Hru na varhany a dirigování vystudoval v Praze a švédském Stockholmu. Se svou francouzskou manželkou žije ve Vídni, odkud dojíždí do polských Katovic. Tam se po vítězství v mezinárodní soutěži stal dirigentem Národního symfonického orchestru Polského rozhlasu. A letos ho čeká velký debut na Pražském jaru.
Podcast s Františkem Mackem si můžete poslechnout zde:
Po otci je František Macek teprve druhou generací hudebníků z původně statkářského rodu z Hrabišína, obce na Šumpersku s necelou tisícovkou obyvatel. Mackové se dnes bez přehánění jeví jako hudební dynastie - otec i sourozenci jsou spojeni s chrámovou hudbou na poutním Velehradě a v Kroměříži.
"Prvním muzikantem v rodině je můj otec. V Hrabišíně byl jediným synem ze zemědělské rodiny," popisuje mezinárodně úspěšný dirigent začátek rodové historie.
"Měl talent, hrál na akordeon, a protože byl ze statku zvyklý tvrdě pracovat, vystudoval konzervatoř a stal se vedoucím chrámového sboru na Velehradě a profesorem na gymnáziu v Kroměříži. Mně a mým čtyřem sourozencům dokázal nabídnout skvělé hudební vzdělání," dodává.
Jeho otec, tedy František Macek starší, je spojený s českou obnovou tradice liturgické hudby a stal se rovněž hudebním dramaturgem bohoslužeb při národních poutích na Velehradě.
Nejmladší ze synů, rovněž František, tak vyrůstal s chrámovou hudbou a od sedmi let hrál na varhany. Po studiích v Kroměříži a v Praze následovala tříletá zkušenost na Královské hudební akademii ve Stockholmu.
"Mládí je ve Skandinávii obrovská devíza," popisuje zkušenost, díky níž obstál v čele vynikajících orchestrů. "Naprostá otevřenost novým myšlenkám i za cenu, že šlápnete vedle," líčí hlavní přednost studií na stockholmské akademii. "Ve středoevropském prostoru se bojíme šlápnout vedle, někdy na úkor kreativity."
František Macek bude na Pražském jaru řídit Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Ve Smetanově síni Obecního domu 26. května uvedou díla Antonína Dvořáka či Jeana Sibelia. Vrcholy programu budou Koncert pro violoncello a orchestr a moll Roberta Schumanna, jejž zahraje německo-kanadský hudebník Johannes Moser, a Třetí symfonie Andrzeje Panufnika.
Vítejte u podcastu Na dotek, hostem Petra Viziny je dnes dirigent František Macek. Postupně zazní ukázky z první věty Dvořákovy Novosvětské, předehry z opery Kníže Igor skladatele Alexandra Borodina a skladba Vidare, till intet mladého švédského autora Freje Wedlunda. K poslechu na platformách SoundCloud, Spreaker, Google Podcasts, Spotify i Apple Podcasts.