Iva Bittová: Můj život propojuje mezníky a uzavírá kruhy

Luboš Mareček
Aktualizováno 11. 4. 2014 19:02
Rozhovor se zpěvačkou a houslistkou o světové premiéře skladby Tenebrae, napsané speciálně pro chrámový prostor brněnského svatého Jakuba.
Iva Bittová uvede v Brně světovou premiéru skladby Tenebrae.
Iva Bittová uvede v Brně světovou premiéru skladby Tenebrae. | Foto: Profimédia

Rozhovor - Zpěvačka a houslistka Iva Bittová představí nový projekt složený speciálně pro gotický kostel svatého Jakuba v Brně při Velikonočním festivalu duchovní hudby. Ponese název Tenebrae podle temných hodinek, tedy večerní křesťanské bohoslužby slavené v noci na Zelený čtvrtek, Velký pátek a Bílou sobotu čili poslední tři dny Svatého týdne.

Světová premiéra komorního projektu, na němž se podílejí také violista Miloš Valenta a varhaník Ludwig Lusser, začne v pondělí 14. dubna v potemnělém chrámovém prostoru svatého Jakuba až v devět hodin večer.

"Je to naprosto výjimečná konstelace, která vznikla spontánně a skrývá v sobě neuvěřitelnou škálu barvy zvuku, dynamiky, interpretační prezentaci i osobitý vztah a výklad k danému tématu," říká o Tenebrae Iva Bittová, která je i ve světě známější zatím coby skladatelka alternativní soudobé hudby.

Aktuálně.cz: V komorním projektu Tenebrae zazní i středověké chorální zpěvy z Jistebnického kancionálu. Kdo a podle jakého klíče je vybíral?

Iva Bittová: Na začátku přepsal celý repertoár hodinek z Jistebnického kancionálu dramaturg festivalu Vladimír Maňas. Já si potom sama vybrala jednotlivé části. Přesněji řečeno zazní drtivá většina kompletně dochovaného repertoáru.

A.cz: Do programu Tenebrae jste zhudebnila verše jezuity Matěje Tannera. Pracoval s touto předlohou někdo před vámi?

Podívejte se na Ivu Bittovou ve studiu v New Yorku.
Podívejte se na Ivu Bittovou ve studiu v New Yorku. | Video:

Na text Matěje Tannera vzniklo dílo Mater, které zhudebnil slovenský skladatel Vladimír Godár. Při nedávném setkání jsem mu dala nahlédnout  do knih - jak Jistebnického kancionálu, tak Hory Olivetské - a on s úžasem zjistil původ textu! Na albu Mater se skladbami Vladimíra Godára je text Stála Matka, vycházející podle autorova komentáře ze „slovenského historického překladu z 18. století“. Hora Olivetská je moderní edice barokní poutní knihy jezuity Matěje Tannera, kterou připravili Jan Malura a Pavel Kosek.

A.cz: Tenebrae budou o improvizaci a trojhlasu houslí, violy a varhan. Hrála jste už někdy v tomto nástrojovém složení? V čem to pro posluchače nyní bude jedinečné?

Je to naprosto výjimečná konstelace, která vznikla spontánně a skrývá v sobě neuvěřitelnou škálu barvy zvuku, dynamiky, interpretační prezentaci i osobitý vztah a výklad k danému tématu.

Podívejte se na dokument o Ivě Bittové.
Podívejte se na dokument o Ivě Bittové. | Video:

Od chorálového zpěvu, kdy zazní responsoria i lamentace v osamoceném hlase, až po prostor chrámu zaplněný zvukem varhan. Při naší první zkoušce v dómu v rakouském Sankt Pöltenu jsme měli příležitost propojit jednotlivé nástroje i s hlasem, a zjistit tak možnosti, jak v malém obsazení obsáhnout dostatečně celou předlohu Tenebrae. Dialog několika málo nástrojů by se měl ideálně propojit s křehkostí chorálních zpěvů i naléhavostí Tannerovy poezie ve smyslu málo je někdy více.

A.cz: Německý varhaník, slovenský houslista a všestranná česká umělkyně. Kdo a proč a jak vás svedl dohromady?

V první hodině paleografie na Masarykově univerzitě se mi dostalo do rukou od přednášejícího Vladimíra Maňase několik stran z kancionálu, doma jsem na to koukala jako na krásnou kresbu. Pak jsem následně začala studovat prameny, seznamovat se s chorální rombickou notací. Zajímavé je, že po získání vědomostí je pro mne originální zápis daleko snadněji a jaksi logičtěji citelnější. S předlohou přišlo zároveň pozvání k realizaci tohoto díla v rámci hudebního festivalu a já to s respektem přijala jako novou výzvu.

Iva Bittová.
Iva Bittová. | Foto: ČTK

A.cz: Trio nějak souvisí se třemi dny, v nichž se Tenebrae slaví?

Zcela intuitivně nám vychází symbolika čísla "tři" jak v obsazení, tak v rozdělení příběhu v programu do tří částí trojdenního příběhu, tři rozdílná místa pro využití akustiky kostela.

A.cz: Váš koncert bude doplněný projekcemi objektů sochaře Pavla Hřebíčka. Můžete o nich něco prozradit? Kdo to vymyslel, o jaké objekty půjde, kde se to v chrámu bude promítat?

Vladimír Maňas mě seznámil s dílem sochaře Hřebíčka a hned první obrázek Rozcestníku, tedy Poutního kříže, který se stal i motivem na plakát celého festivalu, na mě zapůsobil a bylo jasné, že tematicky koresponduje. Shodou neuvěřitelných náhod je v hrobce chrámu stálá expozice sochy Krista právě od Pavla Hřebíčka a k té vytvořil hudební smyčku právě violista Miloš Valent.

A.cz: Bohoslužby Tenebrae se původně slavily až po půlnoci. Nechtěla jste třeba hrát až v tuto nezvyklou hodinu?

Iva Bittová.
Iva Bittová. | Foto: ČTK, bittova.com

V textu zazní: "A v devátú hodinu zavolal jest Ježíš hlasem". Koncert začíná v devět hodin večer 14. 4. 2014 před úplňkem - i tady se nám objeví tři stejná čísla. Musím také přiznat, že původně byl plánován začátek klasicky na půl osmou, ale museli jsme se přizpůsobit farnímu programu bohoslužeb.

A.cz: Neustále se vzděláváte. V Brně na Akademii staré hudby už druhým rokem studujete obor teorie a provozovací praxe staré hudby. Souvisí nový projekt i s tímto poznáním?

Už za studií na konzervatoři jsem naplno skočila do praxe herectví v Divadle na provázku a vlastně až do dnes hraji a zabývám se hudbou a koncertováním vlastně denně. Vždy jsem si uvědomovala, že k praxi patří i teorie, která mi chyběla, i když jsem si vlastně vystačila i bez ní. Hodiny houslí jsem navštěvovala až do chvíle, kdy můj drahý pan profesor Šťastný umřel. A právě v té době jsem byla přijata k dálkovému studiu na Akademii staré hudby. Jako v nějakém příběhu: jedna kapitola se ukončila – hra na klasicky nástroj - a přišla další – hra na starý nástroj u Elen Machové.

A.cz: Proč jste se vydala tímto směrem? Znamená to, že se chcete věnovat staré hudbě a je konec s neučesaně alternativní experimentátorkou?

Iva Bittová.
Iva Bittová. | Foto: Profimédia

Trvalo mi dlouho dostat se do jiného stylu hraní, na počátku jsem si zoufala, že vlastně na housle vůbec neumím hrát, ale pomalu se dostavám do techniky a s obdivem a potěšením používám nižší ladění, střevové struny, barokní smyčec a housle bez podbradku a pavouka. Bude to dlouhá cesta, ale je velmi inspirativní. Určitě to neznamená, že bych měla ambice jako hráčka barokní hudby, i když si ráda příležitostně zahraju v orchestru. Chtěla bych ale posunout dál svůj styl díky novým poznatkům jak v barokních houslích, tak v barokním zpěvu.

A.cz: Při Tenebrae šlo o postupné snižování osvětlení zhášením svící, bohoslužba končila v naprosté tmě. Konec obstaral tzv. strepitus, tedy velký hluk, k němuž došlo zabouchnutím zpěvníku nebo breviáře proti lavici nebo věřící dupali na podlahu, což symbolizovalo zemětřesení, které následovalo po Kristově smrti. Všichni ale nakonec museli z chrámu odejít v tichosti. Plánujete podobná akustická řešení při koncertu?

Nechte se překvapit.

A.cz: Pracovala jste už někdy s křesťanskými texty či částí katolické liturgie?

Velikonoční festival duchovní hudby 2014

Velikonoční festival duchovní hudby 2014

Brněnské kostely se stanou jedinečnými koncertními sály při Velikonočním festivalu duchovní hudby.

Už třiadvacátý ročník originálně koncipované akce, která nemá v tuzemsku obdoby, se uskuteční od 13. do 27. dubna a v hlavním programu nabídne šest unikátních koncertů v šesti gotických a barokních chrámech a navrch tři temné hodinky v jezuitském kostele.

Zazní hudba spojená s liturgií Velikonoc a z větší části komponovaná vlastně pro tato posvátná místa. Nepůjde však jenom o zavedená díla jako třeba Dvořákovu Stabat Mater (s Filharmonií Brno a Liborem Peškem) či slavnou Janáčkovu Glagolskou mši nebo díla velkých skladatelů, jako byli Caldara či Handl Gallus.

