Recenze: Bob Dylan poprvé v Brně. Bez harmoniky, po letech komorní, skvělý

Daniel Konrád Daniel Konrád
16. 4. 2018 15:30
Nejkomornější český koncert od roku 1995, kdy třikrát účinkoval v pražském Kongresovém centru, včera v Brně odehrál Bob Dylan. Kytary či harmoniky se ani nedotkl. Čtyřikrát však od klavíru přešel k mikrofonům uprostřed jeviště. A při zpěvu „z očí do očí“ působil nejpřesvědčivěji.
Muzikálový šlágr Once Upon a Time zazpíval Bob Dylan předloni na počest Tonyho Bennetta. | Video: NBC

Byla to "procházka opuštěným sadem a uschlou trávou", vzpomíná písničkář Bob Dylan na vlastní koncerty z 80. let minulého století. "Nikdy nevystihly vnitřního ducha písní," tvrdí ve svých knižních Letopisech, načež začne líčit až mystickou proměnu.

Dylan jde v dešti kolem poloprázdného, zakouřeného baru. Nahlédne dovnitř, slyší jazzovou kapelu. Vejde, objedná si gin s tonikem a zblízka pozoruje staršího zpěváka. "Najednou jsem pochopil, odkud bere sílu, z čeho pramení. A nebyl to jeho hlas, i když ten mě ostře přivedl zpět k sobě."

Krátce nato Dylan při vlastním vystoupení zažívá jakési zjevení, pěveckou proměnu. Přivolává své písně "zpět ze záhrobí", tvrdí. Je rok 1988 a Bob Dylan opět našel chuť koncertovat. Vyráží na takzvané Nekonečné turné, stává se trubadúrem neustále cestujícím, pěje, kde to jen jde.

Na šňůře od té doby odzpíval takřka tři tisíce večerů, cestuje již třicátým rokem. Včera vystoupil v brněnské hale Vodova, v Česku se tak ukázal poprvé od chvíle, kdy předloni obdržel Nobelovu cenu za literaturu. Medaili s sebou patrně neměl, zato na kraj pódia opět odložil Oscara, jehož získal za filmovou píseň Things Have Changed. Brněnský koncert začal její novou verzí, pestřejší o jeden durový akord v mezihře.

Musí se to zopakovat nad každým vystoupením: kdo má Dylana pořád zafixovaného jako autora protestsongů z 60. let, patrně ho současná podoba koncertů zaskočí. Písničkář momentálně nehraje na kytaru ani harmoniku, sedí za klavírem. Během zhruba hodiny a tři čtvrtě z rané tvorby uvede minimum písní, navíc přearanžovaných k nepoznání.

Dylanovy koncerty jsou především oslavou proměn, jimiž slavný zpěvák a textař prošel - španělku postupně vyměnil za elektrickou kytaru, měl hlučnější období, náboženské období, dobu spolupráce s producenty, pak zase písňovou éru.

Poslední zhruba dvě dekády vystupuje se sehraným kvintetem, jejž řídí kontrabasista Tony Garnier. Zvuk veškerých Dylanových písní stmelují do osobité kombinace country, bigbítu, rockabilly, rhythm-and-blues, dokonce až předválečného swingu. Účinkují převážně v černém a v kloboucích. Za nimi červený závěs, nahoře žlutá světla připomínající plynové lampy. Atmosféra jako ze starých klubů.

Turné má daná pravidla: dění na jevišti nezachycují velkoplošné obrazovky, někteří diváci také v Brně přes ochranku propašovali kukátka. Dylan zakazuje focení, i včera publikem procházeli bodyguardi a dohlíželi, aby nikdo nic nezaznamenával.

Písničkář diváky za celý večer nepozdraví ani nepoděkuje, teď už ani nepředstavuje kapelu. Mezi osmnáct skladeb nezařadí jedinou z 80. let, naopak vybere hned pět z posledního autorského, nyní šest let starého alba Tempest.

