Recenze: Lenny natočila důležitou desku, nectí pravidla českého popu

Honza Vedral Honza Vedral
22. 5. 2020 13:36
Druhá deska české skladatelky, pianistky a zpěvačky Lenny se jmenuje Weird & Wonderful, tedy Divná a úžasná. Může se lehce stát nejdůležitější nahrávkou českého popu za dlouhou dobu. Hranice nebere v potaz.
Lenny na nové desce Weird & Wonderful především drží styl.
Lenny na nové desce Weird & Wonderful především drží styl. | Foto: Matúš Tóth

Je to paradoxní, ale v šestadvaceti letech zůstává Lenny, vlastním jménem Lenka Filipová, takřka jedinou výraznou představitelkou českého hudebního mainstreamu, která boduje v rádiových i prodejních hitparádách, a přitom nerezignovala na ambici uspět ve světě.

Lenny.
Lenny. | Foto: Matúš Tóth

Zdejším posluchačům se nepodbízí češtinou ani osvědčenými postupy jednookých šamanů hitparád. Už na čtyři roky starém debutu Hearts se představila jako sebevědomá autorka s charismatickým, na první poslech rozpoznatelným chraplákem a rozhledem, který spíš než unifikovaná nabídka nepobuřujících jistot českého popu formoval kosmopolitní zvuk Londýna, kde studovala.

Její debut byl přesně ten chytrý pop bez mindráků, o kterém blouzní hudební kritici - s tou vzácnou výjimkou, že opravdu našel široké publikum u nás a zarezonoval i ve světě. Úspěch čítající šest cen Anděl či regulérní hit v italské hitparádě, píseň Hell.o, vypovídá o tom, že přirozený talent jako Lenny se nerodí často. A že zpěvačka se ho naučila správně používat.

Tento pátek vydané druhé album Weird & Wonderful potvrzuje, že nešlo o náhodu. "Wow efekt" debutové nahrávky už se samozřejmě nekoná. Lenny ale pořád dokáže zaujmout hlasem i výrazem, stejně jako řemeslně dotaženou, domyšlenou a chytře vystavěnou písničkou.

Ve zvuku se k tomu navíc přidává svěží pohled na pop, který reaguje na mezinárodní dění a funguje v jeho kontextu. To vše při zachování vnitřní pestrosti a stylové různorodosti skladeb, kterým Lenny za pomoci sedmadvacetiletého libereckého producenta Ondřeje Fiedlera vtiskla až kupodivu jednotný charakter.

Podobně jako na Hearts to přitom ani tentokrát nemohla být práce tak samozřejmá, jak zní výsledek. I druhá deska je široce rozkročená. Úvodní skladba Lovers Do představuje přímočarou rádiovou písničku, kterou sice žene kytara, ale stojí na diskotékovém rytmu.

Úvodní skladba Lovers Do z nového alba Lenny. | Video: Universal Music

Enemy má silnou rockovou energii, jejíž živočišnost umocňuje elektronika. Figure It Out je zase étericky jemná balada o dospívání, kterou krom klavíru emocionálně rozehrávají nenápadné, propracované doprovodné vokály a smyčce. A nestylizovaný zpěv bez "chraptění" se ukazuje být nečekaně zajímavý, do budoucna slibný.

Střídáním hudebních poloh bez mindráků, co se v popu smí a co jen očekává, Lenny překvapila už na první desce. Narušila image křehké písničkářky, dcery slavné matky - kytaristky Lenky Filipové - zastrčené za pianem.

Stejný přístup, jehož základem je rozmanitost, na albu Weird & Wonderful rozvádí do větší hloubky. Zřejmě nejdivočejší skladbu nazvanou Nananananana posadila na kytarový riff, jenž připomíná divoké období Američanky Pink, aby v následující Wake Up předvedla úplně obyčejnou, přímočaře vystavěnou písničku. Obtiskla do ní život v hektickém městě i vnitřní klid, který její hudbou prostupuje.

Wake Up je úplně obyčejná, přímočaře vystavěná písnička. | Video: Universal Music

Prostá, ale vnitřně silná a dospělá skladba je díky atmosféře nenápadným vrcholem desky. Vzhledem k tomu, že ji Lenny natáčela v britské metropoli s dalšími českými muzikanty, pro které se Londýn stal druhým domovem - včetně zpěváka někdejších No Distance Paradise Marcella či bubeníka Davida Žbirky -, ji lze brát i jako nezamýšlený manifest nezakomplexované generace, která už v populární hudbě nechce řešit hranice.

Z Wake Up je zřejmé, že to jde vkusně, profesionálně, bez manýr, exhibic nebo hledání pro hledání. Prostě písničkou.

Obal alba Weird & Wonderful.
Obal alba Weird & Wonderful. | Foto: Universal Music

Lenny na druhém albu ustála tlak úspěchu. Očekávání naplnila pokornou, pečlivou prací. Od Hearts sice neudělala žádný přemet, nenachystala velká překvapení ani zásadní zvrat. Spousta písní bude navíc už při prvním poslechu znít povědomě jednoduše proto, že v průběhu uplynulých let vycházely jako singly. Je sympatické, že si dokázala zachovat tvář a nedostala strach z líbivosti ani emocí, jak ukazuje v duetu Easy se svým životním partnerem Marpem, který z desky vyčnívá na úplný závěr.

Na Weird & Wonderful zpěvačka především drží styl, který efektně podtrhuje její talent, a rozšiřuje dosavadní repertoár. Znovu ukazuje, že také v českých podmínkách se dá s trochou ambic a sebedůvěry dělat vkusný pop světových parametrů, aniž by bylo třeba tlačit na pilu.

Autor je šéfredaktorem hudebního časopisu Headliner a předsedou rady České hudební akademie cen Anděl.

Lenny: Weird & Wonderful

Universal Music 2020

V pátek Lenny vydala duet Easy, který nazpívala s Marpem. Foto: Beáta Máthé. | Video: Universal Music

Aktualizováno před 4 hodinami

Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci jen 500 lidí

Spolek Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci v centru Prahy pouze 500 lidí, přestože kvůli omezení počtu účastníků hromadných akcí chystá správní žalobu. Na videu na facebooku spolku to dnes večer oznámil jeho předseda Mikuláš Minář. Kvůli dodržení omezení Milion chvilek ruší také pochod k sídlu vlády, který měl být součástí demonstrace. Policie dnes odpoledne na twitteru oznámila, že nebude lidem bránit ve shromažďování kvůli mimořádným opatřením ministerstva zdravotnictví. Pokud policisté zjistí porušení hygienických podmínek, věc zadokumentují a předají hygienické stanici.

Kvůli riziku nákazy novým koronavirem jsou v Česku zakázané hromadné akce nad 500 osob. Spolek Milion chvilek je ale přesvědčen o tom, že příslušné nařízení ministerstva zdravotnictví se nevztahuje na právo shromažďovací. "Vláda tvrdí opak, proto podáme správní žalobu," uvedl dnes Minář. Podle názoru právníků spolku je omezení nezákonné a protiústavní.

Minář je také přesvědčen o tom, že omezení má za cíl zdiskreditovat protestní akce. "Vláda na nás šije 'boudu' a chce protesty jednou provždy u většiny národa zdiskreditovat. Nedejme jí teď tu záminku," uvedl. Organizátoři demonstrace na Staroměstském náměstí proto dodrží podmínku maximálního počtu účastníků. "Na úterní akci proto skutečně vpustíme pouze 500 osob," upozornil předseda spolku.

Ze stejného důvodu se neuskuteční ani plánovaný pochod ke Strakově akademii, který měl být součástí úterní demonstrace. "O to důležitější bude, aby se po celé republice uskutečnilo co nejvíc lokálních akcí, které se do 500 lidí pohodlně vejdou," řekl dnes Minář.

Francouzská armáda zabila velitele Al-Káidy v severní Africe

Francouzská armáda zabila v Mali velitele teroristické organizace Al-Káida v islámském Maghrebu (AQIM) Abdal Malika Drúkdala. Oznámila to dnes ministryně obrany Florence Parlyová. Francie stojí od roku 2013 v čele mezinárodní koalice proti islamistům v této africké zemi.

