Londýn - Nahrávací společnosti hledají způsob, jak proniknout na neuvěřitelně dynamický trh s aplikacemi pro mobilní přístroje. Nové formáty využívající možností chytrých telefonů a hlavně tabletů - od vizuální prezentace až po interaktivitu - jsou zároveň novou šancí pro hudební „dlouhohrající" alba.
Tento formát dominoval populární hudbě od poloviny šedesátých let. Jeho nadvláda ale skončila s nástupem digitální distribuce hudby a její zrychlené konzumace - což nahrává spíš jednotlivým skladbám než uzavřeným albovým celkům.
Z hudby jen ukázky
Latinoamerický rapper Pitbul vydal album Planet Pit, které je kromě tradičního kompaktu a digitálního downloadu v obchodu Apple ke stažení také ve verzi pro módní iPad. Za necelých deset dolarů nabízí aplikace kompletní fanouškovský servis s rozhovory, texty nebo panoramatickými videoklipy, ve kterých si můžete posouvat scénu. Skoro to vypadá, že společnost Sony představila album budoucnosti, které využívá všech možností současných technologií.
Je tu ale malý háček: z desky samé si poslechnete jen ukázky. Po pár vteřinách vás nasměrují do obchodu iTunes, kde si je můžete koupit. Nahrávací společnosti se zatím bojí, že by alba-aplikace mohla ohrozit prodeje v dnes běžných formátech, jako jsou kompakty a MP3. Jedním z podstatných detailů je i to, že statistiky softwarové verze se zatím nezapočítávají do albového žebříčku, který má pořád jistý mediální vliv. Pitbulovo "tabletové" album se tak zatím vyšplhalo jen na 29. příčku v seznamu nejprodávanějších aplikací v kategorii hudba.
S podobným formátem už v březnu experimentovala společnost EMI, která ve verzi pro iPad vydala loňské album švédského elektronického tria Swedish House Mafia nazvané Until One. Kromě dvou videoklipů, patnáctiminutového dokumentu nebo archivu fotografií nabízí aplikace i odkazy na diskuze na sociálních sítích Facebook či Twitter.
Od června si fanoušci můžou dopředu připomenout zářijové dvacáté výročí přelomové desky Nevermind od seattleských grunge rockerů Nirvana. V interaktivní aplikaci za šest dolarů je klasické album představené dokumenty, videoklipy, fotografiemi či rozhovory s členy kapely.
„Formát Appavideo má nahradit umírající DVD," prohlásil o svém produktu Brent Brookler, jehož společnost Treemo aplikaci vyvinula a vypustila již na trh i dvě další klasické desky: album art-rockerů Rush nazvané 2112 a koncertní film Ladies and Gentleman: The Rolling Stores ze sedmdesátých let. Následovat mají další archiválie.
Umění z tabletu
Tablet nabízí velké možnosti pro propojování hudby a obrazu. Právě z této výhody by mělo těžit přelomové album-aplikace Biophilia od islandské zpěvačky Björk. Multimediální projekt - který má propojit hudbu, aplikace, internet, instalace a živá vystoupení - měl minulý týden premiéru na manchesterském festivalu. Bjork ho označuje za "meditaci nad vztahem hudby, přírody a techniky" a v jeho rámci plánuje i velké ekologicko výukové turné.
Deska, jež vznikla ve spolupráci s Applem, vychází na konci září a je označována za vůbec první plnohodnotné „app album". Každá z deseti skladeb dostane vlastní aplikaci, která z posluchače udělá spolutvůrce hudby: pilotní singl Crystalline si může uživatel jednoduše přetvořit podle vlastního vkusu, další skladba Virus bude obsahovat hru, ve které hráč musí zachránit organismus od zákeřných virů.
Na aplikacích pracovali vývojáři z různých koutů zeměkoule. „Řekli jsme si, že nejlepší bude oslovit autory našich oblíbených aplikací, a všichni k našemu údivu souhlasili," vzpomíná Björk v rozhovoru pro portál Pitchfork. „Minulé léto jsem jim poslala poznámky k projektu a jednotlivé písně. V říjnu všichni přiletěli na Island a několik dnů strávili shromažďováním nápadů."
S kreativními možnostmi tabletu se už ale nějaký pátek experimentuje. Před dvěma lety přišel producent RjDj s myšlenkou software na principu „reaktivní hudby", která by v závislosti na různé proměnné hrála pokaždé jinak. Svoji interaktivní podobu tehdy dostaly singly zpěvačky Little Boots či francouzské kapely Air.
S podobnou myšlenkou pracuje i skupina Bluebrain z Washingtonu. Její květnovou nahrávku The National Mall můžete poslouchat jen v místním parku - hudba totiž reaguje na informace z GPS a odvíjí se podle toho, kterou cestičkou se vydáte.
Interaktivitu tabletu využívá i aplikace s novým singlem Davida Bowie nazvaným Golden Years. Píseň ze sedmdesátých let si můžete ve svém mobilu s pomocí jednoduchých ovládacích prvků sami zremixovat.
Další slepá ulička?
Trh s mobilními aplikacemi stále roste, letos by měly zisky z prodejů činit 3,8 miliardy dolarů, což by byl narůst o 77 procent oproti loňskému roku. Mezi nejpopulárnější aplikace patří právě ty s hudební tematikou: od ministudií a hudebních nástrojů přes scratchovací software Baby Scratch a aplikaci Shazam, která umí rozpoznat píseň z kratičkého úryvku, až po hračičky, jako je program, který přečte čárový kód výrobku a vytvoří z něj melodii.
Podle předpokladů odborníků by trh s aplikacemi touto rychlostí mohl do tří let pokořit trh s digitální hudbou na iTunes. Hudební alba jako aplikace navíc vrací do hry formát alba i po komerční stránce: pro nahrávací společnosti je mnohem lukrativnější než samostatně stahované skladby z digitálních obchodů.
Podle skeptiků je ovšem i nový formát jen módní a slepou uličkou vývoje, který připomíná třeba dnes už dávno zapomenuté VideoCD. Apple s podobným nápadem přišlo před dvěma lety, kdy uvedli na trh tzv. iTunes LP. Digitální balíček nabízel za poplatek luxusní booklet k desce včetně textů, odborných esejů nebo tablatury. Na trhu se neuchytil - to ale bylo ještě v době před iPadem a dalšími velkými tablety.