Ministr kultury Lubomír Zaorálek z ČSSD řekl, že podporu audiovize předloží zvlášť a že bude směřovat přes Státní fond kinematografie. To ale distributoři a producenti kritizují. Uvádějí, že kvůli zavřeným kinům, zastavené distribuci filmů a zrušeným festivalům je audiovizuální průmysl znovu vypnutý.
"Lidé z Asociace producentů v audiovizi, Asociace provozovatelů kin a Asociace animovaného filmu spolu se zástupci distributorů chápou restriktivní opatření zavedená v souvislosti s pandemií, ale jsou v šoku z toho, že podle dostupných informací celý audiovizuální průmysl a jeho podpora vypadly z nově připraveného programu Covid kultura II," napsali.
"Námi odhadovaná výše podpory z programu 60 až 80 milionů korun směřující ke kinařům, distributorům, producentům a tvůrcům by pomohla udržet a restartovat obrat průmyslu s obratem 10 až 15 miliard. Málokterý kulturní kreativní průmysl má takovou efektivitu vložených investic jako audiovize," říká Vratislav Šlajer, předseda představenstva Asociace producentů v audiovizi.
Ta s dalšími organizacemi žádá ministerstvo průmyslu a obchodu o zařazení audiovize do programu Covid kultura II, aby sektor nebyl diskriminován. Připomínají, že program vznikl za účelem pomoci podnikatelům v kultuře, kterým z legislativních důvodů nemůže pomoci ministerstvo kultury, podporující především nestátní neziskové organizace, nebo Státní fond kinematografie.
"Fond udílí selektivní podporu, například vybraným projektům dává podporu rozdělenou do různých částí vzniku audiovizuálních děl, nepodporuje však konkrétně například servisní specializované společnosti participující na vzniku filmových projektů či akcí, natož jednotlivé profesionály pracující v oblasti audiovize," vysvětlují zástupci asociací.
Více než polovina české audiovizuální produkce vzniká v tržních podmínkách bez podpory fondu. Z hlediska investic však i v případě komerční tvorby jde o hybnou sílu celého sektoru.
Státní fond kinematografie letos rozděluje mimořádnou podporu určenou na překonání pandemie, ta se ale udílí selektivně i projektově a nepokrývá řadu společností, které sítem Státního fondu kinematografie neprojdou. "Proto je pro audiovizuální průmysl důležitá kombinace podpory Státního fondu kinematografie a Covid kultura II," vysvětlují producenti.
Audiovize v posledních letech dosahovala objemu tržeb 30 miliard korun ročně. Nebýt pandemie, sektor by rostl dál. Kromě uzavřených kin či stopnutí distribuce filmů je pozastaven i vznik mezinárodních projektů, které kromě příjmů do státního rozpočtu přinášejí i popularitu Česku v zahraničí.
Během první vlny pandemie Asociace producentů v audiovizi odhadovala celkový pokles výroby ve filmovém průmyslu a na něj navázaných oborech 75 procent.