RECENZE Nepovedená mramorizace sexistického prasátka Saudka

9. 1. 2015 12:47
Od dob Olmerových Playgirls se neobjevil v tuzemské kinematografii film, který by tak ponižujícím způsobem zobrazoval ženy, jako Fotograf od režisérky Ireny Pavláskové.
Fotograf.
Fotograf. | Foto: Bioscop

Recenze - Jsou filmy, které je těžké setřást z mysli. Zfilmovaný portrét Jana Saudka s názvem Fotograf mezi ně patří. Měl to být pomník Mistrovi, jak se autor stylizovaných nahotinek nechává rád titulovat.

Podílel se koneckonců na scénáři a příběh koneckonců věrně kopíruje mýtus o nepraktickém bohémovi a nedoceněném géniovi, který navzdory nepřejícnosti kritiků vede libertinský život oproštěný od všech pokryteckých maloměšťáckých pravidel, než se mu do života nasáčkuje vypočítavá zlatokopka, zneužije jeho důvěru a o všechno ho okrade.

Podívejte se na ukázku z filmu Fotograf.
Podívejte se na ukázku z filmu Fotograf. | Video:

Až na to, že Saudkovo filmové alter ego ztvárněné charismatičtějším a výrazně mladším Karlem Rodenem nepůsobí jako nonšalantní obdivovatel ženské krásy, ale jako obyčejný misogyn. A od dob Olmerových Playgirls se neobjevil v tuzemské kinematografii film, který by tak ponižujícím způsobem zobrazoval ženy, jako paradoxně film ženské autorky Ireny Pavláskové.

Terče zesměšňování

Hrdinky tu vystupují bez výjimky jako stvoření beze špetky sebeúcty: anonymní Janovy modelky jsou buď vulgární, ožralé, nebo k nesnesení hysterické, ale všechny padají bůhvíproč fotografovi k nohám a zdá se, že jsou schopné udělat cokoli, aby zůstaly členkami jeho harému. Jestliže se možná o Saudkových fotkách dá říci, že ukazují důstojnost žen, které tělesnými proporcemi nespadají do ideálu současné krásy, film má přesně opačný efekt.

Povislá těla, obří ňadra a zadnice jsou ve snímku jen terčem zesměšnění a laciných vtipů a zápletky, které se kolem nich točí, jako by vypadly ze zastydlých povídek z NEI reportu blahé paměti. Náš milý macho si nevybírá – sexuální služby poskytuje mladým dívkám i upjatým padesátnicím. Do kalhotek se podle filmu dostane i katolické matce své dlouholeté přítelkyně Líby (Máša Málková), která by měla být předobrazem Sáry Saudkové.

To je koneckonců potenciálně nejplastičtější a rozhodně nejsvéprávnější postava filmu, ale i ji evidentně zhrzený Saudek vybavil ve scénáři stereotypní charakterizací. Nejdřív je to submisivní služka bez vlastní vůle, pak ale projde osobnostní proměnou, nezdravě se od svého objevitele emancipuje a vychytrale nakonec umělce připraví o byt, peníze a negativy.

Fotograf.
Fotograf. | Foto: Bioscop

Pak je tu ještě ta záhadná postava Janovy labilní milenky Klárky, o níž se ve filmu vážně naznačuje, že je jeho vlastní dcerou, a kterou náš Mistr dožene do blázince, a aby incestu nebylo málo, dostane se do filmu i v médiích často propírané vyústění Staudkova vztahu se Sárou, kdy filmová Líba dokoná umělcovo ponížení tím, že si nechá udělat dvojčata s jeho vlastním synem (Václav Neužil).

Soucit s prasečkářem?

Stačil by možná jen trochu jiný tón vyprávění a z tohoto odporného filmu o odporných lidech by mohla být docela sofistikovaná satira beroucí si na paškál rozbujelé mužské ego. Problém je, že tvůrci si evidentně neuvědomují, jak nechutně působí jejich hrdina.

Fotograf (20 %)

Fotograf

Stačil by možná jen trochu jiný tón vyprávění a z odporného filmu o odporných lidech by mohla být docela sofistikovaná satira beroucí si na paškál rozbujelé mužské ego. Problém je, že tvůrci snímku Fotograf si evidentně neuvědomují, jak nechutně působí jejich hrdina. Až na posledních dvacet minut, kdy se snímek najednou překlopí skoro do psychologického thrilleru, vyznívá film podobně jako lidové komedie Zdeňka Trošky, jež se zlým způsobem vysmívají hloupým lidem.

Až na posledních dvacet minut, kdy se snímek najednou překlopí skoro do psychologického thrilleru, vyznívá film podobně jako lidové komedie Zdeňka Trošky, jež se zlým způsobem vysmívají hloupým lidem.

Jen s tím rozdílem, že Pavlásková na rozdíl od Trošky chce, abyste s vilným prasečkářem v hlavní roli soucítili. Proto jsou tu dramatické flashbacky z jeho dětství v koncentračním táboře nebo z jeho výslechů Státní bezpečností, proto trousí na potkání bonmoty o tvorbě a vymezuje se proti svým odpůrcům (užitečného idiota mu bůhvíproč v cameu dělá Jan Rejžek, který tu odehraje roličku zapšklého kritika).

