Recenze: Album Lemonade zdobí umělá dokonalost. Podobně jako samotnou zpěvačku Beyoncé

Josef Vlček
26. 4. 2016 9:30
Americká zpěvačka Beyoncé je velmi krásná žena. Ale její krása nepůsobí zcela přirozeným dojmem. Cítíme v ní něco umělého. Podobně je tomu s šestým zpěvaččiným sólovým albem nazvaným Lemonade. Vyšlo překvapivě a bombasticky v sobotu večer během televizní premiéry hodinového portrétu Beyoncé, který spojoval nové videoklipy a hraný dokument.
Beyoncé
Beyoncé | Foto: Reuters

Album Lemonade americké zpěvačky Beyoncé je jedním z nejkomerčnějších titulů letošního roku. Jeho prodej odstartoval na hudebním serveru Tidal, který vlastní skupina světových superhvězd, mimo jiné Rihanna nebo rapeři Jay‑Z a Kanye West.

Reakce novinářů na Beyoncin televizní recitál si víc než hudby všímaly ústřední tematické linky, která procházela většinou zpěvaččiných proslovů a písní. Zdálo se jim, že hlavním námětem je odhalená nevěra (samozřejmě partnerova) a následné smíření. Nepochybně to bylo dáno vizuálním zpracováním, protože z alba úzce definované téma manželských rozbrojů tak okatě netrčí. Texty spíš svádí k obecnějším obrazům tíhy ženského údělu.

Beyoncé je typická zpěvačka rhythm and blues, která se snaží oslovit bílé publikum. Tomu odpovídá i formule, kterou rozvíjí už od svého prvního sólového alba. Deska musí být dráždivě „exoticky černá“, ale jen tolik, aby ji snesla každá americká žena v domácnosti. Komerčnímu úspěchu pomáhají atraktivní hosté a zkušení, nebo naopak noví a originální producenti, kteří přinášejí neokoukané hudební nápady.

Na novince od své formule neustoupila Beyoncé ani o píď. Album Lemonade je zajímavé širokým spektrem hudebních stylů, které Beyoncé suverénně zvládá. Co píseň, to jiný producent a tvůrce hudebního základu. Osou desky jsou různorodé balady. Úvodní Pray You Catch Me by se klidně hodila pro popjazzovou zpěvačku střední generace, Sorry je po vokální stránce klasické soudobé R&B s nesmírně obtížnými vokálními kudrlinkami uprostřed, snivé Love Drought může znít v kterémkoliv středoproudém popovém rádiu, zatímco dramatická melodie Sandcastles, zpívaná Beyoncé jen při klavíru, a Freedom obsahují prvky vznešeného hymnického gospelu.

Balady jsou přijatelné konzumní zboží, ale to, co dělá desku zajímavou, jsou skladby vybočující z šedého proudu. Dvě takové Lemonade má. Daddy Lessons působí mezi umělohmotnými samply nabitými a počítačem vytvářenými písněmi jako hudba z cizího světa. Z hlediska doprovodu představuje svižný akustický folk s prvky blues, doplňovaný vpády jazzové, jakoby neworleanské kutálky.

Neméně zajímavá je píseň Don’t Hurt Yourself, jejímž základem jsou samply písně When The Levee Breaks v provedení Led Zeppelin. Ve spolupráci s hvězdou retrorocku Jackem Whitem vytvořil Beyoncin producentský tým těžký bluesrockový song připomínající Whiteův příležitostný soubor Dead Weather. Možná že Beyoncé je na tento typ hudby příliš uhlazená, ale i tak se Whiteovi znovu podařilo vytvořit svébytný styl, v němž se mísí postpunk, hard rock, metal a hip hop. Výsledek vzdáleně připomíná podobný pokus z roku 1998, kdy raper Puff Daddy natočil pro film Godzilla skladbu Come With Me, využívající prvků jiné zeppelinovské písně Kashmir.

Nová deska Beyoncé představuje vrchol možností, kam se nyní může po technické stránce populární hudba dostat, ale přesto je v ní něco divného. Je dokonalým příkladem hyperrealismu v populární hudbě: když klavír, tak se zvukem dokonalejším, než má nejdokonalejší piano na světě v koncertním sále s absolutně nejlepší akustikou. Když elektronické beaty, tak každý syntetický úder vycizelovaný k nadpozemské čistotě.

Taková hudba, podobně jako hyperrealistická malba, má kořeny v realitě. Ale zároveň je jí svou chemickou dokonalostí vzdálená.

Princova image i hudba byla pro mnoho lidí transformační zkušenost, říká moderátorka rádia Wave Marie Čtveráčková. | Video: Filip Horký

Aktualizováno před 3 hodinami

Summit EU se shodl na dosažení klimatické neutrality do roku 2050

Lídři zemí Evropské unie se dnes po dlouhém vyjednávání shodli, že EU bude do poloviny století klimaticky neutrální. Informoval o tom předseda Evropské rady Charles Michel. Podle informací ČTK obsahují závěry zmínku o jaderné energii jako součásti energetického mixu, kterou prosazovalo Česko. Dočasnou výjimku si podle diplomatických zdrojů vyjednalo Polsko.

Summit projednal víceletý rozpočet EU, shodu nenašel

Evropští lídři ve čtvrtek na bruselském summitu projednali návrh příštího víceletého rozpočtu Evropské unie. K textu předloženému finským předsednictvím má většina unijních zemí připomínky a k jednání se chtějí vrátit počátkem příštího roku. Podle informací ČTK uvažuje předseda Evropské rady Charles Michel o svolání mimořádného summitu na únor.

Prezidenti a premiéři se k otázce rozpočtu na období 2021 až 2027 dostali po neúspěšném podvečerním vyjednávání o klimatických závazcích. Na stole měli návrh, který již po zveřejnění sklidil kritiku od Evropské komise i většiny členských států. Finský text počítá s celkovým objemem rozpočtu ve výši 1,07 procenta hrubého národního důchodu (HND) EU. Zatímco komisi, která navrhovala 1,11 procenta, se nelíbí snížení celkového objemu rozpočtu, státy střední a jižní Evropy jsou rozladěny zejména poklesem peněz pro strukturální fondy. Západoevropské země pak namítají, že by se měl rozpočet i vzhledem k odchodu Británie jako čistého plátce snížit až na jedno procento.

Lídři EU se shodli na prodloužení sankcí vůči Rusku

Prezidenti a premiéři zemí Evropské unie se dnes jednomyslně shodli na půlročním prodloužení hospodářských sankcí vůči Rusku. Oznámil to mluvčí předsedy Evropské rady Barend Leyts. Podle unijních lídrů Moskva stále nedodržuje mírové dohody z Minsku, které se týkají východu Ukrajiny ovládaného od roku 2014 separatisty a jejichž naplnění je podmínkou pro zrušení postihů.

Německá kancléřka Angela Merkelová a francouzský prezident Emmanuel Macron informovali své kolegy o výsledcích pondělní pařížské vrcholné schůzky. Takzvaná normandská čtyřka tvořená ještě ruským prezidentem Vladimirem Putinem a jeho ukrajinským protějškem Volodymyrem Zelenským se v Paříži nedokázala shodnout na ukončení konfliktu na východě Ukrajiny. V oblasti Donbasu za více než pět let bojů mezi vojsky prozápadní vlády v Kyjevě a separatisty podporovanými Kremlem zemřelo na 13 000 lidí.