Recenze: Vražedným vztahům Temných koutů chybí jízlivost

17. 6. 2015 12:00
Z filmové adaptace úspěšného románu Gillian Flynnové budou mít fanoušci knižní předlohy pocit, že se něco ztratilo v překladu.
Temné kouty
Temné kouty | Foto: Bioscop

Recenze – Francouzský režisér Gilles Paquet-Brenner je druhým filmařem, který se zhostil výzvy převést na plátno látku bestsellerové autorky drsných thrillerů Gillian Flynnové. Loni představil David Fincher adaptaci jejího zatím posledního díla s názvem Zmizelá a možná i díky tomu, že scénář k filmu napsala sama Flynnová, zachovala si tahle černá satira na instituci manželství šťavnatou jízlivost předlohy.

To se bohužel Paquet-Brennerově uctivé a věrné adaptaci autorčina předchozího románu tak úplně nepovedlo. Je to slušně odvedená práce, ale fanoušci knížky budou mít patrně pocit, že se něco ztratilo v překladu.

První problém nastává s rozkošatělým příběhem, který by asi i suverénnější tvůrce než Paquet-Brenner měl problém nacpat do stopáže celovečerního filmu. Vyprávění se odehrává ve dvou časových rovinách. Jednak se vrací do poloviny osmdesátých let a mapuje jeden hektický den farmářky Patty Dayové (Christina Hendricksová) a jejích čtyř dětí, vrcholící brutálním masakrem, který přežijí jen dva členové rodiny. Sedmiletá Libby (Sterling Jerins) přitom pomůže usvědčit jako vraha svého staršího bratra – patnáctiletého Bena (Tye Sheridan).

Trailer k filmu Temné kouty | Video: Bioscop

O čtvrt století později poznáváme Libby (Charlize Theronová) jako poněkud asociální mladou ženu, která dosud žila jen z darů a výnosů z knihy, která o krveprolití vyšla. Jenom proto, že na vybrakovaném účtu už nemá žádné peníze, svolí k setkání s mladíkem Lylem (Nicholas Hoult), který jí nabídne honorář za to, že přijde na setkání bizarního spolku Kill Club. Setkání s podivíny posedlými masovými vraždami, kteří jsou přesvědčení, že ve vězení sedí pětadvacet let nevinný člověk, Libby vykolejí a začne se svou rodinnou historií, kterou úspěšně vytěsnila na dno paměti, opět zabývat.

Režisér umně splétá dohromady všechny motivy a vedlejší dějové linky, které jsou obsaženy v knize. Při adaptaci románu, jehož rafinovaná konstrukce plná matoucích stop udržuje čtenáře v neustálém napětí, aby mu v závěru uštědřila ránu na solar nečekaným twistem, neměl Paquet-Brenner ani jinou volbu. Vedlejším důsledkem ovšem je, že děj sice pádí dopředu v solidním tempu, ale je zalidněn postavami s pouze hrubě naskicovanými charaktery a hlavně motivacemi. V tom tkví výsada dobrého psaní: Flynnové stačí jeden odstavec, někdy i jedna věta, aby dokonale vystihla povahu svých hrdinů. Paquet-Brenner se příliš soustředí na to, aby stihl všechno odvyprávět, a nenechá svým postavám dostatek prostoru, aby se divákovi mohly dostat pod kůži.

Hodnocení: 70 %

Temné kouty

Přestože film velmi autenticky zachycuje atmosféru života na americkém Středozápadě, chybí mu oproti skvělé knižní předloze jízlivý humor. Děj sice pádí dopředu v solidním tempu, ale je zalidněn postavami s pouze hrubě naskicovanými charaktery. Temné kouty jsou zdařilá adaptace, fanoušci knížky ale budou mít patrně pocit, že se něco ztratilo v překladu.

Drama / Thriller, Francie, 2015, 104 min

Francouzskému tvůrci se na druhou stranu překvapivě povedlo velmi dobře vystihnout atmosféru života na americkém Středozápadě se vší venkovanskou bigotností a pokrytectvím. Vykresluje Kansas, mimochodem rodiště Flynnové, jako místo, které ubíjí lidského ducha a kde se můžete snadno stát obětí honu na čarodějnice. Temné kouty coby film působí proto hodně depresivně a bezvýchodně. Oproti předloze totiž snímku chybí jedna ingredience, kterou Gillian Flynnová ve svých knihách nešetří: humor.

Humor – byť hodně černý nebo cynický – prosvětluje v románu hlavně kapitoly viděné očima nespolehlivé vypravěčky Libby, která ve svých popisech a přirovnáních nešetří své okolí ani sama sebe. Pronikavou první větu románu „Mám v sobě zlolajnost, skutečnou jako tělesný orgán“ sice reprodukuje i film, ale říká ji ústy bývalé modelky Charlize Theronové, což je další – ale už poslední - hřích, který budou určitě mnozí příznivci Flynnové filmu vyčítat. I když Theronová nosí obnošené triko a baseballovou čepici na hlavě a její výkon je vlastně docela přesvědčivý, tohle není ta zakrslá a jedovatá kleptomanka Libby, jaká uvízla v paměti statisíců čtenářů knihy.

I přes uvedené výhrady napsané z pozice člověka, který Temné kouty považuje za jeden z nejlepších knižních thrillerů posledních let, je Paquet-Brennerova adaptace solidní žánrovkou. Francouzský režisér se ale na vlastní kůži přesvědčil o jedné věci. I když je román Temné kouty se svými krátkými kapitolami a častým střídáním perspektiv a časových rovin strukturovaný skoro jako filmový scénář, natočit podle něj dobrý film není tak snadné, jak by se zdálo.

Robert Svoboda rezignoval na funkci trenéra hokejistů Zlína

Hokejisté Zlína jsou bez trenéra. Robert Svoboda rezignoval po nedělní porážce s Kladnem a kvůli výkonům v úvodu extraligy, v níž jsou Berani poslední. V osmi zápasech získali pět bodů. Klub o změnách informoval v tiskové zprávě.

"Po duelu v Kladně bylo jasné, že týmu může pomoci změna trenéra. Myslím, že je to momentálně neodkladně správná věc, která může ještě vše obrátit k lepšímu,“ uvedl Svoboda s tím, že chce z mužstva sejmout tlak okolí, který je vyvíjen na něj osobně a mužstva se negativně dotýká.

Berany v zápase na ledě Olomouce povede asistent Martin Hamrlík společně s koučem zlínské juniorky Lubošem Jenáčkem.

Exploze v domě v Göteborgu si vyžádala více než dvě desítky zraněných

Více než dvě desítky zraněných, z toho několik vážně, si v úterý ráno ve švédském Göteborgu vyžádala exploze a následný požár v obytném domě. Několik postižených je zraněno vážně. Co výbuch způsobilo, zatím není jasné. Informovala o tom švédská média.

Podle televizní stanice SVT bylo 23 zraněných dopraveno do nemocnice, ale jen pět z nich převezly sanitky. Většinou se jedná o lehčí zranění, nicméně některá jsou vážná. Veřejnoprávní rozhlas SR hlásil, že hospitalizováno bylo 25 lidí.

Podle göteborské záchranné služby exploze zasáhla několik bytů a schodiště. Probíhá evakuace několika stovek lidí, někteří vyskočili z oken domu, sdělil SVT velitel zasahujícího týmu záchranářů. Požár, který se po výbuchu rozhořel, zatím není pod kontrolou.