Mimořádná zpráva

Recenze: Underworld hledí přes nostalgické brýle do zářivé budoucnosti

Karel Veselý Karel Veselý
23. 3. 2016 13:37
Stejně jako se Chemical Brothers vrátili vloni s Born in the Echoes do svých „kyselinových“ začátků, našli i Underworld dvě dekády od svého vrcholu optimální mix nostalgie a nového, píše o nové desce kultovní britské kapely Karel Veselý.
Underworld
Underworld | Foto: Perou / archiv kapely

Letos v létě to bude přesně dvacet let od chvíle, kdy se ze skladby Born Slippy .NUXX britských Underworld stal překvapivý megahit. Remix z B-strany tehdy už rok starého singlu si vybral režisér Danny Boyle do svého feťáckého bijáku Trainspotting, a když ho nechal zaznít v závěrečné scéně, vznikl jeden z nejikoničtějších momentů devadesátek.

Underworld byli tehdy na slávu připraveni - Karl Hyde a Rick Smith spolu působili v různých projektech od poloviny osmdesátých let a jejich vize klubové elektronické hudby svojí komplexností daleko překračovala nadšenectví amatérských raveových kutilů, kteří se vyrojili na začátku deváté dekády. Po slabších deskách z posledních let se nové album Barbara Barbara, We Face a Shining Future nese v duchu návratu k ambicím, které z nich udělaly v polovině devadesátých let hvězdy.

Underworld - Born Slippy | Video: YouTube

Schopnost Underworld přistupovat k tanečním beatům z pozic sofistikovaného rocku či umělecké avantgardy zůstává unikátem.

Nikdo v devadesátkách nedělal elektroniku tak sofistikovaně jako Underworld, nakonec oba hlavní protagonisté se už tehdy blížili čtyřicítce. Kultovní album Dubnobasswithmyheadman z roku 1994 propojovalo synthpop a techno s ambientem či postupy progresivního či alternativního rocku.

Underworld v Česku

Legenda taneční hudby Underworld je jednou z hvězd letošního ročníku festivalu Colours of Ostrava, který proběhne od 14. do 17. července. Mimo nich se na festivalu představí Tame Impala, M83, Of Monsters and Men nebo Thievery Corporation.

Nezaměnitelnost Underworld potvrdilo i následné epické album Second Toughest in The Infants, monstrum progresivního house. Obě slavné desky se nedávno dočkaly reedice i s bohatým bonusovým materiálem a připomněly, jak důležitou roli hráli Underworld v transformaci elektronické hudby devadesátých let z plodu divoké subkultury do uměleckých sfér, kde se klade důraz na dlouhohrající alba.

I novinka Barbara Barbara, We Face a Shining Future představuje klubovou hudbu, která nepotřebuje nutně evokovat taneční trans, ale může si volně hrát s formou či budovat atmosféru. Sedm skladeb z nové desky s průměrnou stopáží kolem šesti minut nepotřebuje nikam spěchat, Hydeovy surreálné texty a epické beaty doplňují melodické motivy často hrané na kytaru či ambientní pasáže. Samozřejmě že Underworld mají v zásobě i dostatek hromových techno beatů, jejich role je ale tentokrát výrazně menší.

Underworld - Shining Future, Pt. 1 | Video: YouTube

V novém tisíciletí Underworld silně poznamenal odchod třetího a nejmladšího člena Darrena Emersona, který na začátku předchozí dekády napojil původně synthpopový projekt na aktuální trendy v taneční hudbě. Bez něj jako kdyby Underworld ztratili jeden zásadní prvek a trojice desek z minulé dekády hazardovala s odkazem kapely.

Po obzvláště slabé kolekci Barking z roku 2010 udělali Hyde a Smith to nejlepší, co mohli - dali si od sebe na několik let pauzu. Přerušili ji jen prací na soundtracku k zahajovacímu ceremoniálu londýnské olympiády, kam si je pozval Danny Boyle. Rick Smith v pauze točil filmové soundtracky, zatímco Karl Hyde připravil debutovou sólovku (Edgeland) a dvě desky s Brianem Eno.

Vloni Underworld neodolali a po vzoru rockových legend vyrazili na turné, na němž kompletně přehráli svoji kultovní desku Dubnobasswithmyheadman. Tato zkušenost jim pomohla k odblokování kreativní krize.

Zatímco poslední album Barking stálo na kolaboracích s týmem spolupracovníků z řekněme populistického spektra klubové hudby (Paul van Dyk, Dubfire, High Contrast) a výsledkem byl podivný pokus „starých pánů“ o přímočarou klubovku, na novince jsou Underworld znovu víc za sebe a srší excentrickými nápady, které by si nikdo jiný nedovolil realizovat. Motorhome je hypnotická syntezátorová balada, Ova Nova pasivně agresivní houseová antihymna a Santiago Cuatro prazvláštní čtyřminutová vložka se španělkou, která skvěle funguje jako předěl mezi první (tanečnější) a druhou (experimentálnější) polovinou desky.

Celé album odstartuje euforická I Exhale, které vládne Karl Hyde ve své manické fázi rozhazujíc slogany. Těch osm minut, které hypnotický track trvá, jako kdyby dilatoval čas. If Rah je zvláštní electro hip hop, který v druhé polovině zachrání kytarové riffy a Low Burn je jízda na čtyřtakt, ve které ožívají vzpomínky na Kraftwerk i památnou úvodní pasáž alba Second Toughest In the Infants s houseovou extází Juanita / Kiteless / To Dream of Love. Škoda jen, že v závěrečné Nylon Strung si Underworld neodpustili zkratku do laciného trance, nad nímž byli většinu času své kariéry povzneseni.

Název desky Barbara Barbara, We Face a Shining Future prý byla poslední slova, která vyslovil otec Ricka Smitha těsně před svou smrtí. Lze je tudíž chápat jako poněkud hořkosladké poselství, na druhou stranu texty Underworld byly vždy otevřené interpretacím. Když ale Hyde v Motorhome opakuje jako mantru větu „drž se dál od temnoty“, lze za tím vidět poměrně jasný vzkaz – euforie deváté dekády vystřídaly nervózní nulté roky, v polovině další desetiletky by snad konečně mohlo přijít světlo na konci tunelu.

Underworld a jejich fanoušci ho v kontextu diskografie kapely na Barbara Barbara, We Face a Shining Future skutečně spatřují. Stejně jako se Chemical Brothers vrátili vloni s Born in the Echoes do svých „kyselinových“ začátků, našli i Underworld dvě dekády od svého vrcholu optimální mix nostalgie a nového.

Hodnocení: 80 %

před 29 minutami

Situace s Ázerbájdžánem se vyostřuje, arménský premiér chce ruské pohraničníky na hranicích

Arménský premiér Nikol Pašinjan navrhl zřídit stanoviště ruských pohraničníků podél arménsko-ázerbájdžánských hranic, kde neustávají incidenty. Uvedla to ve čtvrtek ruská agentura TASS.

"Situace podél arménsko-ázerbájdžánských hranic se nestabilizovala, nehledě na úsilí arménské vlády a mezinárodního společenství. Ázerbájdžán pokračuje v agresivní rétorice a počínání, přičemž ignoruje návrhy mezinárodního společenství na řešení vzniklé situace," řekl Pašinjan na zasedání vlády.

Ve středu se na hranicích odehrála jedna z nejintenzivnějších přestřelek, Baku následně hlásilo dva zraněné vojáky, Jerevan tři zabité a pět raněných vojáků. Týž den obě znepřátelené strany přistoupily na ruský návrh na příměří. Ve čtvrtek se ale obě strany vzájemně obvinily z nového ostřelování. Neklid na hranicích panuje od poloviny května, kdy Jerevan obvinil ázerbájdžánské vojáky ze snahy "korigovat" průběh hranice.

Aktualizováno před 39 minutami

Volkswagen má rekordní pololetní zisk, chce vyrábět více elektromobilů než Tesla

Německý automobilový koncern Volkswagen vykázal v pololetí rekordní provozní zisk 11,4 miliardy eur (291 miliard korun). Ve stejném období roku 2019, tedy před pandemií, byl provozní zisk deset miliard eur, což byl do té doby rekord. Firma zároveň zvýšila celoroční prognózu. Výhled provozní návratnosti tržeb za celý letošní rok zvedla o 0,5 procentního bodu na šest až 7,5 procenta. Firma, jejíž součástí je i česká automobilka Škoda Auto, to uvedla ve svém čtvrtečním sdělení.

Největší podíl na výsledku měly prémiové firemní značky a divize finančních služeb, které vykázaly růst ve dvojmístných číslech. "Udržujeme vysoké tempo, a to jak z hlediska provozního, tak strategického," uvedl šéf společnosti Herbert Diess. Dodal, že pokrok zaznamenala také divize elektromobilů. Diess by chtěl, aby Volkswagen v polovině desetiletí předstihl na pozici největšího výrobce elektromobilů na světě americkou společnost Tesla.

Automobilku Volkswagen, podobně jako i další výrobce aut, na jaře zasáhl nedostatek polovodičů. Firma upozornila, že by se to mohlo projevit v nižších dodávkách. Loni Volkswagen dodal 9,3 milionu vozů a uvádí, že letos by jich mělo být o něco více. Dříve společnost předpokládala, že dodávky budou výrazně vyšší.

před 41 minutami

Na Aljašce udeřilo zemětřesení, úřady varují před tsunami

Americké úřady ve čtvrtek vydaly varování před vlnou tsunami poté, co poloostrov Aljašku postihlo silné zemětřesení - podle americké geologické služby (USGS) dosáhlo síly až 8,2 stupně. Podle agentury AP mohlo samotné zemětřesení způsobit menší až středně těžké škody v oblasti epicentra. Zatím však nejsou hlášeny žádné oběti ani škody, poznamenala agentura Reuters.

Zemětřesení udeřilo zhruba 91 kilometrů jihovýchodně od oblasti Perryville, zhruba 800 kilometrů od největšího města na poloostrově Anchorage.