Recenze: Lady Gaga se dala na country, velký pop je v éře internetu nejspíš už mrtvý

Karel Veselý Karel Veselý
Aktualizováno 24. 10. 2016 20:32
Když v listopadu 2013 uváděla Lady Gaga v premiéře své nové album ArtPop, uspořádala v New Yorku dvoudenní gigantický večírek s kulisami výtvarníka Jeffa Koonse. Na programu spolupracovala umělkyně Marina Abramović či divadelní režisér Robert Wilson a jako vrchol párty se Gaga vznesla s „prvním létajícím oblekem“, který vyvinula technologická pobočka její společnosti Haus of Gaga. O tři roky později propaguje nové album Joanne na miniturné po zaplivaných obědových pajzlech v Nashville. Na fotkách má kovbojský klobouk a kolem krku kytaru.
Lady Gaga
Lady Gaga | Foto: ČTK

Časy se mění. Někdejší královna tanečního popu by se na své čtvrté sólové desce ráda přerodila v autentickou rockovou zpěvačku, kterou údajně vždy někde uvnitř byla. Tentokrát žádné šokující převleky, jen ona sama a její hlas.

Dá se ale věřit někomu, kdo považoval za dobrý nápad vzít si na předávání hudebních cen MTV šaty ze syrového hovězího masa?

Od ledna 2009, kdy stanula s Just Dance v čele amerického i britského žebříčku, ovládala Lady Gaga svět popu všemi dostupnými prostředky – od hitových singlů přes extravagantní klipy až po nekonečný zástup skandálů, kterými krmila média.

O čtyři roky později ale dospěla její sláva do absolutního bodu saturace – najednou už nebylo čím šokovat, její eurodance hity se staly předvídatelnými a deska ArtPop skončila (relativním) propadákem. Vypadalo to, že hudební fanoušci se jejího popového spektáklu definitivně přejedli. Kam teď dál?

Kytary místo elektroniky

Gaga to zkusila s popřením všeho, co předtím udělala, a nejprve natočila desku jazzových standardů s Tony Bennettem. Byla to maličko křečovitá snaha ukázat světu, že je skutečná zpěvačka, ale album mělo slušné prodeje a dokonce jí přineslo žánrovou Grammy (její celkově šestou).

Singlová skladba Til It Happens to You z dokumentu The Hunting Ground o případech znásilnění na univerzitních kampusech jí pak zajistila auru angažované umělkyně a cenu Emmy za nejlepší píseň pro televizi. A jejímu profilu univerzální umělkyně nepochybně pomohlo i učinkování v televizním seriálu American Horror Story, za něž dostala Zlatý glóbus.

Nové album Joanne pokračuje ve stejných šlépějích – pryč od blyštivého umělohmotného diska k „skutečné“ hudbě. Jen místo jazzu se Gaga tady pouští do country a rockových balad.

Elektronické beaty vystřídaly kytary a smyčce a místo extravagantních módních modelů se teď nechá fotit v riflích, černém tričku a bez líčidel. V klipu k prvnímu singlu Perfect Illusion jede autem pouští a zpívá s kapelou v klubu – nic víc. Když v refrénu skanduje „Nebyla to láska, jen dokonalá iluze,“ jednoho až napadne, jestli tím třeba nemyslí adoraci fanoušků, kteří ji vynesli na vrchol a pak opustili. (Jen škoda, že při natáčení písně zapomněla, že by měla mít také nějakou melodii.) Druhý singl Million Reasons je country-popová balada napsaná s nashvillskou písničkářkou Hillary Lindsey a z výsledku se asi bude červenat Sheryl Crow, která podobné písně natáčela před dvaceti lety.

„Nejsem bezchybná, ale mám diamantové srdce,“ vzkazuje Gaga posluchačům v úvodní skladbě Diamond Heart s výrazným blues-rockovým drivem (klidně by ji mohla zpívat Pink).

