Recenze: Vladimir 518 je intelektuální zvíře. Na nové desce hledá limity sebe sama, ale i posluchačů

Marek Pros Marek Pros
2. 6. 2017 5:00
Raper Vladimir 518 vydává po čtyřech letech nové sólové album Ultra! Ultra!, na kterém hostují například zpěvák Albert Černý nebo slovenská zpěvačka Katarzia. Třetí deska člena pražské skupiny PSH je velmi přímočará a pouze potvrzuje mrtvolný stav, ve kterém se tuzemský hip hop nachází. V kontextu Vladimirovy tvorby jde ale o zajímavý úhel pohledu na jeho uměleckou osobnost.
Vladimir 518
Vladimir 518 | Foto: Lukáš Wagneter / Red Bull Content Pool

Na třetí sólovou desku Vladimira 518 se vzhledem k ospalému stavu tuzemského hip hopu čekalo s velkým očekáváním. Raper, který stál u zrodu scény a s pražskou kapelou PSH má stále markantní podíl na jejím formování a směřování, dopředu hlásal, že natočil album bez kompromisu, žánrových přesahů a s pocitem absolutní tvůrčí svobody.

A varoval, že Ultra! Ultra! nebude intelektuální. Přesto deska svou lyrickou jednoduchostí zejména při prvním poslechu skoro až vyrazí dech. Vladimir nikdy nebyl mistr metafor a dvojsmyslů a i jeho nové album je velmi přímočaré. Řadu refrénů založil na manickém opakování stejné variace slov (Fakta a Fikce, Nemám pro tebe lék, Nic mi není svatý) a pocit "audioúzkosti" násobí i temná elektronická produkce, kterou ve většině skladeb dozoroval dvorní producent PSH Mike Trafik.

Zpátky na stromy

Ultra! Ultra! je návratem k hudební jednoduchosti, jakési metalové primitivitě, pro kterou jsou příznačné repetitivní motivy a cílená prostoduchost. Vladimir 518 téměř rezignoval na storytelling nebo komentování společenského dění. Do popředí staví především sám sebe a energicky útočí na pudy jak texty, tak hutnou elektronickou hudbou, jejíž zvuk si i navzdory většímu počtu producentů (Sifon, Aid Kid, Nobodylisten) drží až na výjimku (Krev není voda) jednotnou atmosféru.

Na desce jsou ukryté nejrůznější mezižánrové narážky (například refrén Fakta a Fikce inspirovala skladba Mess On a Mission od brooklynských rockerů Liars), osvěžující jsou i detaily v podobě vokálně-kytarového dialogu v závěru zmiňované skladby Fakta a Fikce, nebo pěvecké dozvuky v titulním tracku Heroin.

Opět se potvrdil Vladimirův čich na hosty mimo hiphopový žánr: obsazení Alberta Černého do refrénů dvou skladeb je rozhodně nejpříjemnějším překvapením alba. Vzhledově i vokálně křehký zpěvák kapely Lake Malawi působí jako akustická světluška uprostřed Vladimirovy elektronické temnoty, byť jeho rty musejí artikulovat často prapodivné texty (Když jsem za domem / Tak jsem za rohem / Sekám tam trávník).

Komplexní (ne)umění

Ultra! Ultra! jako samostatný produkt vytržený z kontextu Vladimirovy tvorby jen smutně korunuje bezradnost a často i slabomyslnost českého hip hopu, který se stále nedokáže otevřít nežánrovým posluchačům a roky striktně prohlubuje svoji subkulturu, uzavírá se do prazvláštních mikrosvětů, opíjí se jájismem a kope kolem sebe pseudoagresivní lyrikou. Je vlastně až s podivem, jak vážnou, temnou a do sebe zahleděnou desku Vladimir natočil.

Ultra! Ultra! dává větší smysl až jako součást světa číslo 518. Lze ji vnímat jako další stupeň Vladimirova uměleckého procesu o hledání limitů sebe sama, ale i posluchačů. Jako temný odstín rozšiřuje barevnost jeho kreativní palety a nabízí autentický pohled na bourání hranice mezi intelektuálností a animálností.

Vladimir 518: Ultra! Ultra!

Vydal BiggBoss, 2017