S kanonem na vrabce. V prvním filmu po facce Will Smith přetahuje dějiny lopatou

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
14. 12. 2022 18:13
Kdysi dal pěstí mimozemšťanovi za celé lidstvo. V poslední době americký herec Will Smith proslul jinou fackou, když na letošním předávání Oscarů vyťal políček kolegovi Chrisi Rockovi. Nyní v hlavní roli historického dramatu Osvobození, které je k vidění na Apple TV+, pro změnu pozvedá pěst proti zlému bílému muži.

Dlouhá doba uplynula od 90. let minulého století, kdy Smith coby protagonista akčního sci-fi Den nezávislosti sestřelil mimozemský letoun a pak uprostřed pouště dal jasně najevo pilotovi z vesmíru, jak se na Zemi, respektive v Hollywoodu, vítají vetřelci. Nyní se na obrazovce objevuje ve zdánlivě úplně odlišné poloze.

Černobílá kamera pluje nad bažinami americké Louisiany, v chatrči nachází vyhublý obličej s bradkou, pichlavé oči probodávají tmu. Hned první záběry snímku Osvobození napovídají, že jde o ponuré, silně stylizované drama, navíc inspirované skutečností. Jenže režisér Antoine Fuqua při natáčení až moc myslel na všechny ty akční krimi thrillery jako Training Day nebo Equalizer, jimiž se u diváků zapsal.

Novinku inspirovala jedna z nejslavnějších fotografií 19. století. Sedí na ní zbičovaný otrok se zjizvenými zády, který přes rameno hledí k fotoaparátu a v jeho tváři se zračí bolest i utrpení. Jmenoval se Peter a jeho portréty pořízené roku 1863 díky časopisu Harper’s Weekly obletěly svět. Zásadní měrou přispěly k debatám o zrušení otroctví. O samotném Peterovi se však prakticky žádné informace nedochovaly.

Tvůrci Osvobození se rozhodli udělat z něj hrdinu hned několika oblíbených žánrů - od akčního filmu přes válečný až k thrilleru. Hned v úvodu Peter padne do rukou jižanských vojáků, kteří ho odvedou od rodiny, aby v americké občanské válce sloužil jejich zájmům.

Tak jako dalších 350 tisíc zotročených lidí v Louisianě mohl protagonista čekat, až ho osvobodí armáda severských států USA, neboť prezident Abraham Lincoln už prohlásil, že by otroci měli být volní. Peter se však rozhodne vzít svobodu do vlastních rukou.

Po tomto úvodu se snímek mění v dlouhý běh mokřady a bažinami, Peter má za zády sadistického velitele, jehož přesvědčivě ztvárnil Ben Foster, českým divákům známý coby Jan Žižka. Osvobození má však k realitě podobně blízko jako tento letošní pokus o historické fantasy natočený Petrem Jáklem.

Na rozdíl od něj si režisér Fuqua dává záležet na každém obrazu. Fotogenické kompozice v dokonalém černobílém kontrastu jsou bohužel tak vycizelované, až se z místních blat vytrácí veškeré nebezpečí. Estetika zabíjí cokoli autentického a ze snímku točícího se kolem slavné fotografie se paradoxně stává sled neživotných pohlednic, mezi nimiž občas manýristicky problesknou bledá zeleň stromů a nažloutlé plameny ohně.

Film Osvobození je na Apple TV+ s českými titulky. | Video: Apple TV+

Will Smith heroicky prchá krajem a nic ho nezastaví. Když se pod vodou pere s krokodýlem a neohroženě se ho zbavuje pomocí klacku, nemá zase tak daleko k přepálenému hollywoodskému dobrodružství typu Dne nezávislosti.

Navzdory podobným akčním momentům je dvě hodiny a dvacet minut trvající novinka především monotónní a ubíjející. A byť tomu vypulírované obrazy na první dobrou nenapovídají, nejblíže má k tuctovému thrilleru o přežití, jemuž se tvůrci pokouší dodat na závažnosti historickým pozadím.

Jenže většina filmu kvůli extrémní stylizaci působí spíše, jako by se dějinám chtěla vyhnout. Kolem cesty visí useknuté hlavy otroků nabodnuté na kůlech, všudypřítomná krutost vojáků má působit věrohodně. Jenže reálie slouží spíše jako kulisy pro spektakulární příběh o hrdinovi, který "přežije vše", jak o něm v jednu chvíli řekne manželka.

Osvobození je plné zlotřilých bílých mužů, trpících černochů a ve své banalitě bezobsažných vět o svobodě. Antoine Fuqua se pokouší dát příběhu uměleckou hloubku pomocí černobílých kompozic, stylizace ho ale každým okamžikem víc a víc zrazuje. Podle jedné fotografie vytvořil opravdu dosti černobílé dílo, které o své době neříká vůbec nic. Místo realistického dramatu vznikl prazvláštně opulentní, až chlapácký film, zcela ztracený mezi protichůdnými ambicemi mluvit o minulosti a ohromit drsnou akcí.

Divák si z toho odnese jen zmatek v hlavě. K realitě má snímek skoro tak daleko jako estetizované historické pohádