Karlovy Vary - Oč těžší je pro festival v Karlových Varech sestavit vlastní soutěž nabitou prestižními jmény a výjimečnými uměleckými vizemi, o to víc jde o akci užitečnou jako retrospektivní přehlídka toho nejlepšího, co se hraje na jiných festivalech.
Diváky, kteří neobrážejí zahraniční země a chtějí mít pohromadě smetanu z povrchu aktuální světové kinematografie, lákají Karlovy Vary každý rok velmi intenzivně. A příslušné sekce představující vítěze významných festivalů jsou také velmi populární.
Čtěte také:
Na karlovarský festival přijede Holmesův parťák Watson
Ještě není známo, co bude na programu Horizontů, kde se představují úspěšné filmy z Berlinale, ani přehlídky Jiný pohled, jenž nabízí například snímky z Locarna. Už se ale ví, že sekce Otevřené oči, která shromažduje snímky z canneského festivalu, je letos velmi reprezentativní. Sešli se v ní držitelé Velké ceny i ceny ze scénář, Ceny poroty či ceny pro nejlepší herečku.
Diváci v Karlových Varech uvidí například francouzský snímek O bozích a lidech (Des hommes et des dieux) režiséra Xaviera Beauvoise, který v Cannes získal Velkou cenu, tedy pomyslné festivalové stříbro.
Nepatetický film o střetu křesťanských mnichů s islámskými radikály vychází ze skutečné události, která se stala v roce 1996, kdy bylo v Alžírsku uneseno sedm trapistických mnichů. Hlavní roli ve filmu ztvárnil Lambert Wilson, známý z filmů Alaina Resnaise.
Jednou z neobletovanějších hereček byla letos v Cannes slavná Juliette Binocheová, jejíž tvář zdobila i oficiální festivalový plakát. Z Croisette odjížděla s cenou pro nejlepší herečku, která jí připadla za roli v břitkém konverzačním snímku Věrná kopie (Copie conforme) o setkání francouzské galeristky a britského spisovatele.
Film je prvním neíránským snímkem íránského klasika, režiséra Abbáse Kiarostámího a zvláštně cudným způsobem líčí milostné jiskření mezi hlavními postavami - tvůrce z islámského světa zde kreativně využil omezení k uměleckému účinku.
Cenu za scénář si z Cannes odvezl neméně slavný jihokorejský tvůrce (a bývalý ministr kultury) Lee Chang-dong, jehož snímek Mentolky se v roce 2000 představil i v karlovarské hlavní soutěži.
Karlovarští diváci letos uvidí jeho v Cannes oceněný film Poezie (Shi) o ženě, která svůj neradostný život léčí silou veršů, které začne psát. Lee Chang-dong bude rovněž členem letošní mezinárodní poroty.
Vítězem Ceny poroty se v Cannes stal snímek Křičící muž (Un homme qui crie) od čadského režiséra Mahamata-Saleh Harouna. Mluvilo se o něm nejen jako o vůbec prvním snímku z této země v soutěži, ale hlavně jako o velmi silném filmu o vztahu mezi otcem a synem, který představuje obyčejného hrdinu současné Afriky a odehrává se na pozadí vojenského konfliktu mezi armádou a rebely.
Někdejší plavecký šampión přichází po privatizaci luxusního hotelu v N´Djameně o práci plavčíka. Je degradován na strážného, práci přebírá dvacetiletý syn Abdel. Drama se odvíjí od okamžiku, kdy otec odmítá platit „poplatky na armádu a obranu před rebely". Syn je odveden na frontu, což paradoxně pomůže poníženému starci získat zpět místo. Režisér Haroun i své dva předchozí filmy, Období sucha a Tatínek, představil v Karlových Varech.
Z hlavní soutěže Karlovy Vary uvedou i očekávanou (a stejně intenzivně odmítanou) novinku ruského klasika Nikity Michalkova Unaveni sluncem 2: Exodus. V Cannes se však nakonec o snímku víc mluvilo kvůli petici ruských režisérů, kteří Michalkova označili za prorežimního putinovce a vyzvali Francouze k jeho bojkotu.
Dalším zástupcem východní Evropy bude uhrančivý snímek o paradoxech ruské duše Moje štěstí (Sčasťje mojo) od ukrajinského Sergeje Loznici (karlovarský festival uvedl v minulosti tři jeho dokumentární snímky).
V pomalých táhlých záběrech se tu ocitáme na cestě amorálním, zdevastovaným a zkorumpovaným Ruskem, po níž nás provází mladý řidič náklaďáku. „Jak to tak s Rusy bývá, cokoliv se snažíte udělat, končí kalašnikovem," řekl v Cannes sám režisér, který za slávou a vlastenectvím vidí spíš zoufalství, násilí a fanfarónství ruské duše.
Diváci se mohou těšit také na několik lahůdek ze sekce Un certain regard - cenou poroty oceněný peruánský snímek Říjen, rumunské drama Aurora od autora Smrti pana Lazaresca Cristiho Puiu či romantickou komedii Imaginární lásky (Les amours imaginaires) od mladého kanadského režiséra Xaviera Dolana.