Recenze: Rod Stewart si českou premiéru užil. Hlas šetřil, vsadil hlavně na svoji osobnost

Petr Adámek
8. 11. 2016 7:44
Po jedenácti letech od ohlášené a následně zrušené koncertní premiéry se české publikum konečně dočkalo Roda Stewarta. Hlas jednasedmdesátiletého zpěváka už má své odslouženo, co ovšem na pódiu neutáhl hlasivkami, suverénně vykoupil svým charismatem a pověstným šarmem.
Rod Stewart
Rod Stewart | Foto: ČTK

Únava materiálu potkává i ty nejlepší z nejlepších a není příliš překvapující, že po sedmdesátce už to nezpívá jako v pětatřiceti. Stewart si je toho jistě sám vědom, a tak nástroj své obživy v O2 areně po většinu času spíš šetřil, nepouštěl jej do žádných vokálních exhibic a ostré hrany svého proslulého chrapláku nechal na povrch prořezat jen chvílemi.

Druhou a naopak stále spolehlivě fungující Stewartovou zbraní je jeho šarm. Spolu s ikonickým rozcuchem na hlavě mu zůstal i výraz neodolatelného svůdníka, elegance a nenásilný humor. Namísto obvyklých otřepaných frází à la „jste nejlepší publikum na turné“ kupříkladu potěšeně oznámil, že si pořídil nové sako a právě publikum v Praze má tu čest jej vidět jako první.

Mimo to se hned v úvodu otázal diváků na tribunách: „Jaké to zatím je? Máte vy támhle dobrý zvuk?“ později okomentoval svůj vztah k ženám a fotbalu (prý je to plichta) a na oko pokáral své vokalistky, že se příliš dlouho převlékají.

Zadání pro koncertní setlist nejspíš znělo ve smyslu „co největší hity“ a pochopitelně nemohly chybět nejslavnější kousky jako Sailing, Stay With Me, Da Ya Think I’m Sexy? nebo Rhytm of My Heart. Scéna zase splňovala požadavek „jednoduchost a smysl pro detail“. Stejný černobílý šachovnicový vzor, jaký měla opona i pódium, kopíroval stojan Stewartova mikrofonu, perkuse a kupříkladu i vestičky muzikantů.

Zpěvák dopřál dostatek prostoru i své skvěle šlapající kapele. Podobně jako je Stewartova kariéra bohatá po žánrové stránce, je velmi pestré také instrumentální obsazení jeho ansámblu. Před diváky se kromě tradičních nástrojů a sborů objevila i harfa nebo banjo, pár minut slávy si opakovaně užil saxofonista nebo harfistka.

Na stagi se toho během necelé dvouhodinovky odehrálo poměrně dost. Vokalistky vystřídaly blyštivou uhlazenou róbu za outfity rozverných školaček. Došlo na pásmo klidněji interpretovaných písniček, během něhož se celá sestava přemístila na samý kraj pódia kousek před diváky, jako když na dětském táboře hrají vedoucí dětem u ohně. V závěru pak Rod rozházel a vykopal do všech stran haly pár desítek fotbalových míčů, přičemž by i profesionál jistě smekl před jeho kopací technikou.

Jednomu z nejúspěšnějších umělců všech dob trvalo půl století, než se tváří v tvář předvedl českému publiku. Pokud by se jeho premiéra stala zároveň derniérou, což lze dnes jen těžko odhadovat, šlo o více než důstojné rozloučení.

Hodnocení: 80 %

před 12 minutami

Průměrný obrat regionálních obchodních center loni klesl o 25,5 procenta

Průměrný roční obrat regionálních obchodních center (OC), vyjma Prahy, loni po šesti letech růstu podle analýzy společnosti CBRE meziročně klesl o 25,5 procenta. Nejvíce byly v centrech zasažené gastronomické provozy, u kterých propad proti roku 2019 činil 36 procent. Návštěvnost regionálních OC se v uplynulém roce meziročně snížila o 29 procent, lidé ale v centrech více utráceli. Hodnota průměrného nákupního koše vzrostla o 5,7 procenta na 233 korun za jednu návštěvu. Vyplývá to z analýzy Shopping Centre Index, kterou letos podeváté připravila společnost CBRE.

Gastronomie byla v nákupních centrech podle CBRE nejdynamičtějším odvětvím posledních tří let, jež v minulosti zaznamenávalo dvouciferný růst. Prostor pro stravovací provozy se v centrech rozšiřoval. Podle vedoucího maloobchodního sektoru a oddělení správy OC v CBRE Tomáše Míčka byla gastronomie v minulém roce v důsledku protiepidemických opatření uzavřená zhruba 130 dní.

"Vloni sehrál rozhodující roli podíl, jaký měly na celkové ploše obchodních center ty obchody a služby, které mohly být i přes vládní omezení v provozu. Právě tito nájemci nakonec ovlivňovali celkovou návštěvnost centra i jeho ekonomické výsledky," řekl Míček.

Móda, která je na nákupní ploše typického regionálního centra (bez započítání Prahy) zastoupená nejvíce, když zaujímá 37 procent plochy, loni zaznamenala propad obratu o 34 procent, hned za ní byly doplňky s poklesem zhruba 32 procent. U těchto kategorií podle CBRE sehrála roli sezonnost. Prodejci kvůli zásobám neprodaných kolekcí neměli dostatek peněz na nákup nového zboží.

Na japonském ostrově Suwanose vybuchla sopka Mt. Otake

Sopka Mt. Otake ležící na ostrově Suwanose na jihozápadě Japonska ve středu vybuchla. Velké kameny vymrštěné z kráteru dopadaly téměř kilometr daleko. Místní úřady zvýšily stupeň varování a omezily přístup obyvatel do okolí sopky, informovala agentura Kjódó.

Phoenix zvládl závěr a získal v semifinále NBA proti Clippers druhou výhru

Basketbalisté Phoenixu pojedou do Kalifornie na třetí a čtvrté semifinále NBA proti Los Angeles Clippers za stavu 2:0 na zápasy. Vítězství 104:103 zajistil druhému týmu Západní konference košem 0,7 sekundy před koncem Deandre Ayton, autor 24 bodů a 14 doskoků. Nejlepším střelcem Suns byl s 29 body Cameron Payne. Clippers táhl s 26 body Paul George, ale osm vteřin před koncem minul dva trestné hody.