Po sobotní premiéře bude Otello znovu na programu Janáčkova divadla 19., 21. a 28. června. V červenci ho brněnské Národní divadlo představí na festivalu Thurn und Taxis Schlossfestspiele v bavorském Řeznu.
"Zajímá mě, jak snadno dospělí lidé podléhají manipulaci, ztrácejí kontrolu nad svým myšlením i emocemi. Jak lehce jsme schopni uvěřit evidentním hloupostem jako Otello a nepřipustit si evidentní nebezpečí jako Desdemona," avizuje ředitel divadla Martin Glaser, který inscenaci režíruje.
Spolupracoval na ní s dirigentem Robertem Kružíkem a výtvarníky Pavlem Borákem s Markétou Sládečkovou. Stejný tým už v Brně připravil Čajkovského opery Piková dáma a pandemického Evžena Oněgina.
Titulní role Otella je prubířským kamenem hrdinných tenorů. Giuseppe Verdi do partu vložil všechny odstíny lidské duše, od válečníka přes něžného a milujícího muže po "raněné zvíře" sžírané žárlivostí, uvádějí pořadatelé.
V Brně budou Otella zpívat jihokorejský tenorista Pak Song-kju, kterého už zdejší diváci znají z inscenací oper La Gioconda nebo Turandot, a Harold Meers z USA. Jako Desdemona se představí Pavla Vykopalová alternující s Janou Šrejmou Kačírkovou. V roli Jaga se střídají srbský barytonista Dragutin Matić a Gruzínec Giorgi Mtchedlishvili.
"Verdiho Otello je skutečně mistrovské dílo. Bude to znít jako klišé, ale myslím si, že v této opeře není slabých míst," říká dirigent Robert Kružík. "Jsem vždy naprosto fascinován sborovými scénami. S jakou propracovaností a barvitostí dokáže Verdi vystavět hned úvodní sbor s použitím hromů, blesků a dunění moře," popisuje.
Dramatické nálady opera střídá s lyrickými polohami, například v počátečních zamilovaných duetech mezi Otellem a Desdemonou.