Jedenapadesátiletá pěvkyně ve volební kampani roku 2012 podpořila ruského prezidenta Vladimira Putina, později o něm obdivně hovořila například v rozhovoru pro časopis Newsweek. V zimě 2014 navštívila Rusy anektovaný ukrajinský Krym a finančně podpořila tamní proruské separatisty. Právě proto ji newyorská opera po loňském zahájení ruské války na Ukrajině vyzvala, aby se od Putina distancovala, vysvětlují New York Times.
Pěvkyně téměř měsíc mlčela, než válku odsoudila a vyslovila lítost za "některé mé činy nebo výroky v minulosti, které mohly být zčásti špatně interpretovány". Od Vladimira Putina se však distancovat odmítla. Ředitel opery Peter Gelb to vzhledem k jejím konexím na Kreml označil za nedostatečné a zrušil všech 13 jejích plánovaných vstoupení v New Yorku. Tam měla Nětrebková účinkovat mimo jiné v inscenacích Verdiho oper Don Carlos a Síla osudu.
Stejně jako jiní umělci ale měla Nětrebková s Met uzavřenou smlouvu, podle níž musí dostat zaplaceno, i kdyby operní dům nakonec jejích služeb nevyužil. Klauzule je ve smlouvě primárně z uměleckých důvodů. Právníci Met se v rozhodčím řízení snažili argumentovat tím, že Nětrebková odmítla odsoudit ruskou invazi a že podporovala Vladimira Putina. "Nemůže být pochyb o tom, že Putina podporovala, ale měla na to plné právo," odvětil rozhodce Howard C. Edelman, podle nějž ani podpora Putina neomlouvá porušení smluvních podmínek ze strany Met.
Rozhodce však zároveň Nětrebkové vyměřil pokutu 30 tisíc dolarů za "krajně nevhodné" výroky učiněné po začátku ruské invaze na Ukrajinu. Přihlédl mimo jiné k tomu, když pěvkyně na sociální síti Instagram označila své kritiky na Západě za "opovrženíhodný lidský odpad" a "stejné zlo, jako jsou zaslepení agresoři". Nětrebková příspěvek po kritice smazala.
Podle New York Times pěvkyně v rozhodčím řízení původně žádala další statisíce dolarů za plánovaná vystoupení v příštích sezonách, k nimž ještě nepodepsala smlouvu, jen o nich s managementem Met jednala ústně. Rozhodce jí ale přiřknul odškodné jen za nasmlouvaná účinkování. Pěvkyně dostávala v Met honorář nejvyšší kategorie, okolo 15 tisíc dolarů za večer, což je asi 337 tisíc korun.
Nětrebková se k výsledkům rozhodčího řízení nevyjádřila. "Přestože jsme měli řádně uzavřenou smlouvu, přišlo nám amorální cokoliv Anně Nětrebkové platit s ohledem na její úzký vztah k Vladimiru Putinovi," reagoval Peter Gelb, ředitel Met. Přiznal, že přerušení spolupráce je po umělecké stránce pro Met ztrátou, podle něj by ale ani pracovníci instituce, ani většina abonentů přítomnost Nětrebkové na jevišti nestrpěli.
Po loňském začátku ruské invaze na Ukrajinu začala Anna Nětrebková přicházet o angažmá na Západě a dosud čelí protestům. Za poslední měsíc s ní například odmítl vystoupit Tchajwanský národní symfonický orchestr. Podle agentury AP k tomu přispěl tlak ze strany tchajwanské vlády, jež nechtěla vyslat světu smíšený diplomatický signál, že její státní orchestr jakkoliv podporuje vojenské tažení Vladimira Putina. Jinak se ale kalendář Nětrebkové znovu začíná plnit. Tuto neděli zazpívala v milánské La Scale a příští sezonu ji čekají vídeňský Konzerthaus, Salcburský velikonoční festival nebo recitál 16. října ve Smetanově síni Obecního domu v Praze, kde ji doprovodí klavírista Pavel Nebolsin.