Hudební kolegové a publicisté označili Věru Špinarovou, která v neděli zemřela, za pěvecký samorost s hlasem od boha.
Podle publicity Jiřího Černého její vokál představoval ojedinělý hlasový materiál. Helena Vondráčková podotkla, že Špinarová ve svém projevu uměla být něžná i tygřice.
"Nepoznal jsem v české populární hudbě větší pěvecký samorost, než byla Věra Špinarová," řekl Černý. Připomněl, že Špinarová už v necelých šestnácti letech začínala zpívat s velkým orchestrem.
"Ve své jednoduchosti byla půvabná a neopakovatelná. Žádný její koncert nebyl technicky úplně dokonalý, ale její přednosti vždy stály vysoko nad těmi drobnými nedostatky," uvedl Černý.
Dodal, že Špinarová zpívala něco mezi soulem, rokenrolem a rhythm and blues a všechny tyto prvky přenesla svým projevem a pěveckou technikou do středního proudu. "Ona o tom moc nepřemýšlela, takže často zpívala jednoduché taneční písničky, ale z toho jejího nádherného 'chřtánu' to vycházelo pěkně," sdělil.
Podle Černého udělala Špinarová chytrou věc, že nikdy nepodlehla volání Prahy, přestože měla nabídky z Rokoka a Semaforu. "Ostrava jí od začátku vycházela vstříc. Měla spoustu zahraničních zájezdů a koncertů, které absolvovala s orchestrem svého prvního manžela Iva Pavlíka," uvedl.
Špinarové kolegyně Vondráčková ocenila barevnost jejího hlasu. "Uměla být něžná i tygřice. Přestože neměla žádné hudební nebo hlasové vzdělání, ale zpěv byl u ní dar od boha."
"Jsem nejvíc smutnej. Nemám slov. Měli jsme plány a Věra měla spoustu sil a chuti," komentoval pro iDnes.cz Honza Žampa z kapely Eddie Stoilow, která chystala se Špinarovou společný duet.
Mezi špičku domácí populární scény katapultovala Špinarovou nahrávka Music box z roku 1969, o tři roky později vydala své první album Andromeda. Poté vystupovala se skupinami Speciál a Notabene. Celkem vydala 13 desek.