Recenze: Vražedným vztahům Temných koutů chybí jízlivost

17. 6. 2015 12:00
Z filmové adaptace úspěšného románu Gillian Flynnové budou mít fanoušci knižní předlohy pocit, že se něco ztratilo v překladu.
Temné kouty
Temné kouty | Foto: Bioscop

Recenze – Francouzský režisér Gilles Paquet-Brenner je druhým filmařem, který se zhostil výzvy převést na plátno látku bestsellerové autorky drsných thrillerů Gillian Flynnové. Loni představil David Fincher adaptaci jejího zatím posledního díla s názvem Zmizelá a možná i díky tomu, že scénář k filmu napsala sama Flynnová, zachovala si tahle černá satira na instituci manželství šťavnatou jízlivost předlohy.

To se bohužel Paquet-Brennerově uctivé a věrné adaptaci autorčina předchozího románu tak úplně nepovedlo. Je to slušně odvedená práce, ale fanoušci knížky budou mít patrně pocit, že se něco ztratilo v překladu.

První problém nastává s rozkošatělým příběhem, který by asi i suverénnější tvůrce než Paquet-Brenner měl problém nacpat do stopáže celovečerního filmu. Vyprávění se odehrává ve dvou časových rovinách. Jednak se vrací do poloviny osmdesátých let a mapuje jeden hektický den farmářky Patty Dayové (Christina Hendricksová) a jejích čtyř dětí, vrcholící brutálním masakrem, který přežijí jen dva členové rodiny. Sedmiletá Libby (Sterling Jerins) přitom pomůže usvědčit jako vraha svého staršího bratra – patnáctiletého Bena (Tye Sheridan).

Trailer k filmu Temné kouty | Video: Bioscop

O čtvrt století později poznáváme Libby (Charlize Theronová) jako poněkud asociální mladou ženu, která dosud žila jen z darů a výnosů z knihy, která o krveprolití vyšla. Jenom proto, že na vybrakovaném účtu už nemá žádné peníze, svolí k setkání s mladíkem Lylem (Nicholas Hoult), který jí nabídne honorář za to, že přijde na setkání bizarního spolku Kill Club. Setkání s podivíny posedlými masovými vraždami, kteří jsou přesvědčení, že ve vězení sedí pětadvacet let nevinný člověk, Libby vykolejí a začne se svou rodinnou historií, kterou úspěšně vytěsnila na dno paměti, opět zabývat.

Režisér umně splétá dohromady všechny motivy a vedlejší dějové linky, které jsou obsaženy v knize. Při adaptaci románu, jehož rafinovaná konstrukce plná matoucích stop udržuje čtenáře v neustálém napětí, aby mu v závěru uštědřila ránu na solar nečekaným twistem, neměl Paquet-Brenner ani jinou volbu. Vedlejším důsledkem ovšem je, že děj sice pádí dopředu v solidním tempu, ale je zalidněn postavami s pouze hrubě naskicovanými charaktery a hlavně motivacemi. V tom tkví výsada dobrého psaní: Flynnové stačí jeden odstavec, někdy i jedna věta, aby dokonale vystihla povahu svých hrdinů. Paquet-Brenner se příliš soustředí na to, aby stihl všechno odvyprávět, a nenechá svým postavám dostatek prostoru, aby se divákovi mohly dostat pod kůži.

Hodnocení: 70 %

Temné kouty

Přestože film velmi autenticky zachycuje atmosféru života na americkém Středozápadě, chybí mu oproti skvělé knižní předloze jízlivý humor. Děj sice pádí dopředu v solidním tempu, ale je zalidněn postavami s pouze hrubě naskicovanými charaktery. Temné kouty jsou zdařilá adaptace, fanoušci knížky ale budou mít patrně pocit, že se něco ztratilo v překladu.

Drama / Thriller, Francie, 2015, 104 min

Francouzskému tvůrci se na druhou stranu překvapivě povedlo velmi dobře vystihnout atmosféru života na americkém Středozápadě se vší venkovanskou bigotností a pokrytectvím. Vykresluje Kansas, mimochodem rodiště Flynnové, jako místo, které ubíjí lidského ducha a kde se můžete snadno stát obětí honu na čarodějnice. Temné kouty coby film působí proto hodně depresivně a bezvýchodně. Oproti předloze totiž snímku chybí jedna ingredience, kterou Gillian Flynnová ve svých knihách nešetří: humor.

