Akademie MenART Dana Syrová.

Na koncertě bude pod taktovkou Radka Baboráka uvedena ve světové premiéře nová skladba pro fagoty, hoboje, lesní roh a zpěv Emilyno jaro inspirovaná básní 1472 básnířky Emily Dickinson. Na objednávku Pražského jara ji komponuje Beata Hlavenková, dvojnásobná držitelka nominace na Českého lva a zakládající mentorka Akademie MenART.

Letošní festival nabízí studentům uměleckých škol také mistrovské kurzy s francouzským klavíristou Pierrem-Laurentem Aimardem. Novinkou Pražského jara 2025 jsou speciální skupinové a individuální kurzy pro účastníky soutěže Pražské jaro, které budou zaměřeny na dovednosti v oblasti komunikačních strategií a sebepropagace, které jsou ve světě dnešní vážné hudby rovněž důležité.

Program nabídne přes půl stovky koncertů

Na Pražské jaro, které nabídne více než 50 koncertů, se po letech vrátí Londýnský symfonický orchestr nebo tokijský NHK Symphony Orchestra. Rezidenční umělkyní festivalu bude houslistka moldavského původu Patricia Kopačinská, která přijede do Prahy s orchestrem Camerata Bern a klavíristou Joonasem Ahonenem. Velký zájem je o vystoupení obou amerických orchestrů - Chicagského symfonického orchestru a Bostonského symfonického orchestru. Program se nachází na webových stránkách festivalu.

Přibližně pět desítek akcí loňského ročníku Pražského jara navštívilo 28 000 diváků. Návštěvnost přesáhla 90 procent, tržby z prodeje vstupenek činily 25,5 milionu korun, předloni to bylo 25,1 milionu korun. Rozpočet na 80. ročník festivalu přesahuje částku 120 milionů korun. Na rozpočtu se podílejí zejména ministerstvo kultury a město Praha.

 
MK
Miroslav Kašparpřibližně před 21 hodinami

Výborně! Cítím se mladým ujelcem. Tedy, přesněji řečeno pokročile mladým umjelcem. A hraju blues. Bez not, s volnou intonací i s volným rytmem, jak se sluší a patří. Co mi, pražští jarini, můžete nabídnout?

Právě se děje

Další zprávy