"Dne 3. června zabily francouzské armádní síly s podporou místních partnerů během operace v severním Mali emíra Al-Káidy v islámském Maghrebu Abdal Malika Drúkdala a několik jeho nejbližších spolupracovníků," uvedla Parlyová na twitteru. Informaci následně potvrdila agentura AFP, podle níž byl Drúkdal zabit poblíž malijského města Tessalit u hranic s Alžírskem, kde se údajně dlouhodobě skrýval.

Drúkdal byl považován za jednoho z nejzkušenějších militantních džihádistů v severní Africe. V roce 2012 patřil k hlavním organizátorům převzetí severovýchodní části Mali pod kontrolu islamistů, po němž v zemi intervenovala francouzská armáda. Ta sice ve spolupráci s místními silami zatlačila džihádisty zpět, bezpečnostní situace v zemi na severozápadě Afriky je nicméně dlouhodobě nestabilní a islamistům se daří podnikat útoky nejen v severní, ale i centrální a jižní části státu.

před 5 hodinami

AstraZeneca začíná s výrobou vakcíny proti koronaviru, i když testování ještě neskončilo

Britská farmaceutická společnost AstraZeneca oznámila, že začíná s výrobou potenciální vakcíny proti nemoci covid-19. Ačkoli klinické testování očkovací látky není dosud u konce, a není tedy jasné, zda je vakcína funkční, chce firma mít k dispozici zásoby pro případ, že by testy dopadly dobře. Stanici BBC to dnes řekl šéf společnosti Pascal Soriot. AstraZeneca si zajistila kapacity pro dodávku celkem dvou miliard dávek testované vakcíny.

"Začínáme s výrobou vakcíny ihned - musíme ji mít připravenou ve chvíli, kdy budou výsledky (testování)," řekl Soriot. "Samozřejmě, že toto rozhodnutí s sebou nese riziko, ale jde o finanční riziko, pokud vakcína nebude funkční… Pak by všechen materiál, všechny vyrobené vakcíny přišly vniveč," dodal.

AstraZeneca vyvíjí vakcínu s pracovním názvem AZD1222 ve spolupráci s Oxfordskou univerzitou a v současnosti ji testuje na 10 000 dobrovolnících v Británii. Výsledky zkoušek by měla znát do srpna.

Firma se zavázala, že polovinu dávek očkovací látky, které se chystá vyrobit, poskytne chudším zemím. Ve čtvrtek oznámila, že uzavřela další dva kontrakty, přičemž jeden z nich ve výši 750 milionů dolarů s nadacemi filantropů Billa a Melindy Gatesových. Z celkem jedné miliardy dávek očkování určených pro chudší země by mělo být 400 milionů k dispozici ještě před koncem letošního roku.

před 5 hodinami

Na Teplicku skončil první den senátních voleb, účast byla asi 12 procent

Volební místnosti na Teplicku, kde voliči vybírají nástupce Jaroslava Kubery (ODS), se ve 22:00 pro dnešek uzavřely. První kolo doplňovacích voleb bude pokračovat v sobotu od 8:00 do 14:00. Účast je zatím podle předběžného odhadu v průměru kolem 12 procent, řekla Pavla Doksanská z teplického magistrátu, která má na starosti organizační zabezpečení voleb.

Hlasování doprovází kvůli epidemiologické situaci zvýšená hygienická opatření. Lidé musí mít při vstupu do budov roušky, které si sejmou jen kvůli ověření totožnosti.

Nástupce Jaroslava Kubery, který nečekaně v lednu zemřel, lidé vybírají z devíti kandidátů. Pokud žádný z nich nezíská v prvním kole nadpoloviční většinu, o vítězi rozhodne za týden finále mezi dvěma nejúspěšnějšími uchazeči z kola prvního. Vítěz voleb se ujme mandátu v horní parlamentní komoře na zbytek Kuberova funkčního období, tedy do 13. října 2024. Mandát chtějí získat například teplický primátor Hynek Hanza (ODS), ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) nebo ředitel teplického gymnázia Zdeněk Bergman (za Senátor 21 s podporou TOP 09, Liberálně ekologické strany a Strany zelených).