Roger Waters v Praze kritizoval Trumpa, zazpívaly s ním pražské děti ve vězeňských úborech

Roger Waters v pražské O2 areně vystoupí ještě tuto sobotu.
Snímek z pátečního koncertu Rogera Waterse v pražské O2 areně.
Foto: Lukáš Bíba
David P. Stefanovič
28. 4. 2018 10:40
Někdejší basista rockových Pink Floyd a politický aktivista Roger Waters v Praze přes zpočátku kolísavé tempo předvedl fenomenální show. Kdo se neshoduje s jeho politickými názory, mohl odcházet se skřípěním zubů. Publikum ale dalo jasně vědět, že za svým hrdinou stojí.

Nejdřív výborná zpráva: takhle skvěle nazvučený koncert člověk dost možná ještě neslyšel. Roger Waters jde s dobou a pro pražskou O2 arenu připravil 360stupňový hudební zážitek nejvyšší kvality. Perfektně oddělené nástrojové linky a křišťálově čisté tóny doručil do všech koutů stadionu, kam dle pořadatelů přišlo zhruba 15 tisíc lidí.

Horší to bylo s dramaturgií. V té Waters dle předchozích zkušeností nevyniká - svou poslední koncertní show The Wall málem pohřbil necitlivou, více než půlhodinovou pauzou v prostředku, během které do vydýchané a přeplněné haly promítal nicneříkající fotky amerických vojáků.

Také nadšení ze startu pátečního koncertu, který se na stejném místě opakuje v sobotu, vystřídaly rychle rozpaky. Na obřím plátně nad pódiem se objevil statický záběr dívky u moře. A zůstal tam 20 minut, během nichž se většina publika vrátila zpět ke svým mobilům.

Kapela sice poté nastoupila s několika legendárními songy z alba The Dark Side of the Moon Watersovy bývalé skupiny Pink Floyd, na ně však necitlivě naroubovala písně z autorovy loňské sólové desky Is This the Life We Really Want?. Obě alba jsou si sice blízká tematicky, hudebně však nikoliv.

Frontman zpočátku působil unaveně a kolos na pódiu jako by se hledal - i záběry na plátně dlouho spíš dotvářely náladu a jen neochotně směřovaly k nějakému sdělení.

Vrchol této části přišel s písní Another Brick in the Wall (Part II), kde skvěle secvičené pražské děti ve vězeňských úborech zpívaly známé "We don't need no education", tedy "Žádné vzdělání nepotřebujeme".

V repertoáru alba The Wall, odkud skladba pochází, je Waters prostě doma. Také teď jako by se do něj vlila nová energie, předznamenávající věci příští. A pak přišla dvacetiminutová pauza.

Skladbu Mother hrál Roger Waters v Praze jako jeden z přídavků. | Video: YouTube

Roger Waters je mistrem pochybného umění "shodit řetěz" rozjetého koncertu a naprosto diváky vyrušit ze soustředění. Naštěstí čtyřiasedmdesátiletý hudebník umí řetěz také rychle nahodit zpátky. A to, co přišlo po pauze, bylo neskutečné.

Před užaslými posluchači se po celé délce arény rozprostřela z promítacích pláten složená památná elektrárna Battersea - z obalu desky Pink Floyd Animals - včetně funkčních komínů a neodmyslitelného prasete. A Waters do toho šlápl naplno.

Spustil přímočarou, protiválečnou a protitrumpovskou agitaci, která by od kohokoli jiného působila uměle, avšak zpěvák ji perfektně procítil. Ta tam byla vidina unaveného starého pána z první půlky. Na pódiu najednou hřímal přísný hudební bůh, naprosto přesvědčený o svých slovech. A nešel daleko pro konkrétní příměry, obrovský nápis "Trump je prase" si dokonce nechal přeložit do češtiny.

Také mix skladeb z různých alb najednou začal fungovat, písně z Odvrácené strany měsíce skvěle doplňovaly nové songy ve sdělení, které Waters korunoval proslovem o zkaženosti politiků vytvářejících hranice a společném africkém dědictví lidstva.

Roger Waters: Us + Them

27. dubna, O2 arena, Praha
Hodnocení Aktuálně.cz: 75%

Technická podpora nezůstávala pozadu, vyšvihla se hrátkami s množstvím pláten, obrovským létajícím prasetem či úžasným světelným hranolem z přebalu The Dark Side of the Moon.

Tohle byl zkrátka Roger Waters v životní formě, s fenomenální show a skvěle přihrávající kapelou - co se týče kytarových sól v písních Pink Floyd, Jonathan Wilson je perfektním nástupcem Davida Gilmoura.

Nebýt rozkolísaného tempa začátku, zapsalo by se Watersovo současné turné Us + Them do zlaté síně rockové historie.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 26 minutami

Růst minimální mzdy příští rok na 18 tisíc korun je mimo debatu, uvedla Schillerová k návrhu ČSSD

Návrh koaliční ČSSD na zvýšení minimální mzdy z nynějších 15 200 na 18 000 korun je mimo debatu. Na úterní snídani s podnikateli to uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Podle ní by tako výrazný nárůst byl problémem především pro malé a střední podniky kvůli nárůstu zaručených mezd, které jsou na minimální mzdu navázány.

"Minimální mzda za naší vlády rostla. Ona sama o sobě není problém. Máme maximálně 150 000 lidí, kteří berou minimální mzdu. Pak ale máme osm stupňů zaručených mezd. Ty velké firmy si s tím poradí, ale pro ty malé a střední firmy to problém je. Růst o 18,4 procenta, jak navrhuje ČSSD, je mimo debatu," řekla ministryně. Otázkou podle ní je, zda premiér Andrej Babiš (ANO) nerozhodne přenechat debatu o růstu minimální mzdy až nové vládě. Babiš už v pondělí uvedl, že by to bylo nejlepší.

Ministryně práce Jana Maláčová (ČSSD) navrhuje, aby se nejnižší výdělek zvedl od ledna z nynějších 15 200 na 18 000 korun, tedy zhruba o 18 procent. V pondělí uvedla, že na 18 000 korunách trvá. Odbory to podporují. Zaměstnavatelé jsou proti. Navrhovali navýšení o 500 korun, tedy o inflaci. V pondělí na jednání tripartity částku posunuli na 550 korun. Poukazovali na to, že se zvláště malé a střední podniky dosud nevzpamatovaly z dopadů koronavirové epidemie. Schillerová zmínila už dřív možnost přidání o 1000 korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy