Praha - Na jaře příštího roku by měl do kin vstoupit nový film Roberta Sedláčka.
Pojednává sice o Mistrovství Evropy ve vábení jelenů, ale tvůrci se při natáčení věnovali i nonverbální komunikaci českých politiků.
Šampionát ve vábení je ostatně podle nich pěknou paralelou vábení peněz, politiků i mezilidských vztahů.
"Mistrovství Evropy ve vábení jelenů mě nadchlo, jak se to prožívá, že opravdu ti lidi do toho dávají všechno, že to má atmosféru jako třeba na tenise, to ticho, závažné hodnocení, regulérní porotci," říká herec Jaroslav Plesl.
Film se odehrává ve vesničce Mouřínov, kde končí silnice. "Obyvatelé touží po tom, aby se jejich obec stala průjezdní, a tak uspořádají zmiňované mistrovství," prozrazuje zápletku mluvčí filmu Lucie Pavlásková.
Ústřední trojúhelník snímku tvoří Martin Trnavský, Jaroslav Plesl a Eva Vrbková. Trnavský se Sedláčkem spolupracoval i na scénáři.
V dalších rolích se objeví řada populárních herců - po delší době třeba Jaromír Hanzlík, Marta Vančurová, filmovým nováčkem je hudebník Petr Váša v roli obecního blázna.
Kladný vztah k myslivectví, které je výraznou součástí filmu, přiznávají všichni bez výjimky.
Bareš hovoří o své touze stát se spokojeným hajným na osamělé hájence, Pavel Zedníček hlásí zkušenost se zastřelením kance v jindřichohradecké oboře, Jiří Lábus přiznává sympatie k myslivcům. "Ovšem jen k těm slušnejm," dodává důrazně.
Vystudovaný dokumentarista Sedláček proslul zdařilým a oceňovaným hraným debutem Pravidla lži oceněným dvěma Českými lvy i dokumenty o Miloši Zemanovi či Cesta k moci a trilogie Tenkrát.
Příští rok chystá natáčení dokudramatu o Jiřím Čunkovi.
Více o filmu: Jaromír Hanzlík se vrací jako muž v říji První info: Lábus bude filmový ministr zemědělství Dokudrama Čunek: Čunek bude průkopníkem nového žánru |
Tvůrci věří, že nabídnou trochu jinou komedii, než jakých v Česku vzniká ročně spousta.
"Mohl by to být návrat k nějakým takovým těm filmům staré dobré klasické doby jako Hoří má panenko nebo Vesničko má středisková," prohlásil Trnavský po natáčení.
Mají jasno i v tom, k jakým filmům rozhodně přirovnávat nechtějí.
"Nemám rád, když se to teď přirovnává k filmům jako Slunce, seno, jahody, ten příměr když slyším, tak se nám s Robertem ježí vlasy," dodává Trnavský.
V roli českého premiéra hrdě vystupuje Igor Bareš, jako ministr zemědělství se tu objeví Jiří Lábus, v roli předsedy Českomoravského mysliveckého svazu pak Slovák Martin Huba.
"Denně jsem koukal na schůze parlamentu, viděl jsem, jak se chovají, jak se opírají, jak spí, jak žvaní," říká Lábus.
Představitelé politiků prý při práci na roli vycházeli i z rad Doc. PhDr. Slávky Fraňkové, DrSc.
Odbornice na nonverbální komunikaci jmenuje základní typické rysy noverbální komunikace českých politiků.
Třeba zkřížené ruce před hrudníkem jako typická obranná bariéra či grimasy, podle Fraňkové typické zejména pro prezidenta Klause.
"Buď se vnímají jako projev agrese, neschopnosti sebeovládání, pohrdání účastníky jednání nebo jako projev histrionství," shrnuje Fraňková.
Miloš Zeman zas podle ní obvykle začleňoval do svého projevu "zubní úsměv".
"Pouhé roztažení úst s viditelným chrupem, které není doprovázeno ostatními prvky přátelské motivace, je evolučním pozůstatkem hrozby u zvířat před vlastním atakem," připomíná.
I u člověka prý působí jako výhrůžka. "Ani úsměv se nemá zneužívat. Trvá-li stejný po celou dobu jednání, například jako u Zdeňka Škromacha, může být výrazem nejistoty."
Neschopnost vyjádřit se precizně slovy zas podle odbornice naznačuje přehnaná gestikulace rukou; špatný je ale i opačný extrém. "Nedostatek gest působí nudně, řečový projev je nepřesvědčivý," vysvětluje.
Čeští politici mají podle Fraňkové často problém i s intonací - ta monotónní jako u Kateřiny Jacques či Mirka Topolánka posluchače uspává - stejně jako s parazitickými slovy.
Za příklad dává Fraňková Bémovo "Já říkám" či Paroubkovo "Víte, pane redaktore".