Reportáž: The Killers si na Glastonbury pozvali Pet Shop Boys a kytaristu Marra

Honza Vedral Honza Vedral
30. 6. 2019 14:39
Kdyby v anglickém hrabství Somerset místo nemilosrdného slunce zavěsili na nebe obří diskokouli, byla by to příhodná kulisa sobotního dne na hlavních scénách hudebního festivalu Glastonbury.
Koncert The Killers završil ohňostroj.
Koncert The Killers završil ohňostroj. | Foto: ČTK/AP

Glastonbury (od našeho spolupracovníka) - Včerejšími hlavními hvězdami byli američtí The Killers. Na festival přijeli splatit dluh z roku 2007, kdy jejich zdejší vystoupení zhatily problémy se zvukem.

Glastonbury.
Glastonbury. | Foto: ČTK/AP

Od té doby se kapela uklidnila a vyrostla ve velkou popovou jistotu s repertoárem plným hitů, kterým nablýskaná lasvegaská profesionalita a páskovství hudebníků dodávají správné, trochu dekadentní vyznění.

Zpěvák sestavy Brandon Flowers byl včera v modrém sáčku sebejistým švihákem, který stojí za mikrofonem velké stadionové kapely, přitom by klidně mohl odmoderovat večírek v kasinu.

Za zády měl Flowers jako oporu za bicími neméně sebejistého, ale uvolněného a zrelaxovaného bubeníka Ronnieho Vannucciho Jr. Už jen pohled na ty dva dobře vystihoval, jaký rozptyl The Killers skrývají v repertoáru: od frackovských indie-rockových začátků vstřebali taneční hudbu i popové melodie a všechno to rozpustili ve vlastních písních. Na Glastonbury je od začátku až do konce strhující dvouhodinové show provázel sborový zpěv z publika.

Nečekaní hosté

Koncerty na Glastonbury jsou výjimečné ze dvou důvodů. Jednak je to publikum, vděčné za všechno, co zná. Přitom zná skoro všechno. A pak je to samotný přístup kapel, které vědí, že povedený koncert na Glastonbury je dostane o pozici výš.

Ne každý takový tlak ustojí. Odhodlání, se kterým do toho včera šli Killers, ukázal sám Brandon Flowers, když do rozpáleného publika hned po hitu Somebody Told Me utrousil: "Na konci koncertu chci, abyste odcházeli s pocitem, že to tihle hajzlové zvládli!"

Johnny Marr při vystoupení s The Killers.
Johnny Marr při vystoupení s The Killers. | Foto: ČTK/AP

Měli ohromné charisma. Harmonie dotvářely gospelové zpěvačky, glitry střídaly flitry. Když si zpěvák ve skladbě The Man počkal a s kovbojským kloboukem nechal vybuchnout diskotékový refrén, publikum mu leželo u nohou. Stejně, jako když ho mučil dlouhým čekáním na rozjezd písně Smile Like You Mean It, během něhož se stále ujišťoval: "Mluvíme stejným jazykem?" Odpověď byla, že s glastonburským lidem rozhodně ano.

Směsi taneční hudby, rocku a sborových melodií, kterou The Killers nabízejí, tu mluví skoro všichni. A když Flowers usedl za piano, aby přehrál intro hitu Human, nemusel ani zpívat - dav to udělal za něj.

Bylo to v půlce vystoupení a šlo jenom o další dráždění publika. To nejlepší si nicméně The Killers nechali na konec, kdy se na pódiu bez ohlášení zjevili Neil Tennant a Chris Lowe z anglických Pet Shop Boys, kteří s nimi odehráli Always On My Mind a právě hit Human. V refrénu se Tennant s Flowersem společně ptali: "Jsme lidé, nebo tanečníci?" A pohled na publikum pod scénou ve tvaru pyramidy dával jasnou odpověď, že B je správně.

Ani tím to nekončilo. "Říká se: nikdy se nechtěj potkat se svými hrdiny. V tomhle případě to není pravda," rozloučil se zpěvák Flowers se svými popovými vzory, aby je na pódiu vystřídal vzor rockový. Ke kapele se jako host přidal kytarista Johnny Marr, a finále tak patřilo společné verzi skladby This Charming Man z repertoáru Marrovy sestavy The Smiths - a samozřejmě očekávané hymně Mr. Brightside.

Killers svojí show vygradovali, názorně odhalili kořeny a koncert na Glastonbury proměnili v pamětihodný okamžik.

Sobotní večer na Glastonbury patřil kapele The Killers. | Video: BBC Music

Jacksonová, Gallagher a další

Sobotní večer to zachránilo. Na scéně Pyramida bylo publikum předtím svědkem spíše podprůměrných vystoupení. Nejprve tu účinkovala krákající anglická zpěvačka Anne-Marie, známá ze spolupráce s kapelou Clean Bandit, a později Janet Jacksonová.

U ní bylo těžké říct, zda jen hudebně a stylem zamrzla v 90. letech minulého století - nebo jestli zamrzla kvůli kauzám, které se točí kolem jejího již nežijícího bratra Michaela Jacksona.

Janet Jacksonová na Glastonbury.
Janet Jacksonová na Glastonbury. | Foto: ČTK/AP

Na pódiu předvedla perfektně secvičenou spartakiádní show bez jediné emoce. Bylo v tom funky, disko, v bicích hodně "kopáku", tedy basového bubnu, a také kravského zvonce. V barvě jejího hlasu pak trochu ozvuků Michaela Jacksona. Ale jak rychle Janet Jacksonová "vyjela" na scénu z konstrukce na pódiu, stejně rychle do ní zajela a nic za sebou nezanechala.

Emoce budila jiná vystoupení. Sympatický byl skotský trubadúr Gerry Cinnamon, který jen s akustickou kytarou a basovým bubnem pohltil scénu nazvanou po Johnu Peelovi - až se lidé nevešli skoro ani na louku přilehlou ke stanu. A pozoruhodně dopadla i premiéra mladé skandinávské zpěvačky Sigrid na pódiu Other Stage.

Před soubojem ve fňukání, který se odehrál, když proti sobě ve stejný čas hráli irský zpěvák Hozier a Skot Lewis Capaldi, bylo nejlepší utéct na ještě jiné jeviště jménem West Holt Stage. Tam své kousky předváděl anglický raper Slowthai. Byla to další ukázka, jak dnes rap nahrazuje rokenrol a bezostyšně přitom krade jeho průvodní znaky.

Záznam tracku Inglorious od rapera Slowthaie na Glastonbury. | Video: BBC Music

Zkreslené basy, hardcorové řvaní a energické rytmy vyhecovaly publikum do divokých takzvaných mosh pitů, kde Slowthai posluchače nejdřív hecoval a pak je musel mírnit, aby si neublížili.

Raperova aktuální deska příznačně nazvaná Nothing Great About Britain v těchto kulisách patřičně vyzněla.

Nakonec předčila i očekávaný rockový vrchol sobotního festivalového dne, vystoupení zpěváka Liama Gallaghera. Stejně jako minulý týden na pražském festivalu Metronome sebejistě začal skladbou Rock’n’Roll Star z repertoáru své někdejší kapely Oasis.

Liam Gallagher na Glastonbury.
Liam Gallagher na Glastonbury. | Foto: ČTK/AP

Ohně a světlice z publika jeho show dodaly atmosféru, kterou publikum doplňovalo sborovým zpěvem. Ale z celku šel zhruba podobný pocit, jako kdyby Josef Vojtek vyjel na sólové turné a přes polovinu písní stejně tvořil repertoár Kabátů. Gallagherovy skladby ze sólové dráhy spíš nudily, premiéra nové písně River byl průšvih.

A přestože po osvědčené Wonderwall i závěrečné Champagne Supernova lze jen těžko tvrdit, že Liam Gallagher na Glastonbury odehrál špatný koncert, měl jistou pachuť. Ještěže ji ti The Killers přizabili.

Autor je šéfredaktorem hudebního časopisu Headliner.

 

Právě se děje

Další zprávy