Recenze: Dan Bárta s Alicí předvedli comeback, který má smysl

Daniel Maršalík
10. 2. 2016 10:18
Dan Bárta a Alice vyrazili na vzpomínkové turné, kterým oslavují 25. výročí vzniku kapely. Pražský koncert v Retro Music Hall byl hlavně nostalgickou vzpomínkou na 90. léta. „Ještě silnější ale byla autentičnost, upřímnost a radost ze společného hraní. Byl to sraz třídy po letech, přesně jak koncert avizoval Dan Bárta,“ píše o vystoupení Daniel Maršalík.
Dan Bárta
Dan Bárta | Foto: ČTK

Plzeňská skupina Alice se proslavila před 25 lety, tehdy koncertně doprovázela známější Lucii. Zkraje 90. let vydala celkem tři desky a poté se rozpadla. Z jejího frontmana Dana Bárty se stal úspěšný a oceňovaný zpěvák, který exceloval v roli Jidáše v muzikálu Jesus Christ Superstar a pak přesedlal k funku (J.A.R. a Sexy Dancers) a pop-jazzu v Illustratopheře, která je jeho naturelu asi nejbližší.

Nyní se původní členové rozhodli, že nastala ta správná doba, aby aspoň na chvíli resuscitovali staré písně a vyjeli na vzpomínkovou šňůru 100/4 tour.

I když Bártovy současné projekty Illustratosphere a J.A.R. jsou úspěšné, mnoho jeho fanoušků mu zazlívalo, že se úplně vzdal rockového zpívání. A rockových mániček bylo v k prasknutí narvané Retro Music Hall opravdu hodně. Mnoho z nich přivedlo i své již dospělé děti, které mohly koncert vnímat jako dárek.

Alice hrála své písničky v původních aranžmá a Bárta zpíval opět rockově. Sice se občas nevyvaroval svých jazzových manýrů, ale to nikomu nevadilo. Alice hrála kvalitní „bigbít“ s nadhledem. Tomu odpovídaly i Bártovy průpovídky mezi jednotlivými skladbami, které často směřovaly k drogovým zážitkům z dávné minulosti.

Kouzlo pražskému koncertu nevzal ani sentiment, který ho doprovázel hned od první skladby Hej, ty! Bez něj by si asi chlapi po čtyřicítce nemohli interpretovat text Pozdravuj máti, který se hodí k dvacetiletým floutkům. Největší úspěch zaznamenala Alice s baladou A to tě trochu bolí a přídavkem Ani náhodou, jehož refrén zpíval celý klub. V tu chvíli se nechtělo věřit, že jde o koncert kapely, která vlastně fungovala velmi krátce a jejíž úspěch tehdy nebyl tak velký, jaký by si zasloužila.

Během aktivní kariéry Alice vyprodukovala poměrně hodně písní, ale i tak včera zařadila několik coververzí nebo aspoň kousků slavných světových rockových hymen. Bárta ve svém vlasatém období připomínal Axla Rose z Guns N' Roses, a když v Retru spustil Sweet Child O' Mine, evokoval ho i hlasově. O druhý přídavek se zase postarala známá rocková pecka Born to Be Wild.

Slavné české, ale i světové kapely v poslední době ohlašují comebacky poměrně často. V oprašování zašlé slávy bývá cítit neupřímnost a kalkul, který opravdoví fanoušci prominou, protože je oslepí a ohluší nostalgie po „starých dobrých letech“, kdy byli mladí. Nostalgie panovala i v Retru na koncertě Alice. Ještě silnější ale byla autentičnost, upřímnost a radost ze společného hraní. Byl to sraz třídy po letech, přesně jak avizoval Dan Bárta. Škoda že Alice Nellis netočila film Revival až nyní, mohla se krásně inspirovat.

Alice - Klidná | Video: YouTube

před 5 minutami

Inflace v EU i v eurozóně v srpnu prudce stoupla, je nejvýše za deset let

Míra inflace v Evropské unii i v eurozóně v srpnu prudce vzrostla a dostala se na nejvyšší hodnotu za téměř deset let. V celé sedmadvacítce unijních zemí inflace vystoupila na 3,2 procenta z červencové hodnoty 2,5 procenta. V 19 státech, které používají společnou měnu euro, pak inflace dosáhla tří procent. To je proti červenci nárůst o osm desetin procentního bodu. Ve své konečné zprávě to to v pátek oznámil evropský statistický úřad Eurostat.

Inflace tím poprvé výrazně překročila cíl Evropské centrální banky (ECB). Ta má v úmyslu růst cen v zájmu oživení ekonomiky udržovat na dvou procentech ročně.

před 7 minutami

Stát by mohl mít větší přehled o práci a odpočinku strojvedoucích, novelu schválili poslanci

Stát by mohl mít větší přehled o pracovní době a odpočinku strojvedoucích. Úřady budou moci pomocí monitoringu jejich licencí jednoznačně zjistit, jestli konkrétní strojvedoucí neřídí v rozporu s předpisy nad rámec směny u jednoho dopravce v době odpočinku například pro jiného dopravce. Počítá s tím vládní novela drážního zákona, kterou v pátek schválila Sněmovna. Nyní ji projedná Senát. Pokud by novelu z nějakého důvodu vrátil do Sněmovny, poslanci už by se jí kvůli volbám nestihli zabývat.

Podle dřívějšího vyjádření náměstka ministra dopravy Jakuba Kopřivy neví úřady doopravdy, zda jsou strojvedoucí přetěžováni, či nikoli. Navrhované opatření má pomoci státu zjistit, jestli tomu tak je. Vláda pak bude moci případně přijmout příslušná opatření.

Nehody na železnici byly velkým tématem loni v létě. Vyžádaly si i několik obětí a zraněných. Situací se zabývalo ministerstvo dopravy, které sestavilo bezpečnostní komisi pro řešení situace na železnici. Letos v létě vyvolala pozornost tragická nehoda u Domažlic, kde se srazil rychlík s regionálním vlakem. Nehoda si vyžádala tři životy a desítky zraněných.

Aktualizováno před 15 minutami

Klause propustili z vojenské nemocnice. Cítím se dobře, řekl

Bývalého prezidenta Václava Klause propustili z Ústřední vojenské nemocnice, kde byl od úterý kvůli vysokému tlaku. Klaus byl o víkendu v nemocnici kvůli problémům s tlakem a znovu se do ní vrátil v úterý. Ve stejném zdravotnickém zařízení se léčí i současná hlava státu Miloš Zeman.

Lékaři bývalému prezidentovi předepsali léky, nyní se podle svých slov cítí dobře. Na novinářský dotaz Klaus poznamenal, že se u něj nedá očekávat dodržování klidového režimu a z nemocnice zamířil do svého institutu.

Osmdesátiletý exprezident neměl v minulosti zdravotní problémy často. V roce 2008 podstoupil operaci kyčelního kloubu, o čtyři roky později se podrobil operaci šedého zákalu. Na konci letošního února onemocněl covidem-19. Po vyšetření v nemocnici se odjel léčit domů.

Zdroj: Domácí
před 38 minutami

Slovenský žalobce navrhl 13 let vězení bývalému elitnímu prokurátorovi

Prokurátor navrhl soudu, aby potrestal nejméně třináctiletým vězením a propadnutím majetku bývalého šéfa elitní složky slovenské prokuratury Dušana Kováčika, který je obžalován z korupce, zneužití pravomocí a z dalších trestných činů. Žalobce to uvedl v pátek ve své závěrečné řeči, po které ještě vystoupí obhajoba a sám obžalovaný, který vinu od začátku odmítá. Následně by soud mohl vynést verdikt.

Kováčik je zatím nejvýše postaveným někdejším představitelem slovenské justice, který se jako obžalovaný ocitl před soudem po několika vlnách zatýkání vysokých úředníků, podnikatelů či soudců. Tato zatýkání Slovensko zažilo po loňských parlametních volbách, které skončily porážkou do té doby vládních sociálních demokratů (Směr-SD) premiéra Roberta Fica.

Kováčik podle obžaloby mimo jiné za úplatek 50 tisíc eur (1,27 milionu korun) pomohl údajnému šéfovi jednoho zločineckého gangu Ľubomírovi Kudličkovi zůstat na svobodě. Prokuratura tehdy nepodala stížnost proti rozhodnutí soudu, který Kudličku propustil z vazby na svobodu. Stíhán je také pro podezření, že z vyšetřovacího spisu vynášel informace.