Praha - Když už byl letošní ročník Českých lvů tak omezený, co do množství nominovaných filmů, tak aspoň při udílení panovala spravedlnost.
Akademie ve výběrovém kole nepochopitelně opomenula minimálně snímky Muži v říji, Dvojka a Zoufalci, a proti sobě tak stály prakticky jen tři snímky: Protektor, 3 sezóny v pekle a Kawasakiho růže.
Vedlejší role pro Hřebejka
Nejvíce cen, celkem šest včetně těch nejdůležitějších, si nakonec v sobotu večer odneslo z Lucerny válečné psychologické drama Protektor - za nejlepší film, režii (Marek Najbrt), scénář, herečku v hlavní roli (Jana Plodková), hudbu (Midi Lidi) a střih.
3 sezóny v pekle získaly tři ceny - za zvuk, kameru a mužský herecký výkon v hlavní roli (Kryštof Hádek). I Kawasakiho růže dostala ceny dvě: za ženský herecký výkon ve vedlejší roli (Daniela Kolářová) a mužský herecký výkon ve vedlejší roli (Ladislav Chudík).
Jedna cena - na výtvarný počin - po zásluze připadla animovanému (dětskému) snímku Jiřího Barty Na půdě aneb kdo má dneska narozeniny. Tato kategorie ostatně dává animovaným filmům téměř jedinou možnost, aby se prosadily v konkurenci hraných titulů.
Cenu za nejlepší dokument získal cyklus Zapomenuté transporty od režiséra a historika Lukáše Přibyla.
Ze světa reklam
Při vyhlašování jednotlivých kategorií šlo celkem snadno uhádnout vítěze; jediným větším překvapením bylo vítězství Kryštofa Hádka, jehož herecký výkon byl dlouho před udílením cen předmětem diskusí.
Podle mnohých byl pro svou roli naprosto nevhodnou volbou a výsledek budí hlavně rozpaky, podle jiných Hádek přesně vystihl zmatenost a pozérství hlavní hrdiny - mladého básníka plného falešných iluzí.
Jak s předstihem poznamenal režisér 3 sezon v pekle Tomáš Mašín, neměl v anketě, kde rozhodují filmaři z FAMU, příliš mnoho šancí, protože sám pochází ze světa reklam.
Dominance Protektora proto byla snadno očekávatelná. Na jeho straně stála nejen předem statistická většina recenzentů, ale především byl jasným favoritem akademiků, kteří ho v rekordně krátkém čase nominovali jako národního kandidáta na Oscara za nejlepší cizojazyčný film. Protektor se ovšem nakonec nedostal ani do širších nominací.
Křišťálovou sošku za dlouhodobý umělecký přínos českému filmu obdržela herečka Jana Brejchová. Ve Velkém sále Lucerny cenu z rukou ministra kultury Václava Riedlbaucha převzala její dcera Tereza Brodská. Řekla, že viróza a vysoké horečky nedovolily její matce přijít si pro cenu osobně.
"Byla velmi dojatá, překvapená a šťastná," tlumočila reakci slavné herečky. Obecenstvu v sále, mezi nimiž byli mnozí filmoví tvůrci, pak Brejchová vzkázala, aby na ni nezapomněli, "že by si ráda natočila nějaký biják".
Letošní ceremonie moderovaná Pavlem Liškou a Bolkem Polívkou z velké části opakovala stejný model jako předchozí ročníky. Dvojice moderátorů bruslí na tenké hranici trapného humoru, navzájem se ponižuje a neustále to vypadá, že něco není podle plánu.
Tečeme s časem
Základním motivem je natahování času a obava, že se v přímém přenosu nestíhá. A skutečně, první cena z třinácti byla předána až po půlhodině od začátku a za další půlhodinu jen celkem 4 ceny. Vrcholem pak byla hláška Pavla Lišky, poté, co si jeho kolega Bolek Polívka šel podle svých slov do zákulisí "přepudrovat ksicht": "Protože tečeme s časem, tak to nebudeme zdržovat a počkáme na Boleslava."
Druhý motiv večera pak představovalo zviditelňování oslích můstků. Tato hra ovšem vycházela pouze jako meta-meta-humor. Jako UFO zjevení pak působilo vystoupení hudebního tělesa Kašpárek v rohlíku, které předvedlo českou coververzi známé melodie z filmu Jestli se rozzlobíme, budeme zlí s Budem Spencerem a Terencem Hillem, jejíž český text byl naplněn incestní tematikou.
Své kouzlo v duchu České sody naopak měly některé mystifikační předtočené scénky, v nichž Polívka s Liškou hráli v "nepoužitých záběrech" z mnoha slavných českých filmů včetně Kolji.
Celý přenos ale působil hlavně lehce unaveným dojmem. Tradičně se zopakovalo, že nominační večer je mnohem divočejší, zatímco hlavní ceremoniál se chvílemi snaží působit i seriozně. Vzhledem k tomu, že letos většina tvůrců byla na svá díla hrdá a z ocenění měla nelíčenou radost, vyznívalo poněkud nemístně Polívkovo ustavičné skákání do řeči a shazování oceněných.
Jen jediný moment se celý sál na chvíli naladil na dojemnější notu, když cenu přebíral 86letý Ladislav Chudík, jenž ve své děkovné řeči obtížně hledal slova a připomenul českým tvůrcům, že na Slovensku jsou na tom filmaři ještě hůře než u nás.
Souboj tří filmů - Protektor, 3 sezóny v pekle a Kawasakiho růže - ukázal, že akademici dávají přednost hlavně silným historickým tématům. Jestli ve prospěch Protektora hrálo i svobodné rozhodnutí a rozpoznání, že jde zároveň o formálně nejnápaditější film z celé trojice, se však můžeme jen dohadovat.
Seznam vítězů (včetně cen rozdělených na nominačním večeru) |
- Nejlepší film: Protektor
- Nejlepší režie: Marek Najbrt (Protektor)
- Nejlepší scénář: Robert Geisler, Benjamin Tuček, Marek Najbrt (Protektor)
- Mužský výkon v hlavní roli: Kryštof Hádek (3 sezóny v pekle)
- Ženský výkon v hlavní roli: Jana Plodková (Protektor)
- Mužský výkon ve vedlejší roli: Ladislav Chudík (Kawasakiho růže)
- Ženský výkon ve vedlejší roli: Daniela Kolářová (Kawasakiho růže)
- Nejlepší dokument: Zapomenuté transporty do Polska (Lukáš Přibyl)
- Nejlepší kamera: Carl Oskarsson (3 sezóny v pekle)
- Nejlepší hudba: Midi Lidi (Protektor)
- Nejlepší střih: Pavel Hrdlička (Protektor)
- Nejlepší zvuk: Pavel Rejholec a Jakub Čech (3 sezóny v pekle)
- Nejlepší výtvarný počin: Jiří Barta (Na půdě aneb …)
- Divácky nejúspěšnější film: Líbáš jako bůh
- Cena filmových kritiků - hraný film: Protektor
- Cena filmových kritiků - dokument: Zapomenuté transporty do Polska
- Nejlepší filmový plakát: Protektor (Aleš Najbrt)
- Nejlepší zahraniční film: Milionář z chatrče
- Dlouholetý umělecký přínos: Jana Brejchová
- Nejčastěji legálně stahovaný film: Sněženky a machři po 25 letech