Big Boi zve na projížďku v dobře vytuněném cadillacu

Karel Veselý
28. 7. 2010 9:00
Další kapitola nejúspěšnější hiphopové kapely OutKast
Foto: Def Jam

Recenze - Když si před šesti lety odnášeli OutKast z cermoniálu Grammy hlaví cenu za nejlepší album roku, snesli se na pódium v kosmické raketě ve tvaru indiánského týpí. Z něho vyskočily lepé tanečnice, k nimž se po čase přidala pochodová kapela v čele s funkovými velmistry Georgem Clintonem a Earth, Wind & Fire.

Kdo by tehdy mohl dvojici Andre3000 a Big Boi vytýkat bombastičnost? Oceněného dvojalba Speakerboxxx/Love Below se prodalo patnáct milionů kusů a zařadilo se mezi nejprodávanější hiphopové desky všech dob.

Foto: Def Jam

Jenže co to bylo Antwanu "Big Boi" Pattonovi platné. Když chtěl v roce 2007 vydat první regulérní sólové album, nahrávací společnost Jive mu vzkázala, že dokud nedodá rádiový hit, deska se lisovat nebude.

Dva roky s firmou bojoval, aby to nakonec letos vzdal a v březnu přestoupil k Def Jam. Musel přitom obětovat dvě skladby, které natočil s druhou půlkou dua Andrem 3000 - tomu Jive natruc zakázala na desce svého parťáka účinkovat.

Absence již dříve prosáklých skladeb Royal Flush a Lookin' for Ya je ale nakonec jen malá oběť: i bez nich je Sir Lucious Left Foot: The Son of Chico Dusty fantastická kolekce, která suverénně navazuje na nejlepší počiny OutKast.

Retro-futurismus

Foto: Def Jam

Oproti excentrickému kosmickému šamanovi Andremu 3000 byl vždy Big Boi v rámci chemie dua OutKast tím usedlejším a zemitějším prvkem. Oslavované dvojalbum to jasně ukázalo na dvou discích, které si každý z dvojice natočil jako svoje de facto sólové desky.

Zatímco Andre se na Love Below vznášel v nebeských sférách a experimentoval s free jazzem, Speakerboxxx nabídl velkolepou oslavu jižanského rapu jako kultury pumpujících basových reproduktorů a kvičících funkových dechů.

Sir Lucious Left Foot působí trochu jako další deska OutKast, na které Big Boi nahradil Andreho absenci tím, že jeho obvyklé excentrické kousky dělá sám. Do jeho růžového roláku se sice Big Boi neoblékl, ale rapovat do operní árie - to už se odvážil. Oslavný chorál v General Patton uzavírá triumfální první třetinu desky, která se pustí do posluchače s vervou nikdy neporaženého boxera.

Alfou a Omegou jižanského hip hopu je prehistorický bicí automat Roland TR-808, jehož zvuk je zároveň futuristický i retro. Big Boi a jeho kumpáni (mezi nimiž jsou i dlouholetí spolupracovníci OutKast, producenti Organized Noize) navíc tradiční zvuk „dirty south" vylepšují roztomilou obsesí osmdesátkovým synth-funkem a jeho kvílejícími syntezátory.

Shutterbugg je electro-hopový tanec robotů z videoherních arkád, For Your Sorrows probouzí k životu P-funkovou zkouřenou pohodu i s dědečkem George Clintonem, v Be Still se v sinusové basové lince svůdně vlní Janelle Monáe. Na staromilském Shine Blockas se dostává i na klasický efekt handclaps z banky 808 a máte pocit, že se projíždíte po Atlantě ve vypimpovaném cadillacu.

Foto: Def Jam

Když si dostatečně vychutnáte všechny hity, ještě pořád můžete objevovat perly: kovové beaty You Ain't No DJ, euforické funkové fanfáry Night Night nebo fantastickou, blues nasáklou jízdu s The Train II.

Tatík na vrcholu sil

OutKast dokázali napěchovat do svých skladeb syrost funku, sentiment blues i electro experimenty. Big Boi napsal na nové desce další kapitolu z historie nejúspěšnější hiphopové kapely posledních patnácti let. Nedopečený muzikál Idlewild je zapomenut, s novou deskou to vypadá to, že Big Boi je v pětatřiceti na vrcholu svých sil.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Chybí jen jediná věc - ten rádiový hit. Snad za to může absence výstředního Andreho, který by dodal skladbám popový šarm ve stylu Prince (jak to udělal na Elevators, Ms. Jackson nebo Hey Ya!).

Mnohem pravděpodobnější je ale to, že jižanský hip hop ztratil pro popové žebříčky kouzlo, po triumfální dekádě na začátku tisíciletí prostě přišla přirozená výměna. Vsadím se, že kdyby Big Boi vypustil svůj rap-rockový projektil Follow Us před třemi lety, ležely by mu teď žebříčky u nohou.

Foto: SONY BMG

V roce 2010 je všechno jinak. A v tom měli spořiví šéfové v Jive pravdu - bez hitu Sir Lucious Left Foot za první tři týdny prodal stěží sto tisíc kusů, zlomek toho, na co byli uvyklí OutKast.

Že nejlepší rapové desky posledních dvou let vydali veteráni Big Boi a Raekwon (Only Built 4 Cuban Linx... Pt. II ), vypovídá hodně o stavu hip hopu. Ještě větším mementem je ovšem fakt, že stačilo málo a ani jednu z nich jsme kvůli nedůvěře nahrávacích společností nemuseli nikdy slyšet.

Big Boi - Sir Lucious Left Foot: The Son of Chico Dusty. CD, 61 minut. Vydalafirmas Def Jam/Universal, 2010.

 

Právě se děje

Další zprávy