Na klavírní křídlo, jímž před několika lety nahradil klávesy, se Dylan doprovází s chutí. Bigbítově skáče po oktávách, každou chvíli nalézá zalíbení v nějaké triviální sestupné melodii, sekvenci tří čtyř not, které unisono opakuje s dalšími hráči. Skladbu tím rozhýbají, uvnitř vytvoří jakýsi druhý refrén.

Instrumentálně z kapely nejvýše ční texaský bluesrockový hudebník Charlie Sexton, byť na elektrické kytaře užívá minimální zkreslení. Největší pestrosti zvuku pak dosahuje Donnie Herron, jenž takzvanou pedálovou steel kytaru střídá třeba s mandolínou - a včera předehrou na housle uvedl slavnou píseň Blowin’ In The Wind. Vyzněla jako dávný country valčík, dokonalý příklad toho, jak Dylan některé své skladby hudebně "antedatuje", až vyznívají starší, než ve skutečnosti jsou.

Postupem let Dylan mění také texty. V závěrečné sloce památné Tangled Up in Blue původně zpíval o lidech, které znal a zbyl z nich přelud, "z některých matematici, z jiných ženy tesařů". Včera v Brně: "Někteří skončili pod drnem / Jména jiných jsou psaná ohněm / Někteří prostě opustili město".

V Brně bylo Dylanovi nezvykle dobře rozumět. Tamní hala Vodova pro zhruba tři tisíce posluchačů sice nemá dokonalý zvuk, avšak pořád je vhodnější než sportovní arény, kde Dylan v Česku vystupoval posledně.

Technicky přesvědčivým zpěvákem nebyl nikdy, vždy to ale vyvažoval autenticitou a emocemi. Dodnes některé písně spíš recituje, balady šeptá, v údernějších skladbách jako Pay in Blood intonuje nepředvídatelnými výkřiky. Stále polyká hodně hlásek a mumlá, zpívat s ním publikum nemůže. Na své poměry však v Brně odvedl nadprůměrný výkon.

Asi hodně pomohlo, že v posledních třech letech začal Dylan natáčet převzaté staré americké písně, muzikálové hity nebo jazzové standardy spojené třeba s Frankem Sinatrou. "Jsou to jedny z nejsmutnějších skladeb, které kdo kdy vytvořil. Teď už jsem si prožil, o čem vyprávějí," vysvětluje Dylan svůj šansoniérský obrat a velebí, nakolik ty písně mají propojený text s muzikou, kolik říkají o člověku a životě, jak jsou nematerialistické. "Když mi bylo dvacet nebo třicet, ještě jsem nikde nebyl. Teď jsem projel svět, viděl jsem vědmy i studny přání."

Bob Dylan

Bob Dylan

15. dubna, Hala Vodova, Brno

Také v Brně včera přišla řada na staré šlágry Autumn Leaves nebo Come Rain or Come Shine. Večer krásně oživily, navíc byly krátké, k věci, bez instrumentálních vsuvek.

Kvůli každé z těch písní Dylan vstal od klavíru a houpavě došel doprostřed pódia. Levou ruku zapřel v bok, oči zabodl do dálky, s bílým kloboukem na hlavě vypadal jako pistolník.

Střídavě chňapal po dvou stojanech s mikrofony, s jedním tak až komicky tančil. Ale hlasově v tu chvíli podával nejlepší výkon. Nejvíc se soustředil. Čistě intonoval. Zapojoval vibrato, slabiky protahoval skoro jako jazzový interpret. Projevoval emoce, zabarvoval slova do bolavosti, křehkosti, prožitosti, melancholie. Byl nesmírně uvěřitelný.

