Recenze: Lady Gaga se dala na country, velký pop je v éře internetu nejspíš už mrtvý

Karel Veselý Karel Veselý
Aktualizováno 24. 10. 2016 20:32
Když v listopadu 2013 uváděla Lady Gaga v premiéře své nové album ArtPop, uspořádala v New Yorku dvoudenní gigantický večírek s kulisami výtvarníka Jeffa Koonse. Na programu spolupracovala umělkyně Marina Abramović či divadelní režisér Robert Wilson a jako vrchol párty se Gaga vznesla s „prvním létajícím oblekem“, který vyvinula technologická pobočka její společnosti Haus of Gaga. O tři roky později propaguje nové album Joanne na miniturné po zaplivaných obědových pajzlech v Nashville. Na fotkách má kovbojský klobouk a kolem krku kytaru.
Lady Gaga
Lady Gaga | Foto: ČTK

Časy se mění. Někdejší královna tanečního popu by se na své čtvrté sólové desce ráda přerodila v autentickou rockovou zpěvačku, kterou údajně vždy někde uvnitř byla. Tentokrát žádné šokující převleky, jen ona sama a její hlas.

Dá se ale věřit někomu, kdo považoval za dobrý nápad vzít si na předávání hudebních cen MTV šaty ze syrového hovězího masa?

Od ledna 2009, kdy stanula s Just Dance v čele amerického i britského žebříčku, ovládala Lady Gaga svět popu všemi dostupnými prostředky – od hitových singlů přes extravagantní klipy až po nekonečný zástup skandálů, kterými krmila média.

O čtyři roky později ale dospěla její sláva do absolutního bodu saturace – najednou už nebylo čím šokovat, její eurodance hity se staly předvídatelnými a deska ArtPop skončila (relativním) propadákem. Vypadalo to, že hudební fanoušci se jejího popového spektáklu definitivně přejedli. Kam teď dál?

Kytary místo elektroniky

Gaga to zkusila s popřením všeho, co předtím udělala, a nejprve natočila desku jazzových standardů s Tony Bennettem. Byla to maličko křečovitá snaha ukázat světu, že je skutečná zpěvačka, ale album mělo slušné prodeje a dokonce jí přineslo žánrovou Grammy (její celkově šestou).

Singlová skladba Til It Happens to You z dokumentu The Hunting Ground o případech znásilnění na univerzitních kampusech jí pak zajistila auru angažované umělkyně a cenu Emmy za nejlepší píseň pro televizi. A jejímu profilu univerzální umělkyně nepochybně pomohlo i učinkování v televizním seriálu American Horror Story, za něž dostala Zlatý glóbus.

Nové album Joanne pokračuje ve stejných šlépějích – pryč od blyštivého umělohmotného diska k „skutečné“ hudbě. Jen místo jazzu se Gaga tady pouští do country a rockových balad.

Elektronické beaty vystřídaly kytary a smyčce a místo extravagantních módních modelů se teď nechá fotit v riflích, černém tričku a bez líčidel. V klipu k prvnímu singlu Perfect Illusion jede autem pouští a zpívá s kapelou v klubu – nic víc. Když v refrénu skanduje „Nebyla to láska, jen dokonalá iluze,“ jednoho až napadne, jestli tím třeba nemyslí adoraci fanoušků, kteří ji vynesli na vrchol a pak opustili. (Jen škoda, že při natáčení písně zapomněla, že by měla mít také nějakou melodii.) Druhý singl Million Reasons je country-popová balada napsaná s nashvillskou písničkářkou Hillary Lindsey a z výsledku se asi bude červenat Sheryl Crow, která podobné písně natáčela před dvaceti lety.

„Nejsem bezchybná, ale mám diamantové srdce,“ vzkazuje Gaga posluchačům v úvodní skladbě Diamond Heart s výrazným blues-rockovým drivem (klidně by ji mohla zpívat Pink).

Sinner's Party je čistokrevné country se slide kytarou a ryčné Come To Mama finišuje s bombastickou dechovou sekcí. Producent Mark Ronson balí písničky do svého „nadčasového retra“, které už dříve aplikoval na deskách Amy Winehouse, Robbieho Williamse nebo Bruno Marse, takže materiál zní, že mohly být natočeny kdykoliv v posledních čtyřiceti letech.

