Recenze: Del Toro vyvolal duchy Purpurového vrchu a oslavuje romantickou lásku až za hrob

Jarmila Křenková
Aktualizováno 15. 10. 2015 18:25
Mexický režisér Guillermo del Toro se ve svém novém filmu vrací k hororu, který je mu nejbližší a kterému rozumí. Purpurový vrch je vizuálně podmanivý, přesto není dechberoucí a za očekáváním zůstalo i duo ústředních herců Mia Wasikowska a Tom Hiddleston. Více v recenzi Jarmily Křenkové.
Purpurový vrch
Purpurový vrch | Foto: Universal Pictures / CinemArt

RecenzeGuillermo del Toro je mistr nenaplněných ambicí. Po Faunově labyrintu (2007) to chvíli vypadalo na velkou budoucnost v áčkových produkcích. Mohl se vrátit k Hellboyovi ve filmu Hellboy 2: Zlatá armáda, mluvilo se o něm v souvislosti s tehdy připravovaným Hobitem i ambiciózní adaptací Lovecraftova románu V horách šílenství.

Z velkých plánů ale většinou sešlo a del Toro za poslední roky napsal pouze scénář k nezajímavému hororu Nebojte se tmy, zrežíroval nepovedený pokus o adaptaci anime do hraného filmu Pacific Rim a do seriálové formy nepřesvědčivě převedl vlastní postapokalyptickou románovou trilogii The Strain (č. Zhoubný kmen).

Purpurový vrch
Purpurový vrch | Foto: Universal Pictures / CinemArt

Purpurovým vrchem se del Toro vrací k hororu čili k žánru, který je mu nejbližší. Pro tvůrce, který se spíš než na propracovaný scénář vždy soustředil na budování působivé atmosféry a hromadění vizuálních atrakcí, je to logická volba. Zvlášť když tentokrát podobně jako v Princi bez království a Faunově labyrintu zvolil gotický duchařský příběh, který na atmosférických obrazech závisí a jehož konvence jsou natolik jasné a ustálené, že jej lze smysluplně odvyprávět i se znalostí základních pravidel.

Máme tu všechno podstatné. Mladá dívka Edith (Mia Wasikowska) opouští svět rozumu a pokroku, aby následovala svého milého Thomase (Tom Hiddleston) na jeho zpustlé a ponuré rodinné sídlo kdesi v Anglii, kde se duchové stále berou vážně a kde krom temných rodinných tajemství a přízraků minulosti straší ještě ledově chladná švagrová (Jessica Chastain).

Del Toro pracuje se subžánrem na více úrovních, aniž by se omezoval na nejtriviálnější prvky duchařského příběhu spočívající v ritualizovaném chování duchů objevujících se v určitou dobu na určitém místě se stále stejným záměrem. Naopak zohledňuje aspekty, díky nimž byl duchařský příběh ve své době natolik populární, že se mu věnovali nejen specialisté, jako byl M. R. James, ale i klasikové typu Charlese Dickense.

Purpurový vrch je film, který má rezervy. Del Toro zvolil cestu nejmenšího odporu. Výběrem tématu a přístupem ke scénáři si sice podstatně ulehčil práci, ale ušetřenou energii nedokázal vynaložit natolik efektivně, aby šlo o výborný film.

Žánr zde reflektuje sám sebe prostřednictvím hlavní hrdinky, jíž je empatická dívka schopná kontaktu s duchy, která ale coby spisovatelka zároveň zůstává ve spojení s racionálním světem. Edith se tak stává krajně nespolehlivým vypravěčem; duchové mohou být skutečnými přízraky, literární metaforou i pouhou vidinou a projevem emocionálního vypětí. Na Purpurovém vrchu se tedy odehrává klasický střet rozumu a emocí, nejtypičtější téma britské duchařské školy. Strach ze ztráty kontroly nad vlastním rozumem kontrastuje s dobovou posedlostí pokrokem a technickými vynálezy, které by mohly potvrdit, nebo vyvrátit existenci nadpřirozena a obnovit tak vnitřní integritu postav.

To je také důvod, proč mají v tomto typu příběhu ženy jako Edith vždy navrch. Silná hrdinka jako jediná dovede akceptovat nadpřirozeno, překonat rozumová omezení a najít způsob nové existence. Muži jako Thomas nebo jedna z vedlejších postav, Dr. Alan, naopak sveřepě setrvávají v zajetí starých paradigmat a ve finálním střetu selhávají nebo zůstávají v pozadí.

