Recenze: Nový film bratří Coenů si utahuje z Hollywoodu, katolíků i komunistů

Aktualizováno 3. 3. 2016 20:07
V novince bratří Coenů nazvané Ave, Caesar!, která zahájila filmový festival Berlinale, nosí George Clooney u pasu meč a na nohou sandály. Není to překvapivé, filmy Ethana a Joela Coenových se často noří do hlubin dávno mrtvých hollywoodských žánrů. „Ave, Caesar! není starý hollywoodský film, je to film o starém 'dobrém' Hollywoodu. Nejde o návrat jednoho žánru, ale o pohled na celý filmový průmysl poválečné éry,“ píše přímo z Berlína Tomáš Stejskal.
Ave, Caesar!
Ave, Caesar! | Foto: Universal

Berlín (od našeho zpravodaje)Bratři Coenové umí odumřelým hollywoodským žánrům vdechnout nový život. Ať už se jedná o film noir ve snímku Muž, který nebyl, nebo western v jejich předposledním díle Opravdová kuráž, divák se propadá do věrohodné iluze, že dnes lze plodně využívat staré fígle ze zlaté éry hollywoodského studiového systému.

Jenže Ave, Caesar! není starý hollywoodský film, je to film o starém „dobrém“ Hollywoodu. Nejde o návrat jednoho žánru, ale o pohled na celý filmový průmysl poválečné éry. Něco podobného Coenové natočili naposledy v roce 1991. Tehdejší snímek Barton Fink se odehrával zhruba o dekádu dříve, především byl vyprávěn pohledem scenáristy.

Ave, Caesar! do hollywoodského zákulisí nahlíží očima producenta Eddieho Manixe, který sedí na vrcholku pyramidy.

Hollywood v režii bratří Coenů očekávatelně není továrna na sny, ale místo, kde se střetává cynismus každodenního byznysu se střípky filmových iluzí. Ironie a velkolepost tu jdou ruku v ruce. V jednom dni publikum nahlédne do celého portfolia dobových žánrů. Eddie prochází z placu na plac a potkává Scarlett Johanssonovou, jejíž postava si stěžuje na pobyt v navlékacím „rybím zadku“ mořské panny, či Channinga Tatuma, který předvede to nejlepší taneční číslo z námořnického muzikálu, jaké si divák vybaví. Ne že by jich na mysl přišlo mnoho.

Film Ave, Caesar! sice obsahuje zápletku – figuruje v ní únos herecké hvězdy, scenáristé komunisté diskutující o Engelsovi a také filozof Herbert Marcuse, jedna z mála skutečných postav filmu –, ale jde spíše o sled výjevů. Z nich pozvolna vytane komentář o povaze Hollywoodu, stejně jako o povaze víry. Překvapivě tu jde obojí ruku v ruce.

Novinka bratří Coenů – nejvtipnější židovské bratrské dvojice, která působí v současném Hollywoodu – začíná kupodivu záběrem na kříž. A hned vzápětí přijde zjištění, že postava Eddieho Manixe není cynická karikatura s ďábelskými rysy, jak by se na producenta slušelo. Eddie je zbožný katolík, který chodí ke zpovědi každých 24 hodin. A byť k jeho povolání patří bezohledný pragmatismus, už od první chvíle, kdy se objeví pohádkově znějící hlas vypravěče, je jasné, že jde zároveň o muže, který bezmezně věří. A nejen v Boha, ale také v Hollywood. Koneckonců, světlo je základním prvkem křesťanství i kinematografie.

Coenové jsou jako vždy mistry detailů, některé komické „drobnohry“ připomenou humor snímku Big Lebowski z roku 1998, jednoho z jejich vrcholných děl. Ale tentokrát je většina vtípků hluboce zakořeněná na place hollywoodského studia Capitol (i když leckteré se týkají též vzývané i nenáviděné knihy jménem Kapitál a podobnost mezi obojím není náhodná).

Divák nemusí znát vyhynulé žánry, aby docenil, kterak George Clooney hraje římského konzula způsobem, jenž byl možný jedině v dobách, kdy Hvězdy ještě byly s velkým H a z jejich tváří a hlasu vyzařoval svět mnohem „větší než život“.

Coenové po unikátní miniatuře Seriózní muž z roku 2009, která geniálně spojila židovskou anekdotu s paradoxy kvantové fyziky (a po rozmáchlém westernu Opravdová kuráž), přicházejí s další hříčkou. Tentokrát však výpravnou a přeplněnou hvězdami. Jako kdyby se oba jejich předchozí filmy spojily dohromady.

Za epickými scénami ze starého Říma či svůdnými tanečními choreografiemi z mořských hlubin je cítit hollywoodský lesk i umělost studiových dekorací, neslouží vyprávění, ale pohledu. Pohledu na svět, v němž nelze rozlišit, kde začíná a končí ironie. Karikatury komunistů jako by vypadly z éry McCarthyho „honu na rudé čarodějnice“, ale hra, kterou s obecenstvem tvůrci hrají, je poněkud složitější.

Za drobnými požitky, k jejichž komediálnímu vrcholu patří sledování pokusu předělat buranského kovboje-kaskadéra v šarmantní hvězdu konverzačních dramat, se neschovává ohromující preciznost filmu Seriózní muž. Jde jen o jeden den ze života Hollywoodu. Má smysl ho prožít, byť hra s velkými ideologiemi, které si navzájem převlékají kabáty, přináší především spoustu hollywoodsky „nevinné“ zábavy s příměsí coenovských podvratně ironických dloubanců pod žebra.

Ave, Caesar! | Video: Universal / YouTube

před 59 minutami

Lyžař Švancer je třetím nejlepším mladým sportovcem Evropy

Šestnáctiletý akrobatický lyžař Matěj Švancer skončil třetí v zimní části ankety o nejlepšího mladého sportovce Evropy, kterou pořádá Evropský olympijský výbor. Cenu Piotra Nurowského získala italská biatlonistka Linda Zingerleová. Před Švancerem se umístila ještě rakouská sdruženářka Lisa-Marie Hirnerová.

"Moc si toho vážím. Beru to jako odměnu za všechno, co se mi povedlo minulou sezonu. Chtěl bych poděkovat českému i rakouskému týmu a všem, kteří se na mých výsledcích a přípravě podílejí. Zároveň je to pro mě velká motivace do budoucna. Budu se snažit ukázat, že to je zasloužené ocenění, v této sezoně k tomu bude snad dost příležitostí," uvedl Švancer v tiskové zprávě lyžařského svazu.

Policisté na jihu Moravy zadržela dalších 12 migrantů v dodávce

Cizinecká policie v Jihomoravském kraji zadržela na dálnicích dalších 12 běženců, čtyři Syřany a osm Afghánců. Policie to v pátek uvedla na svém twitteru. Běženců zajištěných na jihu Moravy v poslední době přibývá.

Asi tři desítky policistů na akci kontrolovali nákladní vozy, dodávky i autobusy ve čtvrtek, spolu s celníky zkontrolovali přes 400 vozů. Zjistili 12 cizích státních příslušníků, kteří jsou podezřelí z toho, že na české území vstoupili neoprávněně. Na D1 u Ostrovačic kontrolovali dodávku, kterou řídil Syřan s povoleným pobytem v Německu. V dodávce ale byli další čtyři Syřané. Na D2 pak kontrolovali kamion, kdy detektor tlukotu srdce uvnitř odhalil přítomnost lidí. Šlo o osm Afghánců.

"V současnosti ve všech případech probíhá prověřování, jehož úkolem je zjistit okolnosti, za jakých se osoby do vozidel dostaly a jaká byla skutečná úloha jejich řidičů," uvedli policisté.

Aktualizováno před 1 hodinou

OSA dostane pokutu přes 10 milionů, požadovala nesmyslné poplatky

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil pokutu 10,67 milionu Kč pro Ochranný svaz autorský (OSA) za zneužití dominantního postavení. Pokuta je pravomocná, úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Úřad svaz potrestal za to, že v letech 2008 až 2014 požadoval po ubytovacích zařízeních platbu i za přijímač v pokoji, ve kterém nebyl nikdo ubytován.

"Provozovatelé ubytovacích zařízení tak platili účastníku řízení autorské odměny i v případě, kdy v pokoji nebyl reálně ubytován žádný host. Podle rozhodnutí úřadu nelze požadovat platbu autorské odměny i tehdy, kdy na pokoji ubytovacího zařízení prokazatelně nemohlo dojít k užití díla," uvedl úřad v tiskové zprávě.

OSA potvrdil, že mu bylo doručeno rozhodnutí o zamítnutí rozkladu proti rozhodnutí ÚOHS. "OSA se s obsahem rozhodnutí teprve seznamuje a zvažuje další kroky. Jsme přesvědčeni, že jsme zákon neporušili. Je proto pravděpodobné, že proti rozhodnutí předsedy úřadu pana Rafaje, podáme žalobou u Krajského soudu v Brně," řekl Roman Strejček, předseda představenstva OSA.