Když jsme u spolupracovníků, tak na desce se mihnou třeba Kevin Parker z australských psychedelických rockerů Tame Impala, folkový vousáč Father John Misty, Josh Homme z Queens of the Stone Age nebo Beck, který je podepsaný pod tropickým reggae Dancin' In Circles. Všechno to jsou jména, která mají podtrhnout cestu Lady Gaga k opravdovým hudebním hodnotám.

Falešné emoce

V řeči marketingu se tomu říká „rebranding“ a už to před ní udělala celá řada jiných muzikantů, jenže Lady Gaga trvá na tom, že na Joanne je její skutečné já, které bylo dříve skryté pod blyštivými proprietami. „Objevila jsem svoji temnou osobnost,“ dušuje se v rozhovorech a písně spojuje s existenciálními úzkostmi.

Ostatně album dostalo jméno po její tetě, která zemřela v pouhých devatenácti letech a jejíž křestní jméno Gaga nosí. Joannin smutný osud ji prý inspiroval na cestě ke slávě a touze prožít všechno, co ona nemohla. Titulní balada alba věnovaná tetě a natočená jen s kytarou a decentními smyčcovými aranžemi je jedním z vrcholů alba.

Gaga nemůže nikdy úplně popřít svůj rukopis. Skladbám A-YO a John Wayne by možná více slušely přímočaré elektronické beaty, a když se s Florence Welch (Florence & The Machine) vydá v duetu Hey Girl blíže k elektronickému R&B, hned je z toho zdaleka nejlepší skladba desky. Ozvěny taneční minulosti jsou ale spíše příjemným osvěžením, mnohem větší problém je to, že když se Gaga vysvleče ze zvukové pyrotechniky známé z předchozích desek, vyjde najevo, že je ve skutečnosti jen průměrná autorka a také nepříliš vhodná zpěvačka na tento typ hudby.

Ne snad, že by její vokály nesplňovaly všechny technické náležitosti (o tom ostatně fanoušky přesvědčovala už dříve na koncertech v pasáži s klavírem), ale její projev působí chladně a uměle. Co fungovalo v robotických tanečcích Just Dance nebo Bad Romance, nedává úplně smysl třeba v závěrečné angažované baladě Angel Down inspirované případy policejního násilí na Afroameričanech. Gaga tady místo přirozeně procítěného projevu může nabídnou jen svoji obvyklou porci teatrálního přehrávání s erupcemi falešných emocí.

Holka, kam míříš?

„Celý můj život je divadlo,“ nechala se Gaga kdysi slyšet. I proto je nutné přistupovat k její „autentické“ písničkářské fázi opatrně. Není nakonec ta vesnická holka v riflích a botách Doc Martens jen její další stylizace? Nehraje si s námi, stejně jako to dělala v minulosti?

Na vrcholu své kariéry přesvědčovala Gaga jako mytická „Mother Monster“ holčičky po celém světě, že každá z nich je výjimečná. (Vypráví o tom třeba jedna obzvláště špatná epizoda ze seriálu Simpsonů, v níž Lady Gaga navštívila Springfield.) V novince Joanne jako kdyby naopak svým posluchačům vzkazovala, že je vlastně docela OK být obyčejný a zapadat do průměru. Vzít si kostkovanou košili, sepnout vlasy do culíku a jít si na palačinky do bistra někde v buranově.

Joanne tak vlastně navazuje na poslední desky Rihanny nebo Beyoncé, které se rozhodly představit světu svoji civilnější tvář a netlačit tolik na pilu své popové slávy. Je v tom určitě vliv úspěšných „holek od vedle“ Adele nebo Taylor Swift, ale i přiznání toho, že velký pop je v éře internetu nejspíše mrtev.

Na začátku naší dekády vracel glampopový spektákl Lady Gaga hudební mainstream do opulence osmdesátek a byl poslední nadějí, že se můžou vrátit zlaté časy prosperity. Když už se vzdává i ona, je to skutečně dost možná konec jedné éry.

Střídmá stopáž necelých čtyřiceti minut nedovolí, aby se album rozplizlo stejně jako dvakrát tak dlouhý ArtPop a hrstka silných písňových momentů zachrání Joanne před vyloženým propadákem. Přesto z desky čiší určitá bezradnost a její přerod v country-rockovou písničkářku není nikdy úplně přesvědčivý. „Holka, kam míříš?“ zpívá Lady Gaga v titulní skladbě a nic lepšího asi nevystihne její čtvrté studiové album jako toto povzdechnutí.

Hodnocení: 60 %

Lady Gaga - Perfect Illusion | Video: YouTube
 

Právě se děje

před 6 hodinami

Aston Villa je díky gólu v nastavení ve finále Ligového poháru

Gól ze třetí nastavené minuty posunul fotbalisty Aston Villy do finále anglického Ligového poháru. Postup trefil záložník Trezeguet střelou z voleje po dlouhém centru dalšího egyptského hráče Ahmeda Elmohamadyho. Birminghamský klub porazil na svém hřišti favorizovaný Leicester 2:1 a po remíze 1:1 z prvního utkání se může těšit do Wembley.

Tam se bude 1. března hrát finále a soupeřem Aston Villy bude lepší z manchesterského derby mezi City a United. První zápas vyhráli obhájci trofeje City 3:1, odveta je na programu ve středu.

Aston Villa, jež v lize bojuje o záchranu a má jen dvoubodový náskok na nesestupové pozice, získala Ligový pohár pětkrát. Naposledy v roce 1996.

Anglický fotbalový Ligový pohár - semifinále, odveta:

Aston Villa - Leicester 2:1 (12. Targett, 90.+3 Trezeguet - 72. Iheanacho). První zápas 1:1, postoupila Aston Villa.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Šéf diplomacie EU: americký plán pro Blízký východ je příležitost k obnovení snah o řešení izraelsko-palestinského konfliktu

Šéf diplomacie Evropské unie Josep Borrell řekl, že americký plán pro mír na Blízkém východě je "příležitostí obnovit naléhavě nutné snahy o schůdné řešení izraelsko-palestinského konfliktu".

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Nymburk v LM porazili Bar a drží šanci na první místo

Basketbalisté Nymburka v předposledním kole základní fáze Ligy mistrů vyhráli 98:66 v Baru a stále mají šanci postoupit do play off z prvního místa. Středočeský celek si díky jedenáctému vítězství ve skupině vylepšil nejlepší výsledek v soutěži z ročníku 2017/18.

Nymburk se musel obejít bez trojice opor, protože zranění do Černé Hory nepustila Michaela Dixona s Pavlem Pumprlou a doma zůstal také nemocný Jaromír Bohačík. Hosté, kteří už před zápasem měli jistotu play off, zatímco Bar už byl mimo hru, se s tím ale dokázali vypořádat víc než dobře.

První čtvrtinu vyhráli 32:10 a náskok bez problémů zvyšovali i ve zbytku zápasu. Nakonec si připsali nejvyšší vítězství ve skupině. Nejlepším střelcem Nymburka byl s 16 body Vojtěch Hruban a na dvouciferné hodnoty dosáhli také Martin Peterka (15), Deishuan Booker (14), Petr Šafarčík (11) a Martin Kříž (10).

Nymburk patří v tabulce druhé místo za Tenerife, se kterým má stejný počet výher, ale horší vzájemnou bilanci. Aby se Středočeši dostali do čela, potřebují v závěrečném kole doma zdolat Peristeri, na jehož palubovce v prosinci utrpěli jednu ze dvou porážek ve skupině, a současně doufat v zaváhání Tenerife v Bambergu.

Basketbalová Liga mistrů - 13. kolo:

Skupina C:

Mornar Bar - Nymburk 66:98 (10:32, 31:58, 44:84)

Nejvíce bodů: Vranjes 26, Jelenič 14, Pavič 11 - Hruban 16, Peterka 15, Booker 14. Fauly: 20:17. Trestné hody: 13/12 - 13/11. Trojky: 10:15. Doskoky: 38:42.

Peristeri - Bamberg 78:75, Tenerife - VEF Riga 92:59.

