reklama
 
 

Iva Bittová: Můj život propojuje mezníky a uzavírá kruhy

Aktualizováno 11. 4. 2014 19:02
Rozhovor se zpěvačkou a houslistkou o světové premiéře skladby Tenebrae, napsané speciálně pro chrámový prostor brněnského svatého Jakuba.

Rozhovor - Zpěvačka a houslistka Iva Bittová představí nový projekt složený speciálně pro gotický kostel svatého Jakuba v Brně při Velikonočním festivalu duchovní hudby. Ponese název Tenebrae podle temných hodinek, tedy večerní křesťanské bohoslužby slavené v noci na Zelený čtvrtek, Velký pátek a Bílou sobotu čili poslední tři dny Svatého týdne.

Světová premiéra komorního projektu, na němž se podílejí také violista Miloš Valenta a varhaník Ludwig Lusser, začne v pondělí 14. dubna v potemnělém chrámovém prostoru svatého Jakuba až v devět hodin večer.

"Je to naprosto výjimečná konstelace, která vznikla spontánně a skrývá v sobě neuvěřitelnou škálu barvy zvuku, dynamiky, interpretační prezentaci i osobitý vztah a výklad k danému tématu," říká o Tenebrae Iva Bittová, která je i ve světě známější zatím coby skladatelka alternativní soudobé hudby.

Aktuálně.cz: V komorním projektu Tenebrae zazní i středověké chorální zpěvy z Jistebnického kancionálu. Kdo a podle jakého klíče je vybíral?

Iva Bittová: Na začátku přepsal celý repertoár hodinek z Jistebnického kancionálu dramaturg festivalu Vladimír Maňas. Já si potom sama vybrala jednotlivé části. Přesněji řečeno zazní drtivá většina kompletně dochovaného repertoáru.

A.cz: Do programu Tenebrae jste zhudebnila verše jezuity Matěje Tannera. Pracoval s touto předlohou někdo před vámi?

Na text Matěje Tannera vzniklo dílo Mater, které zhudebnil slovenský skladatel Vladimír Godár. Při nedávném setkání jsem mu dala nahlédnout  do knih - jak Jistebnického kancionálu, tak Hory Olivetské - a on s úžasem zjistil původ textu! Na albu Mater se skladbami Vladimíra Godára je text Stála Matka, vycházející podle autorova komentáře ze „slovenského historického překladu z 18. století“. Hora Olivetská je moderní edice barokní poutní knihy jezuity Matěje Tannera, kterou připravili Jan Malura a Pavel Kosek.

A.cz: Tenebrae budou o improvizaci a trojhlasu houslí, violy a varhan. Hrála jste už někdy v tomto nástrojovém složení? V čem to pro posluchače nyní bude jedinečné?

Je to naprosto výjimečná konstelace, která vznikla spontánně a skrývá v sobě neuvěřitelnou škálu barvy zvuku, dynamiky, interpretační prezentaci i osobitý vztah a výklad k danému tématu.

Od chorálového zpěvu, kdy zazní responsoria i lamentace v osamoceném hlase, až po prostor chrámu zaplněný zvukem varhan. Při naší první zkoušce v dómu v rakouském Sankt Pöltenu jsme měli příležitost propojit jednotlivé nástroje i s hlasem, a zjistit tak možnosti, jak v malém obsazení obsáhnout dostatečně celou předlohu Tenebrae. Dialog několika málo nástrojů by se měl ideálně propojit s křehkostí chorálních zpěvů i naléhavostí Tannerovy poezie ve smyslu málo je někdy více.

A.cz: Německý varhaník, slovenský houslista a všestranná česká umělkyně. Kdo a proč a jak vás svedl dohromady?

V první hodině paleografie na Masarykově univerzitě se mi dostalo do rukou od přednášejícího Vladimíra Maňase několik stran z kancionálu, doma jsem na to koukala jako na krásnou kresbu. Pak jsem následně začala studovat prameny, seznamovat se s chorální rombickou notací. Zajímavé je, že po získání vědomostí je pro mne originální zápis daleko snadněji a jaksi logičtěji citelnější. S předlohou přišlo zároveň pozvání k realizaci tohoto díla v rámci hudebního festivalu a já to s respektem přijala jako novou výzvu.

A.cz: Trio nějak souvisí se třemi dny, v nichž se Tenebrae slaví?

Zcela intuitivně nám vychází symbolika čísla "tři" jak v obsazení, tak v rozdělení příběhu v programu do tří částí trojdenního příběhu, tři rozdílná místa pro využití akustiky kostela.

A.cz: Váš koncert bude doplněný projekcemi objektů sochaře Pavla Hřebíčka. Můžete o nich něco prozradit? Kdo to vymyslel, o jaké objekty půjde, kde se to v chrámu bude promítat?

Vladimír Maňas mě seznámil s dílem sochaře Hřebíčka a hned první obrázek Rozcestníku, tedy Poutního kříže, který se stal i motivem na plakát celého festivalu, na mě zapůsobil a bylo jasné, že tematicky koresponduje. Shodou neuvěřitelných náhod je v hrobce chrámu stálá expozice sochy Krista právě od Pavla Hřebíčka a k té vytvořil hudební smyčku právě violista Miloš Valent.

A.cz: Bohoslužby Tenebrae se původně slavily až po půlnoci. Nechtěla jste třeba hrát až v tuto nezvyklou hodinu?

