Recenze: A Tribe Called Quest se vrací s poselstvím jednoty. V těžkých časech vyzývají k optimismu

Karel Veselý Karel Veselý
18. 11. 2016 13:54
V hip hopu běží čas trochu rychleji než třeba v rocku. Nad loňskými trendy se v dynamickém žánru rychle zavírají ledy a kdo z raperů nechrlí mixtape každý druhý měsíc, jako kdyby ani nebyl. Zformovat kapelu slavnou v deváté dekádě a natočit s ní po osmnácti letech novou desku, to zní jako dost bláznivý nápad, možná dokonce až na hranici pošetilosti. Legendy uvědomělého hip hopu A Tribe Called Quest to ale riskly a připravily desku, která nepotřebuje nostalgii ani roubovat staré postupy na nové trendy. We Got It from Here... Thank You 4 Your Service servíruje černé Americe zděšené z nástupu populisty do oválné pracovny pozitivní poselství a volá po nutnosti jednoty.
Původní sestava A Tribe Called Quest.
Původní sestava A Tribe Called Quest. | Foto: Profimedia.cz

Pionýři alternativního hip hopu z newyorského Queensu zářili v první polovině devadesátých let, kdy byli spolu s De La Soul vůdčími postavami hnutí Native Tongues, jež se vymezovalo proti gangsterskému rapu glorifikujícímu násilí.

Desky jako The Low End Theory nebo Beats, Rhymes and Life úspěšně propojily rap s jazzem a otevřely dveře pro rapové excentriky, jako byl třeba Kanye West. V roce 1998 se ale rozešli a následné sólové dráhy jednotlivých členů nedopadly slavně. Neuspěl ani Q-Tip považovaný za jednoho z nejlepších raperů i producentů všech dob, jehož kariéru poznamenaly války s vydavateli.

Koncertní návraty, které A Tribe Called Quest průběžně podnikali od roku 2006, ale k natáčení nového materiálu nevedly, ten začal vznikat až poté, co se kapela potkala přesně před rokem při natáčení televizní talk show Jimmyho Fallona.

Bylo to přesně v den pařížského teroristického útoku a hudebníkům možná pod tíhou okolností došlo, že je nejvyšší čas přestat otálet. Natáčení ale probíhalo pěkně v tajnosti, a že se něco chystá, nevyzradili ani hosté jako Andre 3000, Busta Rhymes, Kendrick Lamar, Jack White, Talib Kweli, Elton John či Kanye West.

S výjimkou posledních dvou jmenovaných museli všichni povinně dorazit do Tipova domácího studia v New Jersey a deska We Got It from Here... Thank You 4 Your Service tak odráží komunitního ducha společenství raperů, kteří vědí, že celek je důležitější než jejich vlastní ego. Ostatně jména slavných hostů se neobjevují v bookletu desky ani v popisu skladeb na streamovacích službách – na kmenové výpravě jsou si všichni absolutně rovnocenní.

Teď to přebíráme my

Vznik desky samozřejmě výrazně poznamenala smrt Phife Dawga. S Q-Tipem určitě nejdůležitější postava kolektivu zemřela v březnu ve věku 45 let na zdravotní komplikace způsobené těžkou cukrovkou. Zlé jazyky tvrdí, že na jeho smrti se podepsalo časté cestování z domovské Kalifornie do New Jersey, kde deska vznikala.

A zároveň je dost dobře možné, že kdyby nezemřel, znovu by se s Q-Tipem pohádali a deska by se nikdy nedokončila. We Got It from Here... Thank You 4 Your Service obsahuje spoustu materiálu nahraného před jeho smrtí a dá se tak poslouchat i jako jeho epitaf. Zároveň je to ale i pocta zbylé trojice svému parťákovi. Desce nakonec nechali i její pracovní název, který vymyslel Dawg, ačkoliv nikdo příliš netušil, co jím chtěl vlastně říct. V jeho druhé polovině možná děkuje ostatním raperům za dosavadní služby, „teď to už ale zase přebíráme my“.

Jestli něco charakterizuje klasické desky A Tribe Called Quest, pak je to hravost a nakažlivý optimismus. Už od úvodní The Space Program je jasné, že kapela svoji lehkost neztratila ani po bezmála dvou dekádách a ani nebylo nutné do závěru skladby samplovat chór umpalumpů z původního filmového zpracování Karlíka a továrny na čokoládu ze 70. let.

Chemie spojení surového, pouličního hlasu Dawga a „kačeřího“ flow Q-Tipa pořád funguje na první dobrou a jazzem nasáklé instrumentálky vůbec nezní jako retro z přelomu osmé a deváté dekády. To bychom z něčeho podobného museli obvinit i loňský masterpiece Kendricka Lamara To Pimp a Butterfly. Tracky Whateva Will Be a Melatonin splétají hutné funkové groove, zatímco Enough! a Conrad Tokyo si vystačí s vyklidněnou pohodou a atmosférickými jazzovými vyhrávkami.

Své místo mají na desce pochopitelně i politická témata. Ve We The People načrtává Q-Tip v refrénu politický program Donalda Trumpa: „Všichni černoši musí jít, všichni Mexikánci musí jít a všichni chudí lidé musí jít. Muslimáci a gayové, všechny vás nenávidíme stejně. Všichni zlí lidé, musíte pryč.“

Strefuje se do městské gentrifikace i popkultury závislé na bezpečné nostalgii, která pomohla zrodit politický revanšismus. Jako kdyby A Tribe Called Quest v textech předvídali výsledek amerických voleb, rozhodně ale nehlásají únik do depresí a sebezpytování. Naopak, je potřeba se sjednotit a bojovat proti narůstající temnotě, která nás chce pohltit.

Společensko-politická situace v USA i předčasná smrt jednoho z členů dodala comebackové desce A Tribe Called Quest nečekanou pointu. Jejich poselství pozitivity a jednoty je teď aktuálnější, než by bylo za jiných okolností.

We Got It from Here... Thank You 4 Your Service vůbec nezní jako deska z roku 1996, což se stalo třeba jejich souputníkům De La Soul na jejich letošní nahrávce Anonymous Nobody. První deska A Tribe Called Quest po osmnácti letech ale nezní ani jako žádné jiné album z roku 2016. O to silněji ale promlouvá k současníkům.

Hodnocení: 90 %

A Tribe Called Quest - We The People.... | Video: YouTube