Tomáš Stejskal
18. 2. 2024 7:01
Před lety přiletěl ve tři ráno na karlovarský festival tryskáčem, který z Los Angeles do Londýna sám pilotoval. Americký herec John Travolta tehdy v letním kině zatančil a uvedl svůj slavný muzikál Pomáda. Podepisoval se i fanouškům filmů Pulp Fiction a Horečka sobotní noci, za něž byl nominován na Oscara. Dodnes slávu těchto děl nepřekonal. Tuto neděli slaví sedmdesátiny.
Výstřel mimo komfortní zónu
Na začátku 80. let se zdálo, že Travolta je nezničitelným idolem. Uměl hrát, tančit, měl charisma. Svou pozici stvrdil úspěšným, byť nepříliš zdařilým filmem Městský kovboj. Poté přišla role v dramatu Výstřel režiséra Briana De Palmy.
Autor, který předtím Travoltu obsadil do jednoho z jeho prvních partů v hororu Carrie, mu tentokrát dal příležitost ukázat pestřejší rejstřík. Neo-noirový thriller o lovci zvuků byl inspirován slavnou Zvětšeninou od Michelangela Antonioniho, přičemž ústřední roli v zápletce místo fotografie hrála audionahrávka.
De Palmovo pohrávání nejen s motivy Zvětšeniny, ale také s principy tvorby Alfreda Hitchocka či italských hororů žánru giallo však zaujalo více kritiky než diváky.
Travolta se po neúspěchu Výstřelu vrátil zpět do své komfortní zóny. Jeho následující snímek Zůstat naživu z roku 1983 byl přímým pokračování Horečky sobotní noci. Recenzenti sice tento pokus Sylvestera Stallona coby režiséra a spoluscenáristy navázat na původní titul odmítli, ale jednalo se o poslední komerční úspěch rané fáze Travoltovy kariéry.