Sinner's Party je čistokrevné country se slide kytarou a ryčné Come To Mama finišuje s bombastickou dechovou sekcí. Producent Mark Ronson balí písničky do svého „nadčasového retra“, které už dříve aplikoval na deskách Amy Winehouse, Robbieho Williamse nebo Bruno Marse, takže materiál zní, že mohly být natočeny kdykoliv v posledních čtyřiceti letech.

Když jsme u spolupracovníků, tak na desce se mihnou třeba Kevin Parker z australských psychedelických rockerů Tame Impala, folkový vousáč Father John Misty, Josh Homme z Queens of the Stone Age nebo Beck, který je podepsaný pod tropickým reggae Dancin' In Circles. Všechno to jsou jména, která mají podtrhnout cestu Lady Gaga k opravdovým hudebním hodnotám.

Falešné emoce

V řeči marketingu se tomu říká „rebranding“ a už to před ní udělala celá řada jiných muzikantů, jenže Lady Gaga trvá na tom, že na Joanne je její skutečné já, které bylo dříve skryté pod blyštivými proprietami. „Objevila jsem svoji temnou osobnost,“ dušuje se v rozhovorech a písně spojuje s existenciálními úzkostmi.

Ostatně album dostalo jméno po její tetě, která zemřela v pouhých devatenácti letech a jejíž křestní jméno Gaga nosí. Joannin smutný osud ji prý inspiroval na cestě ke slávě a touze prožít všechno, co ona nemohla. Titulní balada alba věnovaná tetě a natočená jen s kytarou a decentními smyčcovými aranžemi je jedním z vrcholů alba.

Gaga nemůže nikdy úplně popřít svůj rukopis. Skladbám A-YO a John Wayne by možná více slušely přímočaré elektronické beaty, a když se s Florence Welch (Florence & The Machine) vydá v duetu Hey Girl blíže k elektronickému R&B, hned je z toho zdaleka nejlepší skladba desky. Ozvěny taneční minulosti jsou ale spíše příjemným osvěžením, mnohem větší problém je to, že když se Gaga vysvleče ze zvukové pyrotechniky známé z předchozích desek, vyjde najevo, že je ve skutečnosti jen průměrná autorka a také nepříliš vhodná zpěvačka na tento typ hudby.

Ne snad, že by její vokály nesplňovaly všechny technické náležitosti (o tom ostatně fanoušky přesvědčovala už dříve na koncertech v pasáži s klavírem), ale její projev působí chladně a uměle. Co fungovalo v robotických tanečcích Just Dance nebo Bad Romance, nedává úplně smysl třeba v závěrečné angažované baladě Angel Down inspirované případy policejního násilí na Afroameričanech. Gaga tady místo přirozeně procítěného projevu může nabídnou jen svoji obvyklou porci teatrálního přehrávání s erupcemi falešných emocí.

Holka, kam míříš?

„Celý můj život je divadlo,“ nechala se Gaga kdysi slyšet. I proto je nutné přistupovat k její „autentické“ písničkářské fázi opatrně. Není nakonec ta vesnická holka v riflích a botách Doc Martens jen její další stylizace? Nehraje si s námi, stejně jako to dělala v minulosti?

Na vrcholu své kariéry přesvědčovala Gaga jako mytická „Mother Monster“ holčičky po celém světě, že každá z nich je výjimečná. (Vypráví o tom třeba jedna obzvláště špatná epizoda ze seriálu Simpsonů, v níž Lady Gaga navštívila Springfield.) V novince Joanne jako kdyby naopak svým posluchačům vzkazovala, že je vlastně docela OK být obyčejný a zapadat do průměru. Vzít si kostkovanou košili, sepnout vlasy do culíku a jít si na palačinky do bistra někde v buranově.

Joanne tak vlastně navazuje na poslední desky Rihanny nebo Beyoncé, které se rozhodly představit světu svoji civilnější tvář a netlačit tolik na pilu své popové slávy. Je v tom určitě vliv úspěšných „holek od vedle“ Adele nebo Taylor Swift, ale i přiznání toho, že velký pop je v éře internetu nejspíše mrtev.

Na začátku naší dekády vracel glampopový spektákl Lady Gaga hudební mainstream do opulence osmdesátek a byl poslední nadějí, že se můžou vrátit zlaté časy prosperity. Když už se vzdává i ona, je to skutečně dost možná konec jedné éry.

Střídmá stopáž necelých čtyřiceti minut nedovolí, aby se album rozplizlo stejně jako dvakrát tak dlouhý ArtPop a hrstka silných písňových momentů zachrání Joanne před vyloženým propadákem. Přesto z desky čiší určitá bezradnost a její přerod v country-rockovou písničkářku není nikdy úplně přesvědčivý. „Holka, kam míříš?“ zpívá Lady Gaga v titulní skladbě a nic lepšího asi nevystihne její čtvrté studiové album jako toto povzdechnutí.

Hodnocení: 60 %

Lady Gaga - Perfect Illusion | Video: YouTube
 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 minutou

Seriál běžců v Ruce vyhráli Klaebo a Johaugová, Razýmová byla 22.

Třídílné zahájení Světového poháru v běhu na lyžích ve finské Ruce vyhráli norští favorité Therese Johaugová a Johannes Hösflot Klaebo. Nejlepší z českých reprezentantek Kateřina Razýmová se v dnešní závěrečné stíhačce na 10 km volně posunula na celkové 22. místo, Michal Novák v patnáctikilometrovém závodu klesl na 38. pozici.

Celková vítězka seriálu z minulé sezony Johaugová startovala po sobotním triumfu na klasické desítce jako první a podle očekávání svůj náskok ještě zvýšila. Druhá dojela s odstupem 47 sekund ve skupině pronásledovatelek Ruska Taťjana Sorinová, jež dosáhla na stupně vítězů poprvé v kariéře. Třetí místo obsadila Švédka Ebba Anderssonová.

Razýmová vyjela na trať s číslem 30 a v průběhu závodu se propracovala až na konečnou 22. pozici ve spurtu v chumlu závodnic. Deset kilometrů zvládla ve čtrnáctém nejlepším čase. Třicátý čas zaběhla ve stíhačce Kateřina Janatová, jež díky tomu získala první bod v sezoně. Celkově byla klasifikována v páté a Petra Nováková s Petrou Hynčicovou v šesté desítce.

"Spravila jsem si náladu po sobotě," připomněla Razýmová svou 27. pozici z klasické desítky. "I když je bruslení moje slabší disciplína a startovala jsem až ze 30. místa, tak se mi dařilo postupně sjíždět soupeřky. Celý závod jsem si sice odtáhla sama, ale když člověk sjíždí, tak je to pro něho povzbuzení a dodává mu to síly. Takže 14. nejrychlejší čas považuji s ohledem na to, že jsem nejela ve skupině, za dobrý výkon. Cítila jsem, že mám hodně sil," uvedla Razýmová v tiskové zprávě svazu.

V mužské stíhačce se na rozdíl od závodu žen rozhodovalo až v závěru. Vítěz sobotní klasické patnáctky Klaebo sice startoval s půlminutovým náskokem před Rusem Alexandrem Bolšunovem a krajanem Emilem Iversenem, ale zvolil rozvážnější tempo a v polovině závodu už jela tříčlenná skupina pohromadě. Sázka na závěr Klaebovi vyšla ideálně - ve stoupání těsně před cílem podle očekávání nastoupil a soupeře setřásl. Druhý dojel vítěz SP z minulé sezony Bolšunov, třetí byl Iversen.

Klaebo díky 39. vítězství v kariéře předstihl v historickém pořadí běžců Pettera Northuga a stíhá další norskou legendu Björna Dählieho, jenž má na kontě 46 výher.

Nejlepší z Čechů Novák startoval stejně jako Razýmová s třicítkou a ještě na 10. kilometru bodované místo držel. Pak mu ale došly síly a propadl se na 38. pozici. Adam Fellner obsadil 64. místo.

Po zrušení závodů v Lillehammeru kvůli pandemii koronaviru plánovaných na příští víkend pokračuje SP běžců na lyžích za dva týdny v Davosu.

SP v běhu na lyžích v Ruce (Finsko):

Muži - stíhací závod 15 km volně: 1. Klaebo (Nor.) 35:09,8, 2. Bolšunov (Rus.) -0,7, 3. Iversen -3,0, 4. Holund (oba Nor.) -19,5, 5. Niskanen (Fin.) -27,3, 6. Musgrave (Brit.) -27,7, 7. Červotkin -32,9, 8. Bělov -33,4, 9. Melničenko (všichni Rus.) -35,9, 10. Hakola (Fin.) -37,1, …38. Novák -2:41,7, 64. Fellner (oba ČR) -5:33,9.

Průběžné pořadí SP (po 4 z 33 závodů): 1. Klaebo 296, 2. Bolšunov 257, 3. Iversen 219, 4. Holund 176, 5. Musgrave 148, 6. Niskanen 147, …42. Šeller (ČR) 9, 49. Novák 2.

Ženy - stíhací závod 10 km volně: 1. Johaugová (Nor.) 25:06,2, 2. Sorinová (Rus.) -47,0, 3. Anderssonová -48,6, 4. Karlssonová (obě Švéd.) -50,8, 5. Brennanová (USA) -52,5, 6. Fossesholmová (Nor.) -54,8, 7. Svahnová -1:06,9, 8. Dahlqvistová (obě Švéd.) -1:08,8, 9. Niskanenová (Fin.) -1:14,5, 10. Něprjajevová (Rus.) -1:15,6, …22. Razýmová -2:27,0, 48. Janatová -4:21,6, 56. Nováková -5:49,6, 59. Hynčicová (všechny ČR) -6:25,4.

Průběžné pořadí SP (po 4 z 33 závodů): 1. Johaugová 301, 2. Sorinová 252, 3. Anderssonová 203, 4. Karlssonová 188, 5. Brennanová 177, 6. Svahnová 166, …25. Razýmová 40, 46. Janatová 1.

Zdroj: ČTK
před 28 minutami

Hronek bude hrát v Hradci Králové do konce roku

Detroitský obránce Filip Hronek bude pokračovat v extraligovém Hradci Králové, kterému vypomáhá od začátku hokejové sezony. Třiadvacetiletý český reprezentant se dohodl s Mountfieldem na prodloužení smlouvy do konce kalendářního roku. Klub to uvedl na svém twitterovém účtu.

NHL předběžně plánovala při pandemii koronaviru odložený start nového ročníku na 1. ledna, ale termín je stále nejistý. Hronek v této sezoně nasbíral ve 14 zápasech 14 bodů za pět branek a devět asistencí, díky čemuž je nejproduktivnějším obráncem extraligy. Původně byl domluven na spolupráci s mateřským klubem do konce listopadu.

Detroit draftoval Hronka v roce 2016 ve druhém kole na 53. pozici. Následně odešel talentovaný bek už s 41 extraligovými starty a čtyřmi body za čtyři asistence z Hradce Králové do Saginawu do OHL. Následně nastupoval na farmě v týmu Grand Rapids v AHL, s který v roce 2017 získal Calder Cup.

Do sestavy Detroitu se Hronek prosadil od sezony 2018/19 a v NHL má na kontě 111 zápasů a 54 bodů za 14 branek a 40 asistencí. Českou republiku reprezentoval na posledních dvou světových šampionátech. Loni v Bratislavě byl vyhlášen nejlepším obráncem turnaje a dostal se i do All Star týmu.

V této sezoně nechyběl před třemi týdny ani na turnaji Karjala, kde si ve třech zápasech připsal gól a asistenci a v posledním utkání s Ruskem vedl tým jako kapitán.

Zdroj: ČTK
Další zprávy