MoMa představí filmy Ivana Passera

ČTK ČTK
1. 3. 2009 10:22
MoMa představí filmy Ivana Passera

MoMA neboli Newyorské Muzeum moderního umění připravilo na březen retrospektivu filmů česko-amerického režiséra a scenáristy Ivana Passera. Nabídne v ní oba autorovy snímky z období české nové vlny 60. let a tři filmy z celkem patnácti, které natočil po svém odchodu do Spojených států.

Pětasedmdesátiletý Passer osobně uvede 6. března svůj snímek z roku 1965 Intimní osvětlení, který pak bude MoMa spolu s jeho debutem, krátkometrážní filmovou povídkou z roku 1964 Fádní odpoledne promítat po celý týden. Přehlídku doplní Passerovy americké filmy Zrozen k vítězství (1971), Law and Disorder (Právo a nepořádek, 1974) a Cutterova cesta (1981).

Ivan Passer v pondělí 9. března v MoMa představí americkému publiku také svého současného českého kolegu Jana Šikla. Jejich rozhovoru na scéně bude předcházet uvedení snímku Tatíček a Lilli Marlén ze Šiklova cyklu Soukromé století, který autor skládá z filmových archivů několika rodin. Zbývajících sedm dílů unikátního projektu nabídne MoMa divákům v dalších dnech.

Passerovu tvorbu a životní pouť přiblíží newyorskému obecenstvu během týdne v MoMa téměř hodinový dokument režiséra Martina Šulíka z cyklu Zlatá šedesátá, který mapuje českou filmovou novou vlnu.

Pražský rodák Ivan Passer studoval po druhé světové válce na gymnáziu v Poděbradech společně s pozdějším dramatikem a prezidentem Václavem Havlem a budoucím režisérem Milošem Formanem. Maturitu ale v poúnorovém Československu složit nemohl. Pracoval pak u soustruhu, na stavbě silnic nebo jezdil s lunaparkem. Dostal se sice na FAMU, ale po třech letech ho v roce 1957 ze studií vyloučili.

Zkušenost člověka "společensky nemožného" se stala námětem jeho děl, kde se s pochopením a humorem zabývá tragikomickými antihrdiny vystavenými tlaku prostředí a osudu. Jeho komorní, intimně a melancholicky osvětlené snímky nikdy neměly masové publikum.

Po účasti ve skupině kolem Alfréda Radoka, která připravovala program Laterny Magiky na světovou výstavu Expo 58, proslul jako spoluscenárista a asistent režie u všech českých filmů Miloše Formana, počínaje Konkursem (1963) a konče Hoří, má panenko (1967). Díky Formanovi se v roce 1969 dostal do Spojených států, kde po dvou letech natočil svůj americký debut Zrozen k vítězství.

Passer je třetím česko-americkým režisérem proslaveným v období nové vlny, který má v New Yorku v poslední době vlastní retrospektivu. Zhruba před rokem MoMa takto poctila Miloše Formana. Loni v září pak prestižní instituce Anthology Film Archives newyorskému publiku představila dílo Vojtěcha Jasného.

Na Passerově přehlídce, podobně jako na obou předcházejících, se spolupodílí newyorské České centrum.

 

Právě se děje

Další zprávy