Dylan v Brně - jeden z nejlepších Dylanů, jaké zatím Češi slyšeli.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Aston Villa je díky gólu v nastavení ve finále Ligového poháru

Gól ze třetí nastavené minuty posunul fotbalisty Aston Villy do finále anglického Ligového poháru. Postup trefil záložník Trezeguet střelou z voleje po dlouhém centru dalšího egyptského hráče Ahmeda Elmohamadyho. Birminghamský klub porazil na svém hřišti favorizovaný Leicester 2:1 a po remíze 1:1 z prvního utkání se může těšit do Wembley.

Tam se bude 1. března hrát finále a soupeřem Aston Villy bude lepší z manchesterského derby mezi City a United. První zápas vyhráli obhájci trofeje City 3:1, odveta je na programu ve středu.

Aston Villa, jež v lize bojuje o záchranu a má jen dvoubodový náskok na nesestupové pozice, získala Ligový pohár pětkrát. Naposledy v roce 1996.

Anglický fotbalový Ligový pohár - semifinále, odveta:

Aston Villa - Leicester 2:1 (12. Targett, 90.+3 Trezeguet - 72. Iheanacho). První zápas 1:1, postoupila Aston Villa.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Šéf diplomacie EU: americký plán pro Blízký východ je příležitost k obnovení snah o řešení izraelsko-palestinského konfliktu

Šéf diplomacie Evropské unie Josep Borrell řekl, že americký plán pro mír na Blízkém východě je "příležitostí obnovit naléhavě nutné snahy o schůdné řešení izraelsko-palestinského konfliktu".

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Nymburk v LM porazili Bar a drží šanci na první místo

Basketbalisté Nymburka v předposledním kole základní fáze Ligy mistrů vyhráli 98:66 v Baru a stále mají šanci postoupit do play off z prvního místa. Středočeský celek si díky jedenáctému vítězství ve skupině vylepšil nejlepší výsledek v soutěži z ročníku 2017/18.

Nymburk se musel obejít bez trojice opor, protože zranění do Černé Hory nepustila Michaela Dixona s Pavlem Pumprlou a doma zůstal také nemocný Jaromír Bohačík. Hosté, kteří už před zápasem měli jistotu play off, zatímco Bar už byl mimo hru, se s tím ale dokázali vypořádat víc než dobře.

První čtvrtinu vyhráli 32:10 a náskok bez problémů zvyšovali i ve zbytku zápasu. Nakonec si připsali nejvyšší vítězství ve skupině. Nejlepším střelcem Nymburka byl s 16 body Vojtěch Hruban a na dvouciferné hodnoty dosáhli také Martin Peterka (15), Deishuan Booker (14), Petr Šafarčík (11) a Martin Kříž (10).

Nymburk patří v tabulce druhé místo za Tenerife, se kterým má stejný počet výher, ale horší vzájemnou bilanci. Aby se Středočeši dostali do čela, potřebují v závěrečném kole doma zdolat Peristeri, na jehož palubovce v prosinci utrpěli jednu ze dvou porážek ve skupině, a současně doufat v zaváhání Tenerife v Bambergu.

Basketbalová Liga mistrů - 13. kolo:

Skupina C:

Mornar Bar - Nymburk 66:98 (10:32, 31:58, 44:84)

Nejvíce bodů: Vranjes 26, Jelenič 14, Pavič 11 - Hruban 16, Peterka 15, Booker 14. Fauly: 20:17. Trestné hody: 13/12 - 13/11. Trojky: 10:15. Doskoky: 38:42.

Peristeri - Bamberg 78:75, Tenerife - VEF Riga 92:59.

