Příběh grungeového Ježíše zamířil do světových kin

Pavel Vondra
26. 10. 2007 15:25
About a Son je cesta do hlubin Cobainovy duše
Nirvana
Nirvana | Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Když Gus Van Sant před dvěma lety natočil film Last Days inspirovaný posledními dny života Kurta Cobaina, neodpustil si dát na závěr scénu, kde zpěvákova duše po jeho sebevraždě opouští bezvládné tělo a šplhá po žebříku kamsi vzhůru. Nejspíš do rockového nebe za Jimmi Hendrixem, Jimem Morrisonem nebo Ianem Curtisem.

Každá generace potřebuje svého rockového Ježíše, který se obětuje a zemře za její hříchy; pokud možno mladý a na vrcholu sil, aby ještě nikomu nezačal lézt na nervy a všichni mohli oplakávat skvělá alba, která nestačil natočit.

O Cobainovi, který si v sedmadvaceti prohnal kulku hlavou (i když se pořád najde dost těch, kteří chtějí věřit teoriím spiknutí), to platí beze zbytku, tedy především to druhé.

Pro budoucího punk rockera a věčného buřiče není o mnoho horších míst k narození než maloměstský Aberdeen, dřevařská výspa v mrtvém koutě státu Washington na západním pobřeží Spojených států.

Foto: Aktuálně.cz

Viděno dnešním pohledem se městečko ne nepodobné filmovému Twin Peaks (seriál se mimochodem točil ve stejném státě) zdá být přímo předurčené ke zrození rockového génia. To je však tím, že žijeme ve světě, který se jednou provždy změnil.

A nemůže za to ani tak 11. září 2001, ale událost starší bez dvou týdnů o rovných deset let. Právě tehdy totiž světlo světa spatřilo přelomové album Nevermind od Nirvany, jejíž dva zakládající členové právě v Aberdeenu vyrůstali.

První záběry nového filmu Kurt Cobain: About a Son, který vypráví životní příběh kytaristy a zpěváka kapely jeho vlastními slovy (závěrečná kapitola tím pádem chybí), jako by navazovaly tam, kde končil vyprávění Van Sant.

Foto: Aktuálně.cz

Nacházíme se "v nebi" a pozorujeme, jak pod námi ubíhá krajina, kde se z hloubi washingtonských hvozdů postupně vynořují střechy domků v Aberdeenu; o kus dál na západ pak kupole Kapitolu v Olympii a nakonec výškové budovy a zářící ulice nočního Seattlu.

Sotva dozní atmosférická hudba, ozve se hlas Kurta Cobaina. Samozřejmě nepromlouvá ze záhrobí, nýbrž z pásků, na něž si v letech 1992 a 1993 nahrával rozhovory s frontmanem Nirvany hudební redaktor a muzikant Michael Azerrad.

Koproducent filmu a autor veleúspěšné knihy Come As You Are: The Story Of Nirvana z roku 1993 měl to štěstí, že si získal Cobainovu důvěru dávno předtím, než se z něj stala superhvězda.

A že v jeho očích nereprezentoval svět médií, který se pro něj po svatbě s Courtney Love a narození dcery stal nepřítelem číslo jedna.

Foto: Aktuálně.cz

"Nenávidím novináře, jsou to ty nejbezohlednější nejnenasytnější svině, jaký znám," ulevuje si Azerradovi Cobain, než mu dojde, komu to řekl, a začne si to žehlit: "Ne, ty víš, jak to myslím, ty přece děláš v životě i spoustu jinejch věcí."

Právě naprostá důvěra, kterou k němu Cobain pociťoval, dala Azerradovi šanci nahlédnout až do jeho duše. A tak je film About a Son unikátní zpovědí i psychologickou sondou; v určitých ohledech možná i demytizující, ale rozhodně nepostrádající osobitý pohled ani humor.

Z formálního hlediska jde o chronologickou koláž vybraných pasáží z rozhovorů, ke kterým režisér AJ Schnack přiřadil významově odpovídající ilustrační záběry pořízené napříč státem Washington, jenž byl pro Cobaina -  řečeno slovy ještě klasičtějšího rozervance - "kolébka má i hrob můj". 

Že ve filmu jde především o Cobaina samotného, nikoli o Nirvanu, vyplývá už z názvu; dlužno dodat, že je geniální.

Jednak napovídá, že půjde o osobní zpověď nešťastného syna z rozvedené rodiny, který se svého traumatu nikdy nezbavil. Jednak odkazuje ke raným skladbám Nirvany About a Girl a Been a Son, v nichž se možná poprvé naplno projevil jeho talent a schopnost "spojovat Led Zeppelin a Beatles" - jak to sám ve filmu charakterizoval.

Foto: Aktuálně.cz

Za zmínku stojí, že ve filmu nezazní jediná jeho píseň, i když Bowieho skladbu The Man Who Sold the World si dnes většina lidí díky fantastickému zpracování z MTV Unplugged spojuje nejspíš právě s Nirvanou.

Zato tu zaznějí nahrávky jiných skupin, které na Cobaina měly zásadní vliv: Melvins, Bad Brains, Vaselines, Mudhoney, dokonce i Queen. Čímž se divák paradoxně přiblíží Cobainovi mnohem víc, než kdyby potisící slyšel notoricky známé nahrávky a sledoval záběry kapely.

Kurt Cobain: About a Son, USA 2006. Režie AJ Schnack. 96 minut. Celosvětová distribuční premiéra 3. října 2007. Snímek byl uveden na právě skončeném pražském festivalu MOFFOM.

 

Právě se děje

Další zprávy