Recenze: Radiohead jsou v životní formě. V Berlíně oslavovali všechny odstíny melancholie

Marek Pros Marek Pros
Aktualizováno 12. 9. 2016 23:12
Radiohead zakončili v neděli večer festival Lollapalooza v Berlíně dvouhodinovým koncertem, kterému nechybělo nic. Zazněly všechny důležité skladby a kapela kolem zpěváka Thoma Yorka potvrdila, že se momentálně nachází ve výborné tvůrčí i koncertní formě.
Thom Yorke (Radiohead)
Thom Yorke (Radiohead) | Foto: Profimedia.cz

Nedělní vystoupení Radiohead na putovním festivalu Lollapalooza v Berlíně nemohlo být symboličtější. Přesně před 15 roky Thom Yorke při berlínském koncertu před skladbou Paranoid Android oznamoval, že do budov Světového obchodního centra a Pentagonu narazila dopravní letadla.

O 15 let později takřka nemluvil. Místy se usmíval, občas freneticky tancoval, děkoval v němčině a působil nesmírně uvolněně. Měl náladu, ba co víc – měl dobrou náladu.

Publikum sice pozdravil až po půl hodině, mezitím ho nechal vstřebávat emoční nálož, kterou odstartovaly singly Burn The Witch a Daydreaming z poslední desky A Moon Shaped Pool. Ta logicky tvořila základ, kolem kterého Radiohead rozehráli průřez z osmi alb.

Berlínský setlist byl až překvapivě hitový, zazněly skladby Idioteque, Lotus Flower, No Suprises, Paranoid Android, na samotném konci Karma Police a ku překvapení všech i slavná Creep z roku 1993 (kapela ji údajně ten večer vůbec neplánovala zahrát).

Nebyl to ale jen koncert známých singlů a dvouhodinového čekání na slavný hit z desky Pablo Honey. Radiohead netestovali trpělivost publika, zbytečně se neutápěli v sofistikovaných hudebních kolážích, a přestože si neodpustili hutné elektro pasáže, při kterých se Yorke nechal na pódiu probíjet beaty a předváděl své typické taneční kreace, odehráli v Berlíně set bez slabších míst.

Hutný, sedmičetný přídavek navíc vyzněl oproti elektronické hlavní části akusticky, jako by se kapela vracela ke kořenům.

Hudební kázání

Radiohead ten večer důmyslně střídali nálady, žánry i emoce. Nervní poloha plynule přecházela v tu zasněnou, těkavost v klid, experimentální proudy v ryzí písně. Nebylo ani tak podstatné, co zrovna hrají, ale jak to hrají. Pečlivě vrstvili emoce, které se v publiku přelévaly jako sklíčka v krasohledu, od smutku po melancholii až k radostnému transu.

Celý koncert připomínal intimní atmosférou obrovskou hudební mši. Desítky tisíc lidí naslouchaly se zatajeným dechem, introvertní Thom Yorke k nim promlouval jen skrze naléhavý falzet, občas pokynul rukou nebo zamával, což okamžitě vyvolalo bouřlivou reakci. A když na závěr uvedl skladbu Creep slovy "Jste šťastní? Tak teď nebudete", vyjeklo publikum nadšením jako jeden člověk.

Jako by si všichni ten večer uvědomili, že melancholie, outsiderství a podivínství mají díky Radiohead na tomhle světě ještě pořád svoje místo.

Hodnocení: 100 %

Radiohead - Creep (Live @ Lollapalooza Berlin, Germany | 11.09.2016) | Video: YouTube

před 18 minutami

Soud uzavřel korupční kauzu Vidkun, rozsudek vynese v červenci

Olomoucký krajský soud v pondělí po posledních závěrečných řečech uzavřel korupční kauzu Vidkun. Rozsudek soud vyhlásí 16. července, řekl soudce Martin Lýsek. Proces, ve kterém čelí obžalobě z korupčního jednání dva někdejší vysoce postavení policisté Karel Kadlec a Radek Petrůj, vlivný olomoucký podnikatel Ivan Kyselý a bývalý hejtman Jiří Rozbořil (ČSSD), trval půldruhého roku. Podle žalobce se jejich vina postavená především na řadě hodin odposlechů prokázala, všichni obžalovaní naopak vinu popřeli a žádají zproštění.

Původně chtěl soud vyhlásit rozsudek na konci června, vzhledem k dlouhým závěrečným řečem nakonec zvolil termín 16. července, uvedl soudce. Bývalý hejtman Rozbořil se omluvil, nebude přítomen.

ČEZ rozeslal bezpečnostní dotazník třem zájemcům o Dukovany, Čína a Rusko mezi nimi nejsou

Firma Elektrárna Dukovany II ze skupiny ČEZ v pondělí rozeslala dopis a zahájila bezpečnostní posouzení třech zájemců o stavbu nového jaderného bloku v dukovanské elektrárně. Oslovena byla francouzská společnost EdF, americký Westinghouse a jihokorejská společnost KHNP. Sdělil to mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. Podle předpokladů tak bezpečnostní dotazník neobdržela ruská společnost Rosatom a čínská společnost CGN, které se česká vláda rozhodla do chystaného tendru nepozvat.

Mluvčí uvedl, že všechny relevantní informace k bezpečnostním otázkám předloží uchazeči ČEZ do konce letošního listopadu a vláda poté rozhodne, kteří zájemci budou přizváni do tendru. Termín je až po říjnových volbách do Poslanecké sněmovny. Cílem bezpečnostního posouzení je podle Kříže zhodnotit všechny potenciální dodavatele a získat informace potřebné pro zajištění bezpečnostních zájmů. Jde především o vyjasnění vlastnické struktury, dodavatelského řetězce, vazeb dotčených subjektů se státem, problémy s realizací projektů, obvinění a jiné problémy v projektech jaderných zdrojů, transfer technologií a know-how a další, řekl.