Recenze: Nový film bratří Coenů si utahuje z Hollywoodu, katolíků i komunistů

Aktualizováno 3. 3. 2016 20:07
V novince bratří Coenů nazvané Ave, Caesar!, která zahájila filmový festival Berlinale, nosí George Clooney u pasu meč a na nohou sandály. Není to překvapivé, filmy Ethana a Joela Coenových se často noří do hlubin dávno mrtvých hollywoodských žánrů. „Ave, Caesar! není starý hollywoodský film, je to film o starém 'dobrém' Hollywoodu. Nejde o návrat jednoho žánru, ale o pohled na celý filmový průmysl poválečné éry,“ píše přímo z Berlína Tomáš Stejskal.
Ave, Caesar!
Ave, Caesar! | Foto: Universal

Berlín (od našeho zpravodaje)Bratři Coenové umí odumřelým hollywoodským žánrům vdechnout nový život. Ať už se jedná o film noir ve snímku Muž, který nebyl, nebo western v jejich předposledním díle Opravdová kuráž, divák se propadá do věrohodné iluze, že dnes lze plodně využívat staré fígle ze zlaté éry hollywoodského studiového systému.

Jenže Ave, Caesar! není starý hollywoodský film, je to film o starém „dobrém“ Hollywoodu. Nejde o návrat jednoho žánru, ale o pohled na celý filmový průmysl poválečné éry. Něco podobného Coenové natočili naposledy v roce 1991. Tehdejší snímek Barton Fink se odehrával zhruba o dekádu dříve, především byl vyprávěn pohledem scenáristy.

Ave, Caesar! do hollywoodského zákulisí nahlíží očima producenta Eddieho Manixe, který sedí na vrcholku pyramidy.

Hollywood v režii bratří Coenů očekávatelně není továrna na sny, ale místo, kde se střetává cynismus každodenního byznysu se střípky filmových iluzí. Ironie a velkolepost tu jdou ruku v ruce. V jednom dni publikum nahlédne do celého portfolia dobových žánrů. Eddie prochází z placu na plac a potkává Scarlett Johanssonovou, jejíž postava si stěžuje na pobyt v navlékacím „rybím zadku“ mořské panny, či Channinga Tatuma, který předvede to nejlepší taneční číslo z námořnického muzikálu, jaké si divák vybaví. Ne že by jich na mysl přišlo mnoho.

Film Ave, Caesar! sice obsahuje zápletku – figuruje v ní únos herecké hvězdy, scenáristé komunisté diskutující o Engelsovi a také filozof Herbert Marcuse, jedna z mála skutečných postav filmu –, ale jde spíše o sled výjevů. Z nich pozvolna vytane komentář o povaze Hollywoodu, stejně jako o povaze víry. Překvapivě tu jde obojí ruku v ruce.

Novinka bratří Coenů – nejvtipnější židovské bratrské dvojice, která působí v současném Hollywoodu – začíná kupodivu záběrem na kříž. A hned vzápětí přijde zjištění, že postava Eddieho Manixe není cynická karikatura s ďábelskými rysy, jak by se na producenta slušelo. Eddie je zbožný katolík, který chodí ke zpovědi každých 24 hodin. A byť k jeho povolání patří bezohledný pragmatismus, už od první chvíle, kdy se objeví pohádkově znějící hlas vypravěče, je jasné, že jde zároveň o muže, který bezmezně věří. A nejen v Boha, ale také v Hollywood. Koneckonců, světlo je základním prvkem křesťanství i kinematografie.

Coenové jsou jako vždy mistry detailů, některé komické „drobnohry“ připomenou humor snímku Big Lebowski z roku 1998, jednoho z jejich vrcholných děl. Ale tentokrát je většina vtípků hluboce zakořeněná na place hollywoodského studia Capitol (i když leckteré se týkají též vzývané i nenáviděné knihy jménem Kapitál a podobnost mezi obojím není náhodná).

Divák nemusí znát vyhynulé žánry, aby docenil, kterak George Clooney hraje římského konzula způsobem, jenž byl možný jedině v dobách, kdy Hvězdy ještě byly s velkým H a z jejich tváří a hlasu vyzařoval svět mnohem „větší než život“.

Coenové po unikátní miniatuře Seriózní muž z roku 2009, která geniálně spojila židovskou anekdotu s paradoxy kvantové fyziky (a po rozmáchlém westernu Opravdová kuráž), přicházejí s další hříčkou. Tentokrát však výpravnou a přeplněnou hvězdami. Jako kdyby se oba jejich předchozí filmy spojily dohromady.

Za epickými scénami ze starého Říma či svůdnými tanečními choreografiemi z mořských hlubin je cítit hollywoodský lesk i umělost studiových dekorací, neslouží vyprávění, ale pohledu. Pohledu na svět, v němž nelze rozlišit, kde začíná a končí ironie. Karikatury komunistů jako by vypadly z éry McCarthyho „honu na rudé čarodějnice“, ale hra, kterou s obecenstvem tvůrci hrají, je poněkud složitější.

Za drobnými požitky, k jejichž komediálnímu vrcholu patří sledování pokusu předělat buranského kovboje-kaskadéra v šarmantní hvězdu konverzačních dramat, se neschovává ohromující preciznost filmu Seriózní muž. Jde jen o jeden den ze života Hollywoodu. Má smysl ho prožít, byť hra s velkými ideologiemi, které si navzájem převlékají kabáty, přináší především spoustu hollywoodsky „nevinné“ zábavy s příměsí coenovských podvratně ironických dloubanců pod žebra.

Ave, Caesar! | Video: Universal / YouTube

před 10 minutami

Nguyen odešel z Liberce do Slovácka na hostování s opcí

Fotbalový brankář Filip Nguyen odešel z Liberce do Slovácka na roční hostování s opcí na případný přestup. Oba kluby o tom informovaly na svých webových stránkách.

Člen širšího kádru české reprezentace Nguyen působil v Liberci od roku 2018, ale v jarní části minulé sezony ztratil místo jedničky. Osmadvacetiletý gólman v nejvyšší soutěži dosud za Slovan odchytal 77 utkání a udržel 27 čistých kont.

"Ve hře bylo více variant, ale jsme rádi, že jsme se nakonec domluvili právě s Filipem, který má mimo jiné zkušenosti i z pohárové Evropy," uvedl sportovní ředitel Slovácka Veliče Šumulikoski.

Španělská vláda schválila milosti pro devět odsouzených katalánských politiků

Španělská vláda schválila udělení milostí pro devět katalánských politiků a aktivistů, kteří si ve vězení odpykávají dlouhé tresty kvůli uspořádání neústavního referenda o nezávislosti v roce 2017. Političtí lídři včetně bývalého místopředsedy regionální vlády a několika exministrů byli odsouzeni v roce 2019 k trestům od devíti do 13 let vězení za vzpouru, protože referendum vypsali navzdory nesouhlasu vlády v Madridu a soudů. Za mřížemi dosud strávili asi 2,5 roku.

O udělení milostí pro prominentní zastánce nezávislosti Katalánska hovořil v pondělí v Barceloně premiér Pedro Sánchez, pro kterého se podle agentury AP prosazení tohoto kontroverzního kroku může stát velmi riskantní politickou hrou. S milostmi totiž zásadně nesouhlasí zástupci pravicové opozice a dokonce ani někteří členové Sánchezových vládních socialistů. Menšinová vláda si ale chce naklonit poslance katalánských stran ve španělském parlamentu, které potřebuje ke schválení rozpočtu a dalších důležitých zákonů.

Milosti mohou vstoupit v platnost teprve poté, co je svým podpisem definitivně stvrdí král Felipe VI. a co je potvrdí nejvyšší soud. To se však považuje pouze za formalitu.

Cena bitcoinu spadla pod 30 000 USD, je nejníže od konce ledna

Cena bitcoinu dnes pokračuje v poklesu a spadla až pod 30 000 USD. Je tak nejníže od konce ledna. Od maxima téměř 65 000 USD, kde se ocitla v dubnu, už cena této nejznámější kryptoměny klesla o více než 50 procent. Ukazují to záznamy na specializovaném webu CoinDesk.

Kolem 14:30 SELČ se cena bitcoinu pohybovala kolem 29 670 USD (637 600 Kč). Za posledních 24 hodin tak vykazovala pokles o 9,2 procenta.

V posledních dnech je cena bitcoinu i dalších kryptoměn pod sílícím tlakem úřadů několika zemí, hlavně čínských. Ty na konci minulého týdne zasáhly proti takzvaným těžařům kryptoměn a centrální banka vyzvala finanční instituce, aby přestaly poskytovat služby související s kryptoměnami.