Podívejte se do kompletního programu festivalu

Ano, vícekrát. Větší spolupráci jsem zažila s Davidem Ebenem a jeho Scholou Gregorianou, kdy jsem měla malinko možnost se seznámit s tajemstvím gregoriánského chorálu. Hrála jsem také s barokním orchestrem Solamente naturali při spolupráci na projektu Mater od Vladimira Godára. Při svých projektech jsem pak například s dívčím sborem Lelky v programu a nahrávce Kolednice vybrala a aranžovala moravské vánoční koledy.

A.cz: Svět pro vás už dávno nemá hranice. Žijete ve Spojených státech v údolí Hudson Valley ve státě New York. Rovnou z Brna poletíte do izraelského Jeruzaléma a Tel Avivu. Má to vliv i na vaši hudbu?

To je neuvěřitelná náhoda, ze které mám obrovskou radost: po uvedení premiéry Tenebrae, při níž zazní i text "Jeruzaléme, Jeruzaléme, obrat se lide hriešny", odlétám druhý den na turné do Izraele a budu mít koncerty právě v tomto městě! V životě se nám opravdu propojuji jakési mezníky a uzavírají důležité kruhy. Stále máme o čem přemýšlet a tak se posouvat dál. To se mi nyní děje.

A.cz: Kdy přibude k vašim dvaatřiceti albům další novinka, třeba i ovlivněná duchovní hudbou?

Právě mi vyšla nová nahrávka Entwine, která se dostane do distribuce i v USA. V těchto dnech dokončujeme mix nahrávky v New Yorku s mým triem Eviyan. A ještě připravujeme studiovou nahrávku na podzim s Čikori.

A.cz: Snad nebudu příliš banální, když se na závěr zeptám, na co těšíte v tomto roce ve svém osobním nebo uměleckém životě nejvíc?

Těším se na každý další den.

 

Právě se děje

před 24 minutami

Hischier prodloužil s New Jersey smlouvu o sedm let

Švýcarský hokejový útočník Nico Hischier prodloužil o sedm let kontrakt v NHL s New Jersey. Nová smlouva jedničce draftu z roku 2017 vynese celkem 50,75 milionu dolarů. Od sezony 2020/21 tak bude brát v průměru 7,25 milionu dolarů. Dvacetiletý Hischier má v této sezoně ještě poslední rok platnou nováčkovskou tříletou smlouvu se základním příjmem 925 tisíc dolarů a s možností získat na bonusech dalších 2,85 milionu dolarů.

"Jsme šťastní, že máme celý ten proces za sebou a domluvili jsme se s Nicem a jeho týmem na kontraktu, který bude přínosný pro obě strany. Vyzrál v komplexního centra, který odvádí skvělou práci s pukem i bez něj. Těšíme se na jeho další růst," řekl generální manažer Devils Ray Shero.

Hischier, který ve čtvrtečním duelu při výhře nad New York Rangers 5:2 chyběl v sestavě New Jersey kvůli zranění v horní části těla, si v šesti zápasech v této sezoně připsal dvě asistence. V NHL hraje třetí sezonu a má na kontě 157 zápasů a 101 bodů za 37 branek a 64 přihrávek. V pěti zápasech play off si připsal jednu asistenci.

před 29 minutami

Kornfeil v Japonsku odstartuje z 3. řady, Salač kvalifikaci kvůli těžkému pádu a zlomenině nejel

Jakub Kornfeil obsadil v kvalifikaci na motocyklovou Velkou cenu Japonska sedmé místo a na startu sobotního závodu Moto3 bude stát ve třetí řadě. Filip Salač po pátečním pádu do dnešního programu nezasáhl a teprve se rozhodne, zda v neděli absolvuje Grand Prix.

Kornfeil zajel třetí nejlepší kvalifikaci v sezoně a vyrovnal výkon z Nizozemska, pouze v Alcaňizu a na Sachsenringu si vybojoval druhou řadu. Na základě pátečních jízd, v nichž zajel třetí čas, postoupil přímo do druhé části kvalifikace, protože dnešní třetí trénink se jel na mokré trati a pořadím nezamíchal. V podobných podmínkách se rozhodovalo i o pořadí na startu, Kornfeil zaostal o 863 tisícin za nejrychlejším Niccolem Antonellim z Itálie.

Salač měl těžký pád v pátečním druhém tréninku a se zlomeným malíčkem na pravé noze a potlučeným tělem v druhém dnu v Motegi odpočíval. Pokud bude v neděli závodit, odstartuje z uličky v boxech v důsledku trestu za příliš pomalou jízdu v prvním tréninku.

Další zprávy