Recenze: Práce, práce, samá práce... a kolem mrtvoly

Kamil Fila
4. 1. 2008 15:40
Americký gangster oslňuje lehkonohou dokonalostí.
Americký gangster
Americký gangster | Foto: Bontonfilm

Recenze - O Americkém gangsterovi se šíří zvěsti, že je to snad až příliš dokonalý film, který se hned po uvedení stal žánrovou klasikou, ale zároveň na něm není nic originálního. K tomu lze doporučit dvě věci: Netěšit se tolik a nevěřit druhé části tvrzení.

Nejnovější počin režiséra Ridleyho Scotta a scenáristy Steva Zailliana (Schindlerův seznam, Gangy New Yorku) je špičkově odvedená práce, kterou bychom od profíků jejich ražení i hvězd Denzela Washingtona a Russella Crowea očekávali, ale navíc zaujme nápaditým vyprávěním.

Je skoro s podivem, že právě na strukturu si někteří recenzenti i diváci stěžují: považují ji za problém, nikoli kýžený přínos gangsterskému žánru. Film totiž nenabízí obligátní cestu na vrchol a následný pád velkého kmotra; respektive není jen o "zvrtnuvším se" snu byznysmenů a selfmademanů.

Je to film rozdělený na dvě linie a přestože hrdinové se liší barvou pleti, neznamenají zlo a dobro, černou a bílou. Strana zločinu a zákona mají každá svůj výklad cti a nesou si svůj díl bezpráví a zvůle.

Foto: Bontonfilm

Mazaný dealer Francis Lucas, který pašuje superčistý heroin z Vietnamu v rakvích amerických vojáků, je totiž v zásadě spořádaný člověk, gentleman se smyslem pro rodinu a módu, zatímco policajt Ritchie Roberts je umaštěný šupák s rozvráceným manželstvím a děvkařskými sklony.

Tihle dva kolem sebe téměř dvě třetiny dvou a půl hodinového filmu krouží, aniž mají vzájemně ponětí o své existenci. A když se konečně setkají, stane se něco, čím obvykle americké filmy nekončí. Pokud zazní námitky ohledně věrohodnosti, stačí dodat, že snímek vychází ze skutečného (dost bizarního) případu a hollywoodské scénáře se píší od konce.

Ani Coppolův Kmotr, ani De Palmova Zjizvená tvář, ani Scorseseho Mafiáni nelíčí zároveň život zločince, jenž se považuje div ne na mesiáše, a zároveň pátrání po něm, kdy policajtský buldog obětuje práci soukromý život.

Americký gangster se už příznačným názvem pokouší o jakousi naprosto komplexní gangsterku, která míchá zmíněné mafiánské filmy s policajtskými typu Francouzské spojky a Serpica.

Ne náhodou tento mix umožňuje i to, že se děj odehrává převážně v 70. letech, tedy době, kdy Hollywood produkoval nejodvážnější a nejrealističtější filmy, k nimž se později hlásí i Scorsese a De Palma.

Zdá se, že lidé v současném Hollywoodu si dobře uvědomují sílu oné dekády a mají rádi retro, které ovšem v případě sedmdesátek není synonymem pro hezké obrázky, ale pro špinavost a naturalismus. Zvláště prostřihy mezi vánočními svátky Lucasovy rodiny a náhledy do zdevastovaných životů narkomanů dovedou hnout emocemi a žaludkem…

Sebejistota Scottovy režie je ohromující: dlouhé jízdy kamery, nasvětlení dodávající plastické textury, kumulace střihů při sekvencích zpracovávání drog až do jakéhosi tance, přepínání mezi dvěma příběhy, jež se obejde bez patetické osudovosti, ale plyne s nezvyklou lehkostí. A k tomu uši rvoucí přestřelka, zřejmě nejlepší od Miami Vice.

Foto: Bontonfilm

Denzel Washington kraluje filmu s očividnou bohorovností, ale možná právě to dobře kontrastuje s Croweovou neohrabaností a upoceností danou scénářem. Ti dva nejsou vyrovnaní soupeři, ale o to je vlastně větší výzva fandit policajtovi, který vstává levou nohou z popelnice.

Ostatní role jsou obsazeny dokonale podle typového klíče (Josh Brolin jako slizký úplatný polda, Armand Assante coby aristokratický mafioso a Carla Guginová jako "věčná manželka") - ale nejsou pro vývoj děje tak důležité.

Americký gangster v důsledku není film o spravedlnosti, jejíž soudní pojetí notně zpochybňuje. Především je to film o oddanosti své práci, ať už je jakákoli.

Tím se rozšiřuje řada maniakálně workoholických snímků, jako byl Zodiac Davida Finchera či Dokonalý trik Christophera Nolana.

Je pozoruhodné, jak bohatě dovolují díla o vrazích, kouzelnících a mafiánech říkat filmařům něco o vlastní práci. Tady stojí přinejmenším za to si všimnout, jak Frank Lucas dovede stejně jako Washington hrát víc rolí a převlékat se podle potřeby.

Dobrý kostým vám pomůže splynout s davem, špatný vás bude stát kariéru. Vzpomeňte si na to, až uvidíte Franka s nalepeným afrem a potom v norkovém kožichu…

American gangster, USA 2007.  Režie Ridley Scott, scénář Steven Zaillian, kamera Harris Savides, hudba Marc Streitenfeld, hrají Denzel Washington, Russell Crowe, Carla Guginová, Josh Brolin a další. Titulky, 157 minut, distribuce Bontonfilm. Česká premiéra 3.1. 2008.

 

Právě se děje

Další zprávy