New York - Takřka patnáct let po smrti Kurta Cobaina se uskuteční myšlenka vydat znovu podstatnou část katalogu Nirvany - ovšem na vinylu.
Original Recordings Group (ORG) - za níž stojí Monti Olson, viceprezident Universal Music Publishing Group/Interscope Records - se chystá ještě letos vydat alba Nevermind, In Utero a MTV Unplugged na vysoce kvalitním 180ti gramovém vinylu.
Nahrávky byly přímo pro ORG znovu zremastrovany. Opětovné vydání debutu Bleach na vinylu ale chystá původní domovský label Nirvany Sub Pop.
Čtěte také: Příběh grungeového Ježíše zamířil do světových kin |
Olson, který rozjel ORG v roce 2006 za pomoci vlastních prostředků jako svou libůstku, nyní tvrdí, že vinylový byznys je na vzestupu. Poté, co začínal pouze s jazzem a klasikou, přibral loni do portfolia interprety jako Beck a TV On the Radio.
I velké obchodní řetězce typu Best Buy uvolňují ve svých prodejnách místo klasickým deskám, ovšem podle Olsona jsou pořád největšími distributory vinylu typicky fanouškovské nezávislé obchody.
Olson s ORG pouze zareagoval na tendenci, která v posledních letech z nezávislé scény čím dál tím víc proniká do mainstreamu. Posluchači odmítají CD, stačí jim pouze downloady - ale ti, co si za každou cenu přejí držet v ruce nějaký fetiš, dávají přednost právě romantičtějšímu vinylu, k němuž obvykle dostávají zdarma i přístup k digitální verzi.
Přestože je to i způsob, jak částečně ozdravit gramofonový průmysl, spíš než o ochranu před internetovými piráty a záchranu hudebního byznysu se pořád jedná hlavně o trend, jímž můžou věrní fanoušci demonstrovat svůj vztah k danému interpretovi.
Nirvana se skrze tento nový trend spirálou vrací k situaci, kdy před dvaceti lety vyšel její debut Bleach na Sub Popu po vzoru všech nezávislých labelů nejprve ve sběratelské edici na bílém vinylu v počtu tisíc kusů. Dotisk byl v černé, pak následovaly i modré a červené série.
Otázkou zůstává, jak si nová vydání povedou: i když Nirvana patří k ikonám populární hudby, prodávat její hudbu je složitější, než by se na první pohled mohlo zdát.
Když před třemi lety vdova po Cobainovi Courtney Love prodala za 50 milionů dolarů padesáti procentní podíl za publikační práva na hudbu Nirvany, její kupec Primary Wave Music ?Publishing asi netušil, že mu z toho kápne zatím pouhých 2,3 milionu.
Tvůrci nyní velmi populárního herně interaktivního projektu Guitar Hero z celé diskografie kapely projevili zájem pouze o skladbu Breed a zaplatili za ni 50 tisíc. Pro srovnání za 24 skladeb od Aerosmith dali pět milionů.
Do televizních pořadů a filmů se prodalo pouze 13 skladeb za 480 tisíc, přičemž třeba takoví Jonas Brothers si jen za loňský rok vydělali přibližně milion za 105 licencí.
Může za to jednak skutečnost, že Courtney Love a zbylí členové kapely žádají za Kurtovy skladby taxu, která dvakrát převyšuje zaběhlé standardy - z toho důvodu sešlo ze smlouvy s tvůrci seriálu Kriminálka Miami - ale také fakt, že hudba Nirvany je pořád méně komerčně adaptabilní než tvorba jiných současných kapel.
„Hudba Nirvany byla natolik revoluční, že je pro ni stále obtížné soutěžit s jinými projekty. A navíc jsou kolem tuny slavných kapel, které dávají svoji hudbu bez problémů k použití," popisuje situaci Martin Bandier, předseda Sony/ATV Music Publishing, který spravuje katalogy od Beatles po Jonas Brothers.
Pro Kurta Cobaina, který se vždycky obával toho, že se příliš zaprodal a vyšel v ústrety komerční tlamě, jsou tohle všechno ale velmi dobré zprávy.