Humor – byť hodně černý nebo cynický – prosvětluje v románu hlavně kapitoly viděné očima nespolehlivé vypravěčky Libby, která ve svých popisech a přirovnáních nešetří své okolí ani sama sebe. Pronikavou první větu románu „Mám v sobě zlolajnost, skutečnou jako tělesný orgán“ sice reprodukuje i film, ale říká ji ústy bývalé modelky Charlize Theronové, což je další – ale už poslední - hřích, který budou určitě mnozí příznivci Flynnové filmu vyčítat. I když Theronová nosí obnošené triko a baseballovou čepici na hlavě a její výkon je vlastně docela přesvědčivý, tohle není ta zakrslá a jedovatá kleptomanka Libby, jaká uvízla v paměti statisíců čtenářů knihy.

I přes uvedené výhrady napsané z pozice člověka, který Temné kouty považuje za jeden z nejlepších knižních thrillerů posledních let, je Paquet-Brennerova adaptace solidní žánrovkou. Francouzský režisér se ale na vlastní kůži přesvědčil o jedné věci. I když je román Temné kouty se svými krátkými kapitolami a častým střídáním perspektiv a časových rovin strukturovaný skoro jako filmový scénář, natočit podle něj dobrý film není tak snadné, jak by se zdálo.

před 26 minutami

Kovář získal s Zugem švýcarský titul a vyhrál bodování play off

Český útočník Jan Kovář se stal s Zugem švýcarským hokejovým mistrem. K rozhodujícímu triumfu EV nad Servette Ženeva 5:1, po němž vítěz základní části vyhrál finálovou sérii 3:0 na zápasy, přispěl asistencí u prvního gólu. Byl to jeho patnáctý bod v play off a s bilancí 1+14 produktivitu vyřazovací části ovládl.

Zug vyhrál ligu podruhé v klubové historii a po 23 letech. Jednatřicetiletý reprezentant Kovář přidal švýcarský titul k jednomu českému, který získal s Plzní v sezoně 2012/13, a dvěma z KHL. V tamní soutěži slavil v letech 2014 a 2016 s Magnitogorskem.

před 51 minutami

Ve 101 letech zemřel Jegor Ligačov, sovětský tajemník pro ideologii

Ve 101 letech zemřel v Jegor Ligačov, bývalý tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu pro ideologii. Agentuře TASS to řekl mluvčí správy Tomské oblasti, odkud zesnulý pocházel. Ligačov byl mužem číslo dvě ve straně na počátku přestavby ve druhé polovině 80. let, kdy stál v čele Sovětského svazu a strany Michail Gorbačov. Později byl tento politik známý jako odpůrce politiky ruského prezidenta Borise Jelcina.

Sovětský a ruský politik byl tajemník ústředního výboru KSSS v letech 1983 až 1990. Od roku 1985 byl členem politbyra a v ÚV KSSS byl odpovědný za otázky ideologie. V té době byl mimo jiné jedním z iniciátorů protialkoholní kampaně v Sovětském svazu.

Když pozdější ruský prezident Jelcin v roce 1988 na stranické konferenci kritizoval, že perestrojka nepokračuje dosti rychle a nepostupuje dostatečně, mluvčí konzervativních stranických funkcionářů Ligačov mu tvrdě odsekl: "Borisi, mýlíš se," připomíná dnes TASS výrok, jímž se Ligačov proslavil.

Augsburgu nepomohl k bundesligovým bodům ani nový trenér

Fotbalistům Augsburgu výměna trenéra nepomohla, v 32. kole německé ligy prohráli ve Stuttgartu 1:2 a zůstali v pásmu ohrožení sestupem. Augsburg získal z posledních pěti bundesligových duelů pouze jediný bod a na třináctém místě tabulky má tříbodový odstup od barážové šestnácté příčky.

Nový trenér Augsburgu Markus Weinzierl zařadil v derby do základní sestavy záložníka Jana Morávka, který odehrál 67 minut. Brankář Tomáš Koubek zůstal na lavičce.

Domácí tým, který toužil utnout sérii čtyř bundesligových porážek, poslal do vedení v 11. minutě střelou zblízka Förster. Krátce po poločase vyrovnal hlavou Niederlechner, ale poslední slovo měl Kalajdžič, který si po centru z pravé strany našel správné místo mezi obránci. V ročníku dal už 15 branek a je nejlepším střelcem Stuttgartu, kterému patří deváté místo.

Německá fotbalová liga - 32. kolo:

Stuttgart - Augsburg 2:1 (11. Förster, 74. Kalajdžič - 59. Niederlechner).

Tabulka: