Recenze: Dan Bárta s Alicí předvedli comeback, který má smysl

Daniel Maršalík
10. 2. 2016 10:18
Dan Bárta a Alice vyrazili na vzpomínkové turné, kterým oslavují 25. výročí vzniku kapely. Pražský koncert v Retro Music Hall byl hlavně nostalgickou vzpomínkou na 90. léta. „Ještě silnější ale byla autentičnost, upřímnost a radost ze společného hraní. Byl to sraz třídy po letech, přesně jak koncert avizoval Dan Bárta,“ píše o vystoupení Daniel Maršalík.
Dan Bárta
Dan Bárta | Foto: ČTK

Plzeňská skupina Alice se proslavila před 25 lety, tehdy koncertně doprovázela známější Lucii. Zkraje 90. let vydala celkem tři desky a poté se rozpadla. Z jejího frontmana Dana Bárty se stal úspěšný a oceňovaný zpěvák, který exceloval v roli Jidáše v muzikálu Jesus Christ Superstar a pak přesedlal k funku (J.A.R. a Sexy Dancers) a pop-jazzu v Illustratopheře, která je jeho naturelu asi nejbližší.

Nyní se původní členové rozhodli, že nastala ta správná doba, aby aspoň na chvíli resuscitovali staré písně a vyjeli na vzpomínkovou šňůru 100/4 tour.

I když Bártovy současné projekty Illustratosphere a J.A.R. jsou úspěšné, mnoho jeho fanoušků mu zazlívalo, že se úplně vzdal rockového zpívání. A rockových mániček bylo v k prasknutí narvané Retro Music Hall opravdu hodně. Mnoho z nich přivedlo i své již dospělé děti, které mohly koncert vnímat jako dárek.

Alice hrála své písničky v původních aranžmá a Bárta zpíval opět rockově. Sice se občas nevyvaroval svých jazzových manýrů, ale to nikomu nevadilo. Alice hrála kvalitní „bigbít“ s nadhledem. Tomu odpovídaly i Bártovy průpovídky mezi jednotlivými skladbami, které často směřovaly k drogovým zážitkům z dávné minulosti.

Kouzlo pražskému koncertu nevzal ani sentiment, který ho doprovázel hned od první skladby Hej, ty! Bez něj by si asi chlapi po čtyřicítce nemohli interpretovat text Pozdravuj máti, který se hodí k dvacetiletým floutkům. Největší úspěch zaznamenala Alice s baladou A to tě trochu bolí a přídavkem Ani náhodou, jehož refrén zpíval celý klub. V tu chvíli se nechtělo věřit, že jde o koncert kapely, která vlastně fungovala velmi krátce a jejíž úspěch tehdy nebyl tak velký, jaký by si zasloužila.

Během aktivní kariéry Alice vyprodukovala poměrně hodně písní, ale i tak včera zařadila několik coververzí nebo aspoň kousků slavných světových rockových hymen. Bárta ve svém vlasatém období připomínal Axla Rose z Guns N' Roses, a když v Retru spustil Sweet Child O' Mine, evokoval ho i hlasově. O druhý přídavek se zase postarala známá rocková pecka Born to Be Wild.

Slavné české, ale i světové kapely v poslední době ohlašují comebacky poměrně často. V oprašování zašlé slávy bývá cítit neupřímnost a kalkul, který opravdoví fanoušci prominou, protože je oslepí a ohluší nostalgie po „starých dobrých letech“, kdy byli mladí. Nostalgie panovala i v Retru na koncertě Alice. Ještě silnější ale byla autentičnost, upřímnost a radost ze společného hraní. Byl to sraz třídy po letech, přesně jak avizoval Dan Bárta. Škoda že Alice Nellis netočila film Revival až nyní, mohla se krásně inspirovat.

Alice - Klidná | Video: YouTube

před 46 minutami

V květnu vzniklo v Česku 2577 nových firem, o 167 méně než v dubnu

V květnu vzniklo v ČR 2577 nových společností, o 167 méně než v dubnu. Naopak počet zaniklých firem se zvýšil o 154 na 1258. V Česku tak v květnu přibylo 1319 společností, o 321 méně než v předchozím měsíci. Vyplývá to z analýzy dat portálu www.informaceofirmach.cz, kterou uskutečnila společnost CRIF.

"Počet nových společností byl v květnu na jedné straně druhý nejnižší od začátku letošního roku, na druhé straně šlo o nejsilnější květen od roku 2017," uvedla analytička CRIF Věra Kameníčková. Počet nově vznikajících společností je letos zatím nejen výrazně vyšší než v roce 2020, ale také o něco vyšší než v roce 2019. I díky tomu se výrazně zvýšil poměr nových a zaniklých společností. Na každých deset firem, které v roce 2021 zanikly, připadlo 22 nově vzniklých. Před rokem to bylo 17 nových firem.

V rámci jednotlivých odvětví v květnu vzniklo nejvíce společností v odvětví nakládání s nemovitostmi (416), v obchodu (279) a ve zpracovatelském průmyslu (217). Nejvíce jich zaniklo v odvětví obchodu (433), v nakládání s nemovitostmi (221) a v profesních, vědeckých a technických činnostech (165).

Aktualizováno před 57 minutami

Zsuzsová se v kauze Kuciak neúčastní nového jednání soudu

Slovenský nejvyšší soud začal v úterý dopoledne projednávat odvolání v případu vraždy novináře Jána Kuciaka a jeho partnerky. Jedna z trojice obžalovaných Alena Zsuzsová požádala o možnost jednání se neúčastnit a soud jí vyhověl. Není vyloučeno, že verdikt padne už tento den.

Nejvyšší soud se zabývá odvoláními vůči rozhodnutí Specializovaného trestního soudu, který loni v září zprostil podnikatele Mariana Kočnera obžaloby z objednání vraždy Kuciaka a osvobodil i Zsuzsovou, která podle žalobce čin zprostředkovala. Kromě toho rozhoduje o rozsudku, kterým byl soudem prvním instance uznán vinným Tomáš Szabó. Ten podle prokuratury pomáhal nejen při vraždě Kuciaka, kdy byla zavražděna i jeho snoubenka Martina Kušnírová, ale také při loupežné vraždě jednoho podnikatele.

Na líčení k nejvyššímu soudu v úterý přišli rodiče Kuciaka a matka Kušnírové. Rodinní příslušníci zavražděné dvojice se účastnili již líčení u soudu první instance.