V textu zazní: "A v devátú hodinu zavolal jest Ježíš hlasem". Koncert začíná v devět hodin večer 14. 4. 2014 před úplňkem - i tady se nám objeví tři stejná čísla. Musím také přiznat, že původně byl plánován začátek klasicky na půl osmou, ale museli jsme se přizpůsobit farnímu programu bohoslužeb.

A.cz: Neustále se vzděláváte. V Brně na Akademii staré hudby už druhým rokem studujete obor teorie a provozovací praxe staré hudby. Souvisí nový projekt i s tímto poznáním?

Už za studií na konzervatoři jsem naplno skočila do praxe herectví v Divadle na provázku a vlastně až do dnes hraji a zabývám se hudbou a koncertováním vlastně denně. Vždy jsem si uvědomovala, že k praxi patří i teorie, která mi chyběla, i když jsem si vlastně vystačila i bez ní. Hodiny houslí jsem navštěvovala až do chvíle, kdy můj drahý pan profesor Šťastný umřel. A právě v té době jsem byla přijata k dálkovému studiu na Akademii staré hudby. Jako v nějakém příběhu: jedna kapitola se ukončila – hra na klasicky nástroj - a přišla další – hra na starý nástroj u Elen Machové.

A.cz: Proč jste se vydala tímto směrem? Znamená to, že se chcete věnovat staré hudbě a je konec s neučesaně alternativní experimentátorkou?

Trvalo mi dlouho dostat se do jiného stylu hraní, na počátku jsem si zoufala, že vlastně na housle vůbec neumím hrát, ale pomalu se dostavám do techniky a s obdivem a potěšením používám nižší ladění, střevové struny, barokní smyčec a housle bez podbradku a pavouka. Bude to dlouhá cesta, ale je velmi inspirativní. Určitě to neznamená, že bych měla ambice jako hráčka barokní hudby, i když si ráda příležitostně zahraju v orchestru. Chtěla bych ale posunout dál svůj styl díky novým poznatkům jak v barokních houslích, tak v barokním zpěvu.

A.cz: Při Tenebrae šlo o postupné snižování osvětlení zhášením svící, bohoslužba končila v naprosté tmě. Konec obstaral tzv. strepitus, tedy velký hluk, k němuž došlo zabouchnutím zpěvníku nebo breviáře proti lavici nebo věřící dupali na podlahu, což symbolizovalo zemětřesení, které následovalo po Kristově smrti. Všichni ale nakonec museli z chrámu odejít v tichosti. Plánujete podobná akustická řešení při koncertu?

Nechte se překvapit.

A.cz: Pracovala jste už někdy s křesťanskými texty či částí katolické liturgie?

Velikonoční festival duchovní hudby 2014

Velikonoční festival duchovní hudby 2014

Brněnské kostely se stanou jedinečnými koncertními sály při Velikonočním festivalu duchovní hudby.

Už třiadvacátý ročník originálně koncipované akce, která nemá v tuzemsku obdoby, se uskuteční od 13. do 27. dubna a v hlavním programu nabídne šest unikátních koncertů v šesti gotických a barokních chrámech a navrch tři temné hodinky v jezuitském kostele.

Zazní hudba spojená s liturgií Velikonoc a z větší části komponovaná vlastně pro tato posvátná místa. Nepůjde však jenom o zavedená díla jako třeba Dvořákovu Stabat Mater (s Filharmonií Brno a Liborem Peškem) či slavnou Janáčkovu Glagolskou mši nebo díla velkých skladatelů, jako byli Caldara či Handl Gallus.

Podívejte se do kompletního programu festivalu

Ano, vícekrát. Větší spolupráci jsem zažila s Davidem Ebenem a jeho Scholou Gregorianou, kdy jsem měla malinko možnost se seznámit s tajemstvím gregoriánského chorálu. Hrála jsem také s barokním orchestrem Solamente naturali při spolupráci na projektu Mater od Vladimira Godára. Při svých projektech jsem pak například s dívčím sborem Lelky v programu a nahrávce Kolednice vybrala a aranžovala moravské vánoční koledy.

A.cz: Svět pro vás už dávno nemá hranice. Žijete ve Spojených státech v údolí Hudson Valley ve státě New York. Rovnou z Brna poletíte do izraelského Jeruzaléma a Tel Avivu. Má to vliv i na vaši hudbu?

To je neuvěřitelná náhoda, ze které mám obrovskou radost: po uvedení premiéry Tenebrae, při níž zazní i text "Jeruzaléme, Jeruzaléme, obrat se lide hriešny", odlétám druhý den na turné do Izraele a budu mít koncerty právě v tomto městě! V životě se nám opravdu propojuji jakési mezníky a uzavírají důležité kruhy. Stále máme o čem přemýšlet a tak se posouvat dál. To se mi nyní děje.

A.cz: Kdy přibude k vašim dvaatřiceti albům další novinka, třeba i ovlivněná duchovní hudbou?

Právě mi vyšla nová nahrávka Entwine, která se dostane do distribuce i v USA. V těchto dnech dokončujeme mix nahrávky v New Yorku s mým triem Eviyan. A ještě připravujeme studiovou nahrávku na podzim s Čikori.

A.cz: Snad nebudu příliš banální, když se na závěr zeptám, na co těšíte v tomto roce ve svém osobním nebo uměleckém životě nejvíc?

Těším se na každý další den.

autor: Luboš Mareček | 11. 4. 2014 14:33

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama