Boj za kina je bojem za civilizaci. Benátský filmový festival začal v rouškách

Boj za kina je bojem za civilizaci. Benátský filmový festival začal v rouškách
Po červeném koberci se ve středu okolo půl sedmé večer jako první prošla herečka Anna Fogliettová.
Španělská herečka Ester Expósitová.
Tilda Swintonová přišla v karnevalové masce...
... Cate Blanchettová s rouškou.
Foto: ČTK/AP
ČTK Reuters Kultura ČTK, Reuters, AP, Kultura
Aktualizováno 2. 9. 2020 20:20
Roušky a dezinfekční gely, měření teploty u vchodů, nákup vstupenek pouze on-line či fanoušci stojící v bezpečné vzdálenosti od červeného koberce jsou součástí letošního Mezinárodního filmového festivalu v Benátkách.

77. ročník nejstarší kinematografické přehlídky světa, kde pravidelně mívají premiéru snímky později oceněné Oscarem, začal tuto středu večer a potrvá do příští soboty. Kvůli pandemii koronaviru představí méně titulů i programových sekcí.

Úvodního večera, který poprvé po 11 letech zahájil italský film Lacci od Daniela Luchettiho, se zúčastnili ředitelé nebo umělečtí ředitelé dalších evropských festivalů, včetně canneského, locarnského, londýnského či toho karlovarského, jejž zastoupil Karel Och. Vyjádřili solidaritu s filmovým průmyslem, který pandemie těžce zasáhla, stejně jako s festivaly, které kvůli ní musely být zrušeny.

Ředitel benátské přehlídky Alberto Barbera varoval, že po pandemii mohou festivaly hrát menší roli než dřív. Vyzval k zachování tradiční kinematografické struktury s distribučními společnostmi a fyzickými kiny.

"Pocit, který zažíváte, když se v biografu s dalšími lidmi díváte na film, je základem našeho oboru. Musíme podporovat kina. Mnohá jsou stále zavřená a mnohá už nikdy neotevřou," řekl Barbera, který tuto snahu přirovnal k "boji za civilizaci a její kulturu". Jako ohrožení zmínil streamovací služby typu Netflixu, které v době pandemie nabíraly nové předplatitele. Pokud kina zůstanou zavřená, ani biografy, ale ani festivaly už tyto diváky nemusí získat zpět, varoval Barbera podle britského Guardianu.

O solidaritě s filmovou branží na zahájení hovořila také předsedkyně poroty, australská herečka Cate Blanchettová. Podle ní ke genetické výbavě umělců patří flexibilita, a proto věří, že se vyrovnají se současnou krizí. Také podle Blanchettové bude hlavním úkolem kinematografie, aby ustála nástup streamovacích služeb. "Není to výzva jen pro italskou, českou, australskou, americkou či asijskou kinematografii. Je to celosvětová výzva," řekla herečka.

Akce v Benátkách je prvním velkým festivalem v branži, který se od vypuknutí pandemie koná jinak než virtuálně. Tradiční jarní přehlídka ve francouzském Cannes odpadla.

"Zařadili jsme 63 filmů do tří kategorií. Letos máme méně amerických snímků než obvykle, ale hodně jich je z Indie, Brazílie a samozřejmě z Evropy," popisuje ředitel Barbera. "Naštěstí většina z pozvaných filmových delegací je ochotná přijet. Jen některé ze zemí jako Brazílie či Indie nesmí cestovat do Itálie," dodává. Cestující ze států mimo schengenský prostor musí podstoupit jeden test na koronavirus před cestou a druhý v Benátkách.