Del Toro Purpurovým vrchem opět prokázal, že duchařskému hororu rozumí a dostatečně využil možnosti, jak nekonfliktně pracovat s příběhem, aby se mohl soustředit na své vizuální hry, které zde navíc nejsou samoúčelné, ale korespondují s daným subžánrem. Odlehlé rodinné sídlo je v přeneseném slova smyslu vystavěno na krvi předků, doslovně pak na krvavě rudém jílu, který zbarvuje zem a kontrastuje se zasněženou krajinou. Postavy, jež skrývají své skutečné záměry nebo se snaží přerodit v cosi nového, jsou neustále konfrontovány s kuklami či umírajícími motýly a Edith pak definitivně prozře až ve chvíli, kdy odloží své brýle.

Purpurový vrch je ale stále film, který má rezervy. Del Toro nakonec zvolil cestu nejmenšího odporu. Výběrem tématu a přístupem ke scénáři si sice podstatně ulehčil práci, ale ušetřenou energii nedokázal vynaložit natolik efektivně, aby šlo o výborný film. Vizuálně je podmanivý, ale nikoliv dechberoucí jako třeba Pohádka pohádek (r. Matteo Garone).

I potenciál kvalitních herců zůstal téměř nevyužit. Mia Wasikowská a Tom Hiddleston přitom už dříve v žánrových snímcích, jako byli například Stokerovi (r. Chan-wook Park) nebo Přežijí jen milenci (r. Jim Jarmusch), předvedli vynikající výkony. Zde je zastínila excentrická Jessica Chastain, která našla dokonalou rovnováhu mezi cynickou ledovou kráskou a běsnící fúrií. I díky ní se z Purpurového vrchu stává vcelku dobrý, ideálně vánoční film, který svérázně oslavuje sílu rodinných pout i romantickou lásku až za hrob.

Hodnocení: 70 %

Trailer k filmu Purpurový vrch | Video: YouTube
 

Právě se děje

před 6 hodinami

Aston Villa je díky gólu v nastavení ve finále Ligového poháru

Gól ze třetí nastavené minuty posunul fotbalisty Aston Villy do finále anglického Ligového poháru. Postup trefil záložník Trezeguet střelou z voleje po dlouhém centru dalšího egyptského hráče Ahmeda Elmohamadyho. Birminghamský klub porazil na svém hřišti favorizovaný Leicester 2:1 a po remíze 1:1 z prvního utkání se může těšit do Wembley.

Tam se bude 1. března hrát finále a soupeřem Aston Villy bude lepší z manchesterského derby mezi City a United. První zápas vyhráli obhájci trofeje City 3:1, odveta je na programu ve středu.

Aston Villa, jež v lize bojuje o záchranu a má jen dvoubodový náskok na nesestupové pozice, získala Ligový pohár pětkrát. Naposledy v roce 1996.

Anglický fotbalový Ligový pohár - semifinále, odveta:

Aston Villa - Leicester 2:1 (12. Targett, 90.+3 Trezeguet - 72. Iheanacho). První zápas 1:1, postoupila Aston Villa.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Šéf diplomacie EU: americký plán pro Blízký východ je příležitost k obnovení snah o řešení izraelsko-palestinského konfliktu

Šéf diplomacie Evropské unie Josep Borrell řekl, že americký plán pro mír na Blízkém východě je "příležitostí obnovit naléhavě nutné snahy o schůdné řešení izraelsko-palestinského konfliktu".

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Nymburk v LM porazili Bar a drží šanci na první místo

Basketbalisté Nymburka v předposledním kole základní fáze Ligy mistrů vyhráli 98:66 v Baru a stále mají šanci postoupit do play off z prvního místa. Středočeský celek si díky jedenáctému vítězství ve skupině vylepšil nejlepší výsledek v soutěži z ročníku 2017/18.

Nymburk se musel obejít bez trojice opor, protože zranění do Černé Hory nepustila Michaela Dixona s Pavlem Pumprlou a doma zůstal také nemocný Jaromír Bohačík. Hosté, kteří už před zápasem měli jistotu play off, zatímco Bar už byl mimo hru, se s tím ale dokázali vypořádat víc než dobře.

První čtvrtinu vyhráli 32:10 a náskok bez problémů zvyšovali i ve zbytku zápasu. Nakonec si připsali nejvyšší vítězství ve skupině. Nejlepším střelcem Nymburka byl s 16 body Vojtěch Hruban a na dvouciferné hodnoty dosáhli také Martin Peterka (15), Deishuan Booker (14), Petr Šafarčík (11) a Martin Kříž (10).

Nymburk patří v tabulce druhé místo za Tenerife, se kterým má stejný počet výher, ale horší vzájemnou bilanci. Aby se Středočeši dostali do čela, potřebují v závěrečném kole doma zdolat Peristeri, na jehož palubovce v prosinci utrpěli jednu ze dvou porážek ve skupině, a současně doufat v zaváhání Tenerife v Bambergu.

Basketbalová Liga mistrů - 13. kolo:

Skupina C:

Mornar Bar - Nymburk 66:98 (10:32, 31:58, 44:84)

Nejvíce bodů: Vranjes 26, Jelenič 14, Pavič 11 - Hruban 16, Peterka 15, Booker 14. Fauly: 20:17. Trestné hody: 13/12 - 13/11. Trojky: 10:15. Doskoky: 38:42.

Peristeri - Bamberg 78:75, Tenerife - VEF Riga 92:59.

Tabulka:

1. Tenerife 13 11 2 1038:875 24
2. Nymburk 13 11 2 1063:942 24
3. Peristeri 13 8 5 955:942 21
4. Nižnij Novgorod 12 7 5 903:904 19
5. Bamberg 13 6 7 978:961 19
6. Mornar Bar 13 4 9 980:1071 17
7. Gaziantep 12 3 9 890:949 15
8. VEF Riga 13 1 12 923:1086 14
Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Slalom ve Schladmingu ovládl už počtvrté Kristoffersen

Norský lyžař Henrik Kristoffersen vyhrál už počtvrté slalom ve Schladmingu. Pod umělými světly navázal norský lídr disciplíny i celkového hodnocení sezony na zdejší triumfy z let 2014, 2016 a 2017 a vyrovnal rekord Rakušana Benjamina Raicha. Jednadvacáté pohárové vítězství vybojoval s náskokem 34 setin před francouzským rivalem Alexisem Pinturaultem, třetí skončil vítěz tří slalomů sezony Daniel Yule ze Švýcarska. Český reprezentant Jan Zabystřan stejně jako v neděli v Kitzbühelu nedojel do cíle prvního kola.

Hned za medailisty skončil Francouz Clément Noël, který po nepovedeném prvním kole odstartoval do druhé jízdy jako první a téměř celé finále pak strávil v cílovém prostoru v křesle pro průběžného lídra. Nejrychlejší čas druhého kola mu vynesl posun ze 30. místa na čtvrté.

Po jízdě nakonec šestého Itala Alexe Vinatzera sice časomíra zaznamenala změnu pořadí na prvním místě, ale techniku pomýlila fanynka v plavkách, která vtrhla do cílového prostoru a protnula fotobuňku těsně před průjezdem lyžaře. Výtržnice nesla transparent mimo jiné se vzkazem "RIP Kobe", kterým připomněla nedělní úmrtí basketbalové hvězdy Kobeho Bryanta. Vinatzer se chvíli nezaslouženě radoval z průběžného vedení, pak vzal situaci s humorem. "Aspoň mám cool cílovou fotografii," řekl.

Noëla tak vystrnadil až Yule, čtvrtý muž prvního kola. Medailisté si zachovali pořadí z první jízdy, jen se všichni posunuli o jednu pozici výš, protože nejrychlejší muž úvodního kola Marco Schwarz k nelibosti rakouského publika přehnal svoji snahu, už v šesté brance upadl a přišel o šanci vylepšit druhou příčku z Kitzbühelu.

Při jeho výpadku byl nejlepším domácím lyžařem na 15. místě Michael Matt. Pro lyžařskou velmoc to znamenalo v SP nejhorší výsledek ve slalomu od Kitzbühelu 1976.

Dvaadvacetiletý Zabystřan opět neměl své závodní lyže. Před startem v Kitzbühelu mu je totiž v Rakousku někdo ukradl. Šestý slalom SP v kariéře pro něj skončil chybou brzy po startu.

SP ve sjezdovém lyžování ve Schladmingu (Rakousko):

Muži - slalom:

1. Kristoffersen (Nor.) 1:42,37 (51,55+50,82), 2. Pinturault (Fr.) -0,34 (51,73+50,98), 3. Yule (Švýc.) -0,83 (52,16+51,04), 4. Noël (Fr.) -0,99 (54,01+49,35), 5. Maurberger -1,07 (53,06+50,38), 6. Vinatzer (oba It.) -1,12 (52,665+0,83), 7. Jakobsen (Švéd.) -1,20 (52,88+50,69), 8. Ryding (Brit.) -1,23 (52,70+50,90), 9. Foss-Solevaag (Nor.) -1,36 (52,40+51,33) a Zenhäusern (Švýc.) -1,36 (52,84+50,89), …Zabystřan (ČR) nedokončil 1. kolo.

Průběžné pořadí slalomu (po 8 z 12 závodů): 1. Kristoffersen 552, 2. Yule 495, 3. Noël 450, 4. Pinturault 286, 5. Zenhäusern 278, 6. Foss-Solevaag 257.

Průběžné pořadí SP (po 25 z 44 závodů): 1. Kristoffersen 841, 2. Pinturault 722, 3. Kilde (Nor.) 700, 4. Mayer (Rak.) 692, 5. Feuz (Švýc.) 577, 6. Paris (It.) 556, …131. Zabystřan 12

Zdroj: ČTK
Další zprávy