Jenže tahle mramorizace bilancujícího umělce se vůbec nepovedla. Známý fotograf z filmu vychází jako pouhé sexistické prasátko.

Fotograf. Česko, 2015, 133 minut. Režie: Irena Pavlásková. Hrají: Karel Roden, Marie Málková, Vilma Cibulková, Václav Neužil ml., Marika Procházková, Zuzana Vejvodová, Patrik Děrgel, Jenovéfa Boková, Jitka Sedláčková, David Šír, Slávek Bílský, Marian Roden. Premiéra v českých kinech 8. ledna 2015.

před 24 minutami

Čas se krátí, je třeba jednat o kontrole jaderných zbraní, řekl mluvčí Kremlu

Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov před středečním setkáním ruského prezidenta Vladimira Putina s jeho americkým protějškem Joem Bidenem v Ženevě zdůraznil, že podle Moskvy je zapotřebí urychleně zahájit jednání o dohodě o kontrole jaderných zbraní. Obě země letos o pět let prodloužily smlouvu známou pod zkratkami START 3 či Nový START, jejíž platnost by jinak vypršela v únoru. Prezidenti podle Peskova mají mimo jiné řešit, jak a kdy nová jednání na toto téma začnou.

"Ano, dohoda (Nový START) byla prodloužena, Bidenova administrativa učinila politické rozhodnutí. To je pozitivní fakt, ale čas se krátí (…) Je nutné začít jednání," uvedl podle agentury TASS kremelský mluvčí.

Podle Peskova Moskvu zaujalo, že americký prezident Joe Biden podle něj připustil "hypotetickou možnost" vstupu Ukrajiny do NATO. "Dříve žádná taková prohlášení nebyla učiněna. V Moskvě tomu samozřejmě věnujeme plnou pozornost," nechal se slyšet Peskov s tím, že Putin má vždy jasno v tom, kde jsou pro Rusko "červené čáry" a věří, že pokud to bude nutné, na setkání šéf Kremlu postoj Moskvy jasně sdělí.

před 28 minutami

Ceny v českém průmyslu v květnu zrychlily růst na 5,1 procenta

Ceny v průmyslu v Česku vzrostly v květnu počtvrté za sebou, meziročně se zvýšily o 5,1 procenta. Jejich růst tak dál zrychlil. Proti loňskému květnu byly o 4,4 procenta vyšší také ceny v zemědělství. Meziročně dražší byly rovněž stavební práce a tržní služby pro firmy. Oznámil to ve středu Český statistický úřad. Ceny v průmyslu, zemědělství a stavebnictví byly vyšší také v meziměsíčním srovnání, ceny služeb dál stagnovaly na úrovni z předešlého měsíce.

Ceny u výrobců naznačují budoucí vývoj cen pro spotřebitele. Míra spotřebitelské inflace v květnu klesla na 2,9 procenta z dubnových 3,1 procenta. Na květnovém růstu cen se podepsalo hlavně zdražování pohonných hmot, meziročně naopak dále zlevnila řada potravin.

Ceny průmyslových výrobců loni v prosinci a letos v lednu stagnovaly, od té doby tempo jejich meziročního růstu zrychluje. Květnový růst o 5,1 procenta je stejně jako bylo už dubnové zvýšení cen v průmyslu o 4,6 procenta nejvýraznější od listopadu 2011. Vyšší byly v květnu proti loňsku ceny ropy a zemního plynu téměř o dvě třetiny a chemických látek a výrobků o 43,3 procenta. Ceny kovů a kovodělných výrobků se zvýšily o víc než desetinu. Klesly ceny dopravních prostředků o 3,7 procenta, ceny potravinářských výrobků, nápojů a tabáku se snížily o necelé procento.

Aktualizováno před 39 minutami

Izrael podnikl nálety na Pásmo Gazy, odkud byly vypuštěny zápalné balony

Izraelské vzdušné síly v noci na středu podnikly nálety na palestinské Pásmo Gazy. Stalo se tak nedlouho poté, co zápalné balony vypuštěné z Pásma Gazy způsobily asi dvacítku požárů na jihu Izraele. Jedná se o první významnější incidenty mezi Izraelci a Palestinci od příměří z 21. května, které ukončilo 11denní přeshraniční boje, informovala agentura AFP. Podle Hamásu nebyl při náletech nikdo zraněn.

Izraelská armáda uvedla, že její letadla zasáhla vojenské cíle využívané členy Hamásu v Chán Júnisu a ve městě Gaza. "Ta místa, na něž jsme útočili, využívali k teroristickým aktivitám," sdělil armádní mluvčí. Dodal, že šlo o odvetnou operaci za žhářské útoky na jižní Izrael.

Izraelská média uvádějí, že Palestinci v úterý vyslali přes hranici z Pásma Gazy zápalné balony, které způsobily 26 požárů v západním Negevu. Patnáct z nich vzplálo v lese u kibucu Beeri. K jednomu z balonů bylo připojeno výbušné zařízení, které explodovalo ve vzduchu nad školkou v západním Negevu.