Tabulka:

1. Tenerife 13 11 2 1038:875 24
2. Nymburk 13 11 2 1063:942 24
3. Peristeri 13 8 5 955:942 21
4. Nižnij Novgorod 12 7 5 903:904 19
5. Bamberg 13 6 7 978:961 19
6. Mornar Bar 13 4 9 980:1071 17
7. Gaziantep 12 3 9 890:949 15
8. VEF Riga 13 1 12 923:1086 14
Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Slalom ve Schladmingu ovládl už počtvrté Kristoffersen

Norský lyžař Henrik Kristoffersen vyhrál už počtvrté slalom ve Schladmingu. Pod umělými světly navázal norský lídr disciplíny i celkového hodnocení sezony na zdejší triumfy z let 2014, 2016 a 2017 a vyrovnal rekord Rakušana Benjamina Raicha. Jednadvacáté pohárové vítězství vybojoval s náskokem 34 setin před francouzským rivalem Alexisem Pinturaultem, třetí skončil vítěz tří slalomů sezony Daniel Yule ze Švýcarska. Český reprezentant Jan Zabystřan stejně jako v neděli v Kitzbühelu nedojel do cíle prvního kola.

Hned za medailisty skončil Francouz Clément Noël, který po nepovedeném prvním kole odstartoval do druhé jízdy jako první a téměř celé finále pak strávil v cílovém prostoru v křesle pro průběžného lídra. Nejrychlejší čas druhého kola mu vynesl posun ze 30. místa na čtvrté.

Po jízdě nakonec šestého Itala Alexe Vinatzera sice časomíra zaznamenala změnu pořadí na prvním místě, ale techniku pomýlila fanynka v plavkách, která vtrhla do cílového prostoru a protnula fotobuňku těsně před průjezdem lyžaře. Výtržnice nesla transparent mimo jiné se vzkazem "RIP Kobe", kterým připomněla nedělní úmrtí basketbalové hvězdy Kobeho Bryanta. Vinatzer se chvíli nezaslouženě radoval z průběžného vedení, pak vzal situaci s humorem. "Aspoň mám cool cílovou fotografii," řekl.

Noëla tak vystrnadil až Yule, čtvrtý muž prvního kola. Medailisté si zachovali pořadí z první jízdy, jen se všichni posunuli o jednu pozici výš, protože nejrychlejší muž úvodního kola Marco Schwarz k nelibosti rakouského publika přehnal svoji snahu, už v šesté brance upadl a přišel o šanci vylepšit druhou příčku z Kitzbühelu.

Při jeho výpadku byl nejlepším domácím lyžařem na 15. místě Michael Matt. Pro lyžařskou velmoc to znamenalo v SP nejhorší výsledek ve slalomu od Kitzbühelu 1976.

Dvaadvacetiletý Zabystřan opět neměl své závodní lyže. Před startem v Kitzbühelu mu je totiž v Rakousku někdo ukradl. Šestý slalom SP v kariéře pro něj skončil chybou brzy po startu.

SP ve sjezdovém lyžování ve Schladmingu (Rakousko):

Muži - slalom:

1. Kristoffersen (Nor.) 1:42,37 (51,55+50,82), 2. Pinturault (Fr.) -0,34 (51,73+50,98), 3. Yule (Švýc.) -0,83 (52,16+51,04), 4. Noël (Fr.) -0,99 (54,01+49,35), 5. Maurberger -1,07 (53,06+50,38), 6. Vinatzer (oba It.) -1,12 (52,665+0,83), 7. Jakobsen (Švéd.) -1,20 (52,88+50,69), 8. Ryding (Brit.) -1,23 (52,70+50,90), 9. Foss-Solevaag (Nor.) -1,36 (52,40+51,33) a Zenhäusern (Švýc.) -1,36 (52,84+50,89), …Zabystřan (ČR) nedokončil 1. kolo.

Průběžné pořadí slalomu (po 8 z 12 závodů): 1. Kristoffersen 552, 2. Yule 495, 3. Noël 450, 4. Pinturault 286, 5. Zenhäusern 278, 6. Foss-Solevaag 257.

Průběžné pořadí SP (po 25 z 44 závodů): 1. Kristoffersen 841, 2. Pinturault 722, 3. Kilde (Nor.) 700, 4. Mayer (Rak.) 692, 5. Feuz (Švýc.) 577, 6. Paris (It.) 556, …131. Zabystřan 12

Zdroj: ČTK
Další zprávy