Recenze: Bohové Egypta jsou více pohádkou než temnou fantasy

26. 2. 2016 0:00
Podle mýtů je egyptské podsvětí prostor, ve kterém lze snadno zabloudit. A když duše trefí k místu podsvětního soudu, položí na misku vah své srdce. V hollywoodském spektáklu Bohové Egypta, který včera vstoupil do českých kin, smrtelníci příznačně nevyvažují pštrosí pero bohyně pravdy vlastním srdcem, ale majetkem. I kdyby se však na misku vah položilo celých 140 milionů dolarů, tedy výrobní náklady filmu, musel by být nepodařený snímek za trest pohlcen mytickou požíračkou duší Amemait.
Bohové Egypta
Bohové Egypta | Foto: Bontonfilm

Fantasy, která není předělávkou staršího filmu či adaptací populární knihy, je v dnešním Hollywoodu věc celkem nevídaná. Ale scénáři opora v předloze evidentně scházela, a Bohové Egypta tak připomínají především videohru.

Nejen vyprávěním, hodně volně vycházejícím z mýtu o souboji bohů Setha a Hora o vládu nad starověkou říší, ale také vzhledem. Natáčelo se sice v australské poušti a na nový typ čoček, ale co by divák dal za jediné nedigitální zrnko písku.

Místo něj dostane záplavu zlata a jiných lesklých materiálů – když bohové mění vzhled do zvířecí podoby, připomene to spíš kovový rej robotů z filmu Transformers. Neustále odněkud září světlo, asi aby zakrylo odbyté textury na počítačově vygenerovaných materiálech.

První váhání, proč byl snímek vůbec vyroben ve 3D, se rozplývá – brýle chrání publikum spíš před oslněním. Ve 3D je ovšem film k dispozici pouze v českém dabingu, který z něj dělá pohádku. Bohové Egypta jsou ostatně víc pohádkou než temnou fantasy, ale posun hlasového rejstříku k „české princeznovské“ jim dělá medvědí službu.

Příběh o spojenectví lidského zlodějíčka Beka s bohem Horem kvůli získání trůnu a záchraně milované převrací egyptskou mytologii na hlavu, ale nikdo asi nečeká historický exkurz. Horší je, že ve filmu chybí jakékoli napětí či tajemno. Prostě se videoherně mění prostředí, přicházejí nové střety a výzvy a zápletka je založena především na tom, že Bek má „nějak štěstí“.

Lákadlem má být herecký souboj Gerarda Butlera s Nikolajem Coster‑Waldauem, kteří jsou známí z rolí krále Leonidase ve filmu 300: Bitva u Thermopyl a šermíře Lannistera v seriálu Hra o trůny. V době brojení proti přemíře bělošských postav v Hollywoodu však k sobě Skot a Dán – podobně jako zbytek „egyptského“ ansámblu – strhli pozornost především díky barvě pleti.

Bohové Egypta v jednom ohledu dají vzpomenout na staré mytologické fantasy typu Souboje titánů z roku 1981 – jejich triky jsou tak špatné, že postavy při pohybu v digitálním prostředí připomínají loutky. Režisér Alex Proyas, známý temným komiksovým filmem Vrána a paranoidní sci‑fi Smrtihlav, byl nejspíš jednou z nich.

Bohové Egypta - trailer | Video: Bontonfilm

Aktualizováno před 8 hodinami

Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci jen 500 lidí

Spolek Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci v centru Prahy pouze 500 lidí, přestože kvůli omezení počtu účastníků hromadných akcí chystá správní žalobu. Na videu na facebooku spolku to dnes večer oznámil jeho předseda Mikuláš Minář. Kvůli dodržení omezení Milion chvilek ruší také pochod k sídlu vlády, který měl být součástí demonstrace. Policie dnes odpoledne na twitteru oznámila, že nebude lidem bránit ve shromažďování kvůli mimořádným opatřením ministerstva zdravotnictví. Pokud policisté zjistí porušení hygienických podmínek, věc zadokumentují a předají hygienické stanici.

Kvůli riziku nákazy novým koronavirem jsou v Česku zakázané hromadné akce nad 500 osob. Spolek Milion chvilek je ale přesvědčen o tom, že příslušné nařízení ministerstva zdravotnictví se nevztahuje na právo shromažďovací. "Vláda tvrdí opak, proto podáme správní žalobu," uvedl dnes Minář. Podle názoru právníků spolku je omezení nezákonné a protiústavní.

Minář je také přesvědčen o tom, že omezení má za cíl zdiskreditovat protestní akce. "Vláda na nás šije 'boudu' a chce protesty jednou provždy u většiny národa zdiskreditovat. Nedejme jí teď tu záminku," uvedl. Organizátoři demonstrace na Staroměstském náměstí proto dodrží podmínku maximálního počtu účastníků. "Na úterní akci proto skutečně vpustíme pouze 500 osob," upozornil předseda spolku.

Ze stejného důvodu se neuskuteční ani plánovaný pochod ke Strakově akademii, který měl být součástí úterní demonstrace. "O to důležitější bude, aby se po celé republice uskutečnilo co nejvíc lokálních akcí, které se do 500 lidí pohodlně vejdou," řekl dnes Minář.