Cate Blanchettová na červeném koberci s rouškou.
Cate Blanchettová na červeném koberci s rouškou. | Foto: ČTK/AP

Přesto festival ani letos nepřišel o celebrity. Z herců na benátský ostrov Lido dorazili Američan Matt Dillon či Australanka Cate Blanchettová. Španělský režisér Pedro Almodóvar představí svůj první film natočený v angličtině, nazvaný The Human Voice, v němž účinkuje Angličanka Tilda Swintonová. Ta na festivalu ve středu večer převzala cenu za celoživotní dílo. Předtím se prošla po červeném koberci v karnevalové masce upomínající historii Benátek.

Kvůli cestovním omezením pro Američany naopak do Benátek letos nemohli přijet loňští hosté přehlídky jako Brad Pitt, Lady Gaga nebo Joaquin Phoenix. Alespoň prostřednictvím krátkých videí účastníky středečního večerního zahájení na dálku pozdravili herci Dustin Hoffman, George Clooney či režisérka Jane Campionová.

O hlavní ocenění, Zlatého lva, soutěží 18 snímků. Po kritice z dřívějších let kvůli malému počtu filmů režírovaných ženami jich je letos v soutěži osm, oproti loňským dvěma. Český zástupce v hlavní soutěži letos chybí, loni se do ní dostal titul režiséra Václava Marhoula Nabarvené ptáče.

K očekávaným titulům patří road movie Nomadland od osmatřicetileté čínské režisérky Chloé Zhao, v němž účinkuje Frances McDormandová, film The World to Come v hlavní roli s Caseym Affleckem nebo novinky izraelského režiséra Amose Gitaie a ruského veterána Andreje Končalovského.

Na projekci zahajovacího filmu diváci čekali v rouškách, každé druhé místo v sále muselo zůstat prázdné.
Na projekci zahajovacího filmu diváci čekali v rouškách, každé druhé místo v sále muselo zůstat prázdné. | Foto: ČTK/AP

Ital Gianfranco Rosi představí snímek Notturno o válce v Sýrii. Mimo soutěž festival promítne kriminální komedii The Duke od Rogera Michella, autora Notting Hillu, s Helen Mirrenovou v hlavní roli nebo dokumentární portrét švédské aktivistky za klima Grety Thunbergové.

Ředitel festivalu odhaduje, že se letos akredituje zhruba polovina účastníků oproti loňskému roku.

Největší pozornost poutají epidemiologická opatření, a to s ohledem na to, že také v Itálii poslední týdny opět roste počet nakažených.

U vstupů do festivalového areálu je kromě obvyklých bezpečnostních prohlídek návštěvníkům měřena teplota. Pokud skenery zjistí více než 37,5 stupně, dotyčný nebude vpuštěn dovnitř. Ve všech prostorách, i venkovních, jsou povinné roušky a v sálech zůstává každé druhé místo volné, aby byla dodržena bezpečná vzdálenost. V biografech i jinde v areálu jsou k dispozici dezinfekční gely.

Změn doznala i oblíbená přehlídka celebrit na červeném koberci. Fanoušci mohli své favority sledovat jen z větší vzdálenosti, blíže směli pouze fotografové. Také tiskové konference mají omezený počet míst, nově jsou však streamovány přes internet.

Chybí sekce Sconfini, která dříve promítala artové filmy, či multižánrová produkce, zatímco výběr snímků promítaných pod hlavičkou Virtuální realita se přesunul na síť. Další programová položka Venice Classics, v níž loni získal cenu za nejlepší restaurovaná černobílá Extase českého režiséra Gustava Machatého z roku 1932, se přesunula na boloňský festival Il Cinema Ritrovato, zaměřený na klasickou a restaurovanou kinematografii. Ten skončil v pondělí.

"Myslíme, že je načase filmový průmysl restartovat," řekl agentuře Reuters ředitel benátského festivalu Barbera. "Musíme znovuotevřít kina, musíme distribuovat nové filmy, musíme začít točit další. Benátský festival tak nejen vyjádří solidaritu s ostatními, ale doufáme, že také vyšle nadějný signál zbytku branže," dodal Alberto Barbera.

 

Právě se děje

Další zprávy