Recenze: Dan Bárta s Alicí předvedli comeback, který má smysl

Daniel Maršalík
10. 2. 2016 10:18
Dan Bárta a Alice vyrazili na vzpomínkové turné, kterým oslavují 25. výročí vzniku kapely. Pražský koncert v Retro Music Hall byl hlavně nostalgickou vzpomínkou na 90. léta. „Ještě silnější ale byla autentičnost, upřímnost a radost ze společného hraní. Byl to sraz třídy po letech, přesně jak koncert avizoval Dan Bárta,“ píše o vystoupení Daniel Maršalík.
Dan Bárta
Dan Bárta | Foto: ČTK

Plzeňská skupina Alice se proslavila před 25 lety, tehdy koncertně doprovázela známější Lucii. Zkraje 90. let vydala celkem tři desky a poté se rozpadla. Z jejího frontmana Dana Bárty se stal úspěšný a oceňovaný zpěvák, který exceloval v roli Jidáše v muzikálu Jesus Christ Superstar a pak přesedlal k funku (J.A.R. a Sexy Dancers) a pop-jazzu v Illustratopheře, která je jeho naturelu asi nejbližší.

Nyní se původní členové rozhodli, že nastala ta správná doba, aby aspoň na chvíli resuscitovali staré písně a vyjeli na vzpomínkovou šňůru 100/4 tour.

I když Bártovy současné projekty Illustratosphere a J.A.R. jsou úspěšné, mnoho jeho fanoušků mu zazlívalo, že se úplně vzdal rockového zpívání. A rockových mániček bylo v k prasknutí narvané Retro Music Hall opravdu hodně. Mnoho z nich přivedlo i své již dospělé děti, které mohly koncert vnímat jako dárek.

Alice hrála své písničky v původních aranžmá a Bárta zpíval opět rockově. Sice se občas nevyvaroval svých jazzových manýrů, ale to nikomu nevadilo. Alice hrála kvalitní „bigbít“ s nadhledem. Tomu odpovídaly i Bártovy průpovídky mezi jednotlivými skladbami, které často směřovaly k drogovým zážitkům z dávné minulosti.

Kouzlo pražskému koncertu nevzal ani sentiment, který ho doprovázel hned od první skladby Hej, ty! Bez něj by si asi chlapi po čtyřicítce nemohli interpretovat text Pozdravuj máti, který se hodí k dvacetiletým floutkům. Největší úspěch zaznamenala Alice s baladou A to tě trochu bolí a přídavkem Ani náhodou, jehož refrén zpíval celý klub. V tu chvíli se nechtělo věřit, že jde o koncert kapely, která vlastně fungovala velmi krátce a jejíž úspěch tehdy nebyl tak velký, jaký by si zasloužila.

Během aktivní kariéry Alice vyprodukovala poměrně hodně písní, ale i tak včera zařadila několik coververzí nebo aspoň kousků slavných světových rockových hymen. Bárta ve svém vlasatém období připomínal Axla Rose z Guns N' Roses, a když v Retru spustil Sweet Child O' Mine, evokoval ho i hlasově. O druhý přídavek se zase postarala známá rocková pecka Born to Be Wild.

Slavné české, ale i světové kapely v poslední době ohlašují comebacky poměrně často. V oprašování zašlé slávy bývá cítit neupřímnost a kalkul, který opravdoví fanoušci prominou, protože je oslepí a ohluší nostalgie po „starých dobrých letech“, kdy byli mladí. Nostalgie panovala i v Retru na koncertě Alice. Ještě silnější ale byla autentičnost, upřímnost a radost ze společného hraní. Byl to sraz třídy po letech, přesně jak avizoval Dan Bárta. Škoda že Alice Nellis netočila film Revival až nyní, mohla se krásně inspirovat.

Alice - Klidná | Video: YouTube

před 15 minutami

Bulharsko se přihlásí do "čekárny na euro" koncem dubna

Bulharsko se přihlásí do "čekárny na euro", tedy do mechanismu směnných kurzů ERM-2, koncem dubna. V pátek to uvedl bulharský premiér Bojko Borisov. Podle něj současná koronavirová krize ukazuje, že členské státy eurozóny a ty země, které jsou už do ERM-2 zařazeny, budou mít po odeznění pandemie k dispozici miliardy eur na oživení ekonomiky, zatímco ostatní si budou muset půjčovat za vyšší úrok.

Země původně předpokládala, že k ERM-2, kde musí vydržet dva roky před přijetím eura, a k bankovní unii se připojí letos v červenci. V posledních týdnech se pak zdálo, že globální krize vyvolaná šířením koronaviru Sofii přiměje plán odsunout až na příští rok.

Borisov ale dnes vysvětlil, že se jeho vláda rozhodla po konzultacích se šéfkou Evropské centrální banky (ECB) Christine Lagardeovou a s vysoce postavenými úředníky ECB přípravy naopak urychlit. Dodal také, že je přesvědčen, že jak jeho země, tak Chorvatsko do eurozóny přijaty budou.