reklama
 
 

Vychází Dívka v pavoučí síti, pokračování Larssonova Milénia

Aktualizováno 24. 8. 2015 18:08
Už ve čtvrtek vyjde nový švédský román, který by měl navázat na úspěch severské trilogie Milénium Stiega Larssona. Autorem nového pokračování je další švédský spisovatel David Lagercrantz.

Praha – Jen pár dní zbývá do světové premiéry nového švédského románu Dívka v pavoučí síti, který navazuje na úspěšnou trilogii Milénium Stiega Larssona. V češtině kniha vyjde ve čtvrtek 27. srpna, stejně jako švédský originál.

Pokračování série se po smrti původního autora ujal další švédský spisovatel David Lagercrantz, autor úspěšného fotbalového životopisu Já jsem Zlatan Ibrahimović.

„Téma zpracoval vlastním košatým literárním stylem, který se od původního larssonovského na první pohled liší. Nešlo tedy o snahu za každou cenu kopírovat autora a balamutit čtenáře, nýbrž napsat své vlastní pokračování původního příběhu,“ popsala knihu překladatelka Azita Haidarová, která je autorkou české verze všech tří předešlých dílů.

Nová zápletka, staří známí

Čtenáři se mohou těšit na další osudy známých postav, kterými jsou investigativní novinář Mikael Blomkvist a svéhlavá punková hackerka Lisbeth Salanderová.

"Jednoho večera profesor Frans Balder, uznávaná kapacita ve výzkumu umělé inteligence, zavolá Blomkvistovi, že disponuje informací o amerických zpravodajských službách schopnou otřást světem. Navíc je v kontaktu s mladou a velice nadanou internetovou pirátkou, podobající se Blomkvistově dobré známé. Novinář začíná doufat v trhák, který by on a časopis Milénium potřebovali," prozradilo vydavatelství Nordstedts.

O dalším směřování děje románu však nakladatelství mlčí, a celá zápletka tak zůstává zahalena tajemstvím. Do dne oficiálního vydání nakladatelství dokonce neuvolňuje ani recenzní výtisky.

Zajímavý je i název nového románu. V Česku stejně jako v dalších případech vychází pod ekvivalentem anglické verze titulu, tedy Dívka v pavoučí síti. Doslovný překlad švédského originálu je přitom Co tě nezabije.

„Domnívám se, že právě tímto názvem, nezačínajícím na ono obligátní slovo Dívka, se chtěl David Lagerkrantz do jisté míry distancovat od svého předchůdce a naznačit, že byť jde o pokračování osudů nezapomenutelných Larssonových hrdinů, zároveň se jedná o svébytný příběh z pera jiného autora,“ pokračovala Haidarová.

Desetidílná trilogie

Larsson se úspěchu ani samotného vydání díla nedočkal. V roce 2004 zemřel na infarkt. Úvodní díl série Milénium s názvem Muži, kteří nenávidí ženy ve Švédsku poprvé vyšel až v roce 2005. Následovaly ho knihy Dívka, která si hrála s ohněm a Dívka, která kopla do vosího hnízda.

Nový román tak vychází v době desetiletého výročí od prvního vydání Larssonovy trilogie, která se dočkala i dvojího filmového zpracování. Nejprve ve Švédsku, později ve Spojených státech slavným režisérem Davidem Fincherem

Podle Larssonovy dlouholeté partnerky Evy Gabrielssonové po sobě autor zanechal rozepsaný čtvrtý díl série. Nejspíše i náčrt pátého a šestého dílu. Ságu údajně zamýšlel jako desetidílnou.

Milionové prodeje

Nový navazující román z pera Lagercrantze však vznikl bez přístupu k těmto materiálům. Autorská práva k Miléniu totiž patří Larssonovu bratrovi a otci, kteří s Gabrielssonovou dlouhodobě nevycházejí. Existenci dalších Larssonových rukopisů navíc zpochybňují.

Obě strany se o odkaz zesnulého autora už několik let soudí. Gabrielssonová považuje pokračování jeho díla z pera dalšího autora za nepřijatelnou snahu vydělat na odkazu mrtvého umělce.

Trilogie si podmanila spousty fanoušků po celém světě. Za deset let se prodalo přes 80 milionů výtisků ve více než 50 zemích světa. Práva na novou knihu jsou zatím prodána do více než 40 zemí. Hned v 25 státech vyjde překlad souběžně s originálem.

Rozhovor s překladatelkou švédského bestselleru Milénium Azitou Haidarovou o právě vycházejícím čtvrtém dílu Dívka v pavoučí síti si přečtěte zítra na Aktuálně.cz.

autor: David Kořínek | 24. 8. 2015 15:05

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama