Recenze: Nový film bratří Coenů si utahuje z Hollywoodu, katolíků i komunistů

Aktualizováno 3. 3. 2016 20:07
V novince bratří Coenů nazvané Ave, Caesar!, která zahájila filmový festival Berlinale, nosí George Clooney u pasu meč a na nohou sandály. Není to překvapivé, filmy Ethana a Joela Coenových se často noří do hlubin dávno mrtvých hollywoodských žánrů. „Ave, Caesar! není starý hollywoodský film, je to film o starém 'dobrém' Hollywoodu. Nejde o návrat jednoho žánru, ale o pohled na celý filmový průmysl poválečné éry,“ píše přímo z Berlína Tomáš Stejskal.
Ave, Caesar!
Ave, Caesar! | Foto: Universal

Berlín (od našeho zpravodaje)Bratři Coenové umí odumřelým hollywoodským žánrům vdechnout nový život. Ať už se jedná o film noir ve snímku Muž, který nebyl, nebo western v jejich předposledním díle Opravdová kuráž, divák se propadá do věrohodné iluze, že dnes lze plodně využívat staré fígle ze zlaté éry hollywoodského studiového systému.

Jenže Ave, Caesar! není starý hollywoodský film, je to film o starém „dobrém“ Hollywoodu. Nejde o návrat jednoho žánru, ale o pohled na celý filmový průmysl poválečné éry. Něco podobného Coenové natočili naposledy v roce 1991. Tehdejší snímek Barton Fink se odehrával zhruba o dekádu dříve, především byl vyprávěn pohledem scenáristy.

Ave, Caesar! do hollywoodského zákulisí nahlíží očima producenta Eddieho Manixe, který sedí na vrcholku pyramidy.

Hollywood v režii bratří Coenů očekávatelně není továrna na sny, ale místo, kde se střetává cynismus každodenního byznysu se střípky filmových iluzí. Ironie a velkolepost tu jdou ruku v ruce. V jednom dni publikum nahlédne do celého portfolia dobových žánrů. Eddie prochází z placu na plac a potkává Scarlett Johanssonovou, jejíž postava si stěžuje na pobyt v navlékacím „rybím zadku“ mořské panny, či Channinga Tatuma, který předvede to nejlepší taneční číslo z námořnického muzikálu, jaké si divák vybaví. Ne že by jich na mysl přišlo mnoho.

Film Ave, Caesar! sice obsahuje zápletku – figuruje v ní únos herecké hvězdy, scenáristé komunisté diskutující o Engelsovi a také filozof Herbert Marcuse, jedna z mála skutečných postav filmu –, ale jde spíše o sled výjevů. Z nich pozvolna vytane komentář o povaze Hollywoodu, stejně jako o povaze víry. Překvapivě tu jde obojí ruku v ruce.

Novinka bratří Coenů – nejvtipnější židovské bratrské dvojice, která působí v současném Hollywoodu – začíná kupodivu záběrem na kříž. A hned vzápětí přijde zjištění, že postava Eddieho Manixe není cynická karikatura s ďábelskými rysy, jak by se na producenta slušelo. Eddie je zbožný katolík, který chodí ke zpovědi každých 24 hodin. A byť k jeho povolání patří bezohledný pragmatismus, už od první chvíle, kdy se objeví pohádkově znějící hlas vypravěče, je jasné, že jde zároveň o muže, který bezmezně věří. A nejen v Boha, ale také v Hollywood. Koneckonců, světlo je základním prvkem křesťanství i kinematografie.

Coenové jsou jako vždy mistry detailů, některé komické „drobnohry“ připomenou humor snímku Big Lebowski z roku 1998, jednoho z jejich vrcholných děl. Ale tentokrát je většina vtípků hluboce zakořeněná na place hollywoodského studia Capitol (i když leckteré se týkají též vzývané i nenáviděné knihy jménem Kapitál a podobnost mezi obojím není náhodná).

Divák nemusí znát vyhynulé žánry, aby docenil, kterak George Clooney hraje římského konzula způsobem, jenž byl možný jedině v dobách, kdy Hvězdy ještě byly s velkým H a z jejich tváří a hlasu vyzařoval svět mnohem „větší než život“.

Coenové po unikátní miniatuře Seriózní muž z roku 2009, která geniálně spojila židovskou anekdotu s paradoxy kvantové fyziky (a po rozmáchlém westernu Opravdová kuráž), přicházejí s další hříčkou. Tentokrát však výpravnou a přeplněnou hvězdami. Jako kdyby se oba jejich předchozí filmy spojily dohromady.

Za epickými scénami ze starého Říma či svůdnými tanečními choreografiemi z mořských hlubin je cítit hollywoodský lesk i umělost studiových dekorací, neslouží vyprávění, ale pohledu. Pohledu na svět, v němž nelze rozlišit, kde začíná a končí ironie. Karikatury komunistů jako by vypadly z éry McCarthyho „honu na rudé čarodějnice“, ale hra, kterou s obecenstvem tvůrci hrají, je poněkud složitější.

Za drobnými požitky, k jejichž komediálnímu vrcholu patří sledování pokusu předělat buranského kovboje-kaskadéra v šarmantní hvězdu konverzačních dramat, se neschovává ohromující preciznost filmu Seriózní muž. Jde jen o jeden den ze života Hollywoodu. Má smysl ho prožít, byť hra s velkými ideologiemi, které si navzájem převlékají kabáty, přináší především spoustu hollywoodsky „nevinné“ zábavy s příměsí coenovských podvratně ironických dloubanců pod žebra.

Ave, Caesar! | Video: Universal / YouTube

před 24 minutami

Hospodářská komora: Povinný prodej českých potravin je protiprávní

Povinný podíl až 85 procent českých potravin v obchodech, navrhovaný některými poslanci, odporuje podle Hospodářské komory ČR evropskému právu. Proti návrhu se staví také Svaz obchodu a cestovního ruchu, podle kterého by to vedlo ke zdražování a snížení kvality zboží. Sněmovna se bude možná novelou zákona o potravinách zabývat v příštích dnech ve třetím čtení. Sněmovní zemědělský výbor ale již dříve doporučil vrátit návrh do debaty ve druhém čtení.

Pozměňovací návrh zavádějící do novely povinný podíl českých potravin v obchodech předložila skupina dvou desítek poslanců napříč politickým spektrem. Kdyby byl návrh schválen, na pultech by muselo být již od příštího roku nejméně 55 procent potravin z Česka. Následně by se měl tento podíl zvyšovat o pět procentních bodů každý rok až na 85 procent. Hospodářská komora to označila za nepřípustný zásah do podnikání.

"Smlouva o fungování Evropské unie v článku 34 jasně uvádí, že množstevní omezení dovozu, jakož i veškerá opatření s rovnocenným účinkem, jsou mezi členskými státy zakázána. Předložený návrh jasně porušuje pravidla jednotného trhu Evropské unie," sdělil prezident komory Vladimír Dlouhý.

před 38 minutami

Fotbalová Premier League se podle BBC znovu rozjede 17. června

Za tři týdny ve středu 17. června se znovu rozjede fotbalová Premier League, po bundeslize další z nejprestižnějších soutěží na světě. O termínu restartu sezony v Anglii po koronavirové pauze informovala BBC. Mluvčí soutěže to zatím nepotvrdil s tím, že jednání asociace FA se všemi dvaceti účastníky stále pokračuje. Hrát se bude stejně jako jinde v Evropě bez diváků a první den jsou na programu dvě dohrávky.

Bundesliga v Německu začala 16. května, o týden později se přidala první liga v Česku a po dnešku zná datum obnovení sezony i Premier League. Po dvou úvodních zápasech Manchester City - Arsenal a Aston Villa - Sheffield United se naplno rozjede o tři dny později během víkendu.

Anglická liga je kvůli pandemii nemoci covid-19 přerušená od 13. března. Předtím se stihlo odehrát neúplných 29 kol z 38. Tabulku před obhájcem titulu Manchesterem City vede s ohromným náskokem 25 bodů Liverpool a ve zbývajících devíti zápasech mu proto stačí dvakrát vyhrát, aby se po 30 letech stal mistrem.

Pokud se termín obnovení sezony potvrdí, pauza v Premier League bude tříměsíční. Ve středu si kluby odsouhlasily druhou fázi k návratu, na který čekají také Tomáš Souček s West Hamem a Matěj Vydra v Burnley. Týmy již mohou trénovat i kontaktně. V malých skupinkách se kluby připravují od minulého týdne.

V rámci rozsáhlého testování na koronavirus se objevilo během tří vln 12 pozitivních případů mezi hráči a členy realizačních týmů. Pro všechny nakažené automaticky platí týdenní karanténa.

před 45 minutami

Bezprizorní dětští uprchlíci v Řecku podle Hamáčka nejsou

V řeckých táborech podle ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) nejsou dětští uprchlíci, kteří by byli vhodní pro převoz do Česka. Přivézt do ČR sedmnáctileté Afghánce či Pákistánce by nemělo smysl, řekl ve čtvrtek ministr ve Sněmovně při interpelacích. Zopakoval, že ministerstvo vnitra pokládá celou záležitost za uzavřenou.

"Žádné děti, které by byly bezprizorní, opuštěné a vhodné k relokaci do České republiky, nejsou. Je tam celá řada sedmnáctiletých Afghánců a Pákistánců, kteří z mého pohledu nemají šanci na nějakou rozumnou resocializaci v ČR," uvedl ministr vnitra. Podle něj by tito mladíci pravděpodobně brzo odešli za svými příbuznými do Německa nebo Švédska. Česko bude podle Hamáčka nadále pomáhat řešit situaci v řeckých uprchlických táborech materiálně.