Darwina poslal mezi stroje. Skladatele Chaloupku čekají dvě světové premiéry

Boris Klepal Boris Klepal
11. 8. 2021 12:00
V jedenácti letech začal hrát na elektrickou kytaru, už od dětství ale znal knihy Jaroslava Foglara. Kromě nich názvy skladeb Františka Chaloupky odkazují k platónským ideám, biblickým tématům, sci-fi nebo bratrům Mašínům.
Skladatele Františka Chaloupku čekají světové premiéry na Ostravských dnech a Moravském podzimu.
Skladatele Františka Chaloupku čekají světové premiéry na Ostravských dnech a Moravském podzimu. | Foto: Petr Kačírek

Na festivalu Ostravské dny bude mít příští neděli 22. srpna světovou premiéru jeho symfonická kompozice Darwin Among the Machines. V říjnu pak Moravský podzim poprvé uvede Árii Evy, kterou čtyřicetiletý Chaloupka napsal pro Ivu Bittovou.

"Darwina jsem poslal mezi stroje snad proto, že se sám cítím podobně," uvažuje autor, kterého zaujal stejnojmenný článek Samuela Butlera z roku 1863. Anglický spisovatel už tehdy přemýšlel o možnosti, že by stroje mohly nabýt vědomí a převzít po člověku kontrolu nad světem.

Chaloupka sice při kompozici používá software na psaní not, jinak ale všechno rád promýšlí sám. Stroje tak do jeho hudby přímo nezasahují, i když se bez nich při práci neobejde. Připouští ale zvláštní souvislost nové skladby s industriální historií Ostravy.

"Darwin Among the Machines obsahuje vlivy moderních technologií, bude poprvé uveden v průmyslovém městě, a navíc v Trojhalí Karolína, které je pozůstatkem bývalého dolu a koksovny," říká Chaloupka, podle kterého skladba vznikla rychle a nečekaně.

Festival měl původně uvést jeho starší dílo Allegory of the Cave, to je však určené pro devadesátičlenný orchestr, jenž se kvůli protipandemickým omezením nemůže sejít. Smyčce jsou navíc rozdělené až na 13 hlasů, takže kompozici nelze upravit pro menší obsazení.

Autor nakonec i tak mohl počítat s poměrně velkým obsazením, pro které píše nejraději. "Baví mě a dělal bych to pořád," přitakává Chaloupka, který v symfonickém orchestru nevnímá žádná omezení. "Orchestr nabízí škálu barev i dalších možností, které si člověk u nějakého dua nebo tria nemůže dovolit," upřesňuje skladatel, jenž se v symfonické hudbě cítí svobodnější.

Nic na tom nemění skutečnost, že mezi jeho učiteli byl i nedávno zesnulý nizozemský komponista Louis Andriessen, který symfonický orchestr po většinu života odmítal. Viděl v něm symbol hierarchického uspořádání společnosti, pokládal jej více za statusovou záležitost než uměleckou instituci a měl k němu také estetické výhrady.

Chaloupkova skladba Stockhausen on Sirius pochází z roku 2015. Foto: Petr Kačírek | Video: Supraphon

Odmítání orchestru nebo akcent na jeho politické aspekty jsou podle Chaloupky typické pro avantgardu druhé poloviny 20. století. Sám se cítí s touto scénou provázaný, avšak zrovna tyto aspekty příliš silně nevnímá a orchestr vnímá pozitivně.

Komorní hudbu však nezavrhuje a pro festival Moravský podzim připravuje kytarový kvartet se zpěvem nazvaný Árie Evy. Prvními interprety budou německý Aleph Gitarrenquartett a multižánrová zpěvačka i houslistka Iva Bittová. "Vokální part právě dokončuji, protože jsem Ivě slíbil, že už ho brzy dodám," upřesňuje skladatel, který Bittové ponechá možnost improvizace.

"Mít takovou interpretku a nevyužít jejích schopností vytvářet nečekané věci v každém okamžiku by byla velká škoda," podotýká Chaloupka, který improvizovaná místa zařazuje i do jiných děl. Obvykle přitom myslí na konkrétní interprety. "V této chvíli si ale ještě nejsem jistý, jak v tomto směru dopadne part Evy, protože mám na jeho dokončení ještě celý den," směje se.

Zároveň vzpomíná na svoji starší skladbu Eva a Lilith, kterou v roce 2012 uvedly Ostravské dny. "Z hudebního hlediska s ní Árie Evy nemá nic společného, ale mimohudební koncept je společný," upozorňuje a připomíná sumerské i mezopotámské mýty, podle nichž byla Lilith vyhnána k Rudému moři, aby tam po zbytek života plodila démony místo dětí. "Eva představuje její kontrastní archetyp a v mé skladbě zpívá staré církevní texty jako Stabat Mater či Ave Maria," vysvětluje.

Do Ostravy se vrátí ještě v říjnu, kdy festival Hudební současnost uvede jeho scénickou instalaci Chata v Jezerní kotlině. Dva chlapecké hlasy a čtyři saxofony v ní nekopírují původní příběh knihy Jaroslava Foglara, ale nastiňují jeho náladu a tajemství.

"Mám foglarovky rád a nedělám si z nich legraci, ale nevadí mi, když to dělá někdo jiný," vysvětluje svůj vztah k Foglarovým knihám, s nimiž ho seznámil jeho ostravský strýc Stanislav Sohr. Ten se zabýval především parapsychologií a publikoval o ní knihy už v 80. letech minulého století. Také ale vydával Rychlé šípy. "Vnímal jsem je díky němu odmalička, ale foglarovského fanatika to ze mě neudělalo," poznamenává Chaloupka.

Z Foglarovy tábornické poetiky nezískal ani vztah ke kytaře, která je dodnes jeho hlavním nástrojem. První kytaru, elektrickou, dostal v 11 letech. Používá ji nejen jako rockový písničkář pod pseudonymem Iszek Baraque, ale také coby učitel Kytarového institutu, který založil po ukončení studií na Janáčkově akademii múzických umění v Brně.

František Chaloupka vystupuje také jako Iszek Baraque. Na záznamu s herečkou Erikou Stárkovou zpívající Cry To Me proslavenou Solomonem Burkem. | Video: Kytarový institut

"Kytarový institut vznikal v době, kdy se na základních uměleckých školách vyučovala především klasická kytara, a my jsme nabízeli také rock, blues, jazz nebo flamenco," vysvětluje muž, který na kytaru učil už během studií. "Bavilo mě to, a tak jsem si záměrně vymyslel takové povolání, abych mohl cvičit i v práci," usmívá se. Do jeho institutu se chodí učit hrát na kytaru překvapivě velké množství "ajťáků". Někteří možná po dlouhém sezení u počítače chtějí zkusit něco jiného na odreagování.

K Darwinovi a strojům, biblické Evě i Foglarovi se František Chaloupka hlásí jako k širším kontextům, do nichž svou hudbu rád uvádí. Charakteristické názvy nevnímá jako pouhý vnější efekt, nýbrž jednolitou součást kompozic. Platí to i pro jeho skladbu Mašín Gun, poprvé uvedenou roku 2012 na festivalu Musica Viva v Mnichově pod taktovkou Petera Eötvöse. Chaloupka kompozici ještě opatřil podtitulem Sedm rituálů k očišťování českých zemí od ducha komunismu.

"Nedávno jsem vzal do ruky knížku rozhovorů s Václavem Havlem, kde říkal, že by bojoval proti každé špatné vládě, nejen proti komunistům," podotýká skladatel, který na bratrech Mašínech obdivuje především jejich odvahu. "Sám si ovšem nejsem jistý, jak bych se na jejich místě zachoval," přemýšlí Chaloupka. Připouští, že možná i hůř.

První část Chaloupkovy skladby Mašín Gun, kterou poprvé uvedl mnichovský festival Musica Viva. Foto: Petr Kačírek | Video: Supraphon
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Real Madrid porazil v dohrávce Valencii a snížil ztrátu na Barcelonu

Fotbalisté Realu Madridu zvítězili v dohrávce 17. kola španělské ligy nad Valencií 2:0 a v tabulce snížili na druhém místě ztrátu na vedoucí Barcelonu na pět bodů. O výhře úřadujících šampionů Ligy mistrů rozhodli po přestávce dvěma góly v rozmezí dvou minut Marco Asensio a Vinícius.

Real se mohl dostat do vedení už v nastaveném času prvního poločasu, trefu Rüdigera ale sudí po zásahu videorozhodčího kvůli faulu neuznal. V 52. minutě už se po Asensiově střele zdálky skóre změnilo a dvě minuty nato zvýšil po individuální akci Vinícius, jenž se v této sezoně trefil už posedmé.

Valencie dohrávala zápas v deseti poté, co byl v 72. minutě vyloučen Gabriel Paulista. Vítězství se nedočkala v pátém utkání v řadě a v tabulce je na 14. místě.

před 8 hodinami

FBI prohledá v kauze utajovaných dokumentů soukromý dům bývalého viceprezidenta Pence

Americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) v rámci šetření kauzy utajovaných dokumentů v příštích dnech prohledá soukromý dům bývalého viceprezidenta Mikea Pence v Indianě, napsal ve čtvrtek list The Wall Street Journal. U Pence, stejně jako u prezidenta Joea Bidena, našli jeho spolupracovníci dokumenty označené jako tajné. Kauza utajovaných dokumentů začala loni v srpnu, když agenti FBI našli v soukromém sídle exprezidenta Donalda Trumpa na Floridě několik krabic materiálů, které měl Trump odevzdat po odchodu z Bílého domu.

Jak bývalí prezidenti a viceprezidenti zacházeli s utajovanými dokumenty nyní vyšetřuje ministerstvo spravedlnosti. Biden a Pence oba uznali, že malé množství citlivých materiálů neměli uchovávat ve svých soukromých nemovitostech a prohlásili, že s úřady budou "plně spolupracovat". V Bidenově washingtonské kanceláři a jeho dvou domech našli vyšetřovatelé "malé množství dokumentů" a k dalšímu přezkumu si odnesli materiály datované až desítky let do minulosti, kdy byl Biden americkým senátorem.

"Když ve funkci končí jeden prezident a nastupuje nový, v Bílém domě nejsou žádné dokumenty, žádné složky a počítače jsou naprosto prázdné," řekl WSJ David Marchik, autor knihy The Peaceful Transfer of Power (Nenásilné předání moci), která mapuje předávání moci mezi americkými prezidenty.

Zdroj: ČTK
Další zprávy