Tabulka:

1. Tenerife 13 11 2 1038:875 24
2. Nymburk 13 11 2 1063:942 24
3. Peristeri 13 8 5 955:942 21
4. Nižnij Novgorod 12 7 5 903:904 19
5. Bamberg 13 6 7 978:961 19
6. Mornar Bar 13 4 9 980:1071 17
7. Gaziantep 12 3 9 890:949 15
8. VEF Riga 13 1 12 923:1086 14
Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Slalom ve Schladmingu ovládl už počtvrté Kristoffersen

Norský lyžař Henrik Kristoffersen vyhrál už počtvrté slalom ve Schladmingu. Pod umělými světly navázal norský lídr disciplíny i celkového hodnocení sezony na zdejší triumfy z let 2014, 2016 a 2017 a vyrovnal rekord Rakušana Benjamina Raicha. Jednadvacáté pohárové vítězství vybojoval s náskokem 34 setin před francouzským rivalem Alexisem Pinturaultem, třetí skončil vítěz tří slalomů sezony Daniel Yule ze Švýcarska. Český reprezentant Jan Zabystřan stejně jako v neděli v Kitzbühelu nedojel do cíle prvního kola.

Hned za medailisty skončil Francouz Clément Noël, který po nepovedeném prvním kole odstartoval do druhé jízdy jako první a téměř celé finále pak strávil v cílovém prostoru v křesle pro průběžného lídra. Nejrychlejší čas druhého kola mu vynesl posun ze 30. místa na čtvrté.

Po jízdě nakonec šestého Itala Alexe Vinatzera sice časomíra zaznamenala změnu pořadí na prvním místě, ale techniku pomýlila fanynka v plavkách, která vtrhla do cílového prostoru a protnula fotobuňku těsně před průjezdem lyžaře. Výtržnice nesla transparent mimo jiné se vzkazem "RIP Kobe", kterým připomněla nedělní úmrtí basketbalové hvězdy Kobeho Bryanta. Vinatzer se chvíli nezaslouženě radoval z průběžného vedení, pak vzal situaci s humorem. "Aspoň mám cool cílovou fotografii," řekl.

Noëla tak vystrnadil až Yule, čtvrtý muž prvního kola. Medailisté si zachovali pořadí z první jízdy, jen se všichni posunuli o jednu pozici výš, protože nejrychlejší muž úvodního kola Marco Schwarz k nelibosti rakouského publika přehnal svoji snahu, už v šesté brance upadl a přišel o šanci vylepšit druhou příčku z Kitzbühelu.

Při jeho výpadku byl nejlepším domácím lyžařem na 15. místě Michael Matt. Pro lyžařskou velmoc to znamenalo v SP nejhorší výsledek ve slalomu od Kitzbühelu 1976.

Dvaadvacetiletý Zabystřan opět neměl své závodní lyže. Před startem v Kitzbühelu mu je totiž v Rakousku někdo ukradl. Šestý slalom SP v kariéře pro něj skončil chybou brzy po startu.

SP ve sjezdovém lyžování ve Schladmingu (Rakousko):

Muži - slalom:

1. Kristoffersen (Nor.) 1:42,37 (51,55+50,82), 2. Pinturault (Fr.) -0,34 (51,73+50,98), 3. Yule (Švýc.) -0,83 (52,16+51,04), 4. Noël (Fr.) -0,99 (54,01+49,35), 5. Maurberger -1,07 (53,06+50,38), 6. Vinatzer (oba It.) -1,12 (52,665+0,83), 7. Jakobsen (Švéd.) -1,20 (52,88+50,69), 8. Ryding (Brit.) -1,23 (52,70+50,90), 9. Foss-Solevaag (Nor.) -1,36 (52,40+51,33) a Zenhäusern (Švýc.) -1,36 (52,84+50,89), …Zabystřan (ČR) nedokončil 1. kolo.

Průběžné pořadí slalomu (po 8 z 12 závodů): 1. Kristoffersen 552, 2. Yule 495, 3. Noël 450, 4. Pinturault 286, 5. Zenhäusern 278, 6. Foss-Solevaag 257.

Průběžné pořadí SP (po 25 z 44 závodů): 1. Kristoffersen 841, 2. Pinturault 722, 3. Kilde (Nor.) 700, 4. Mayer (Rak.) 692, 5. Feuz (Švýc.) 577, 6. Paris (It.) 556, …131. Zabystřan 12

Zdroj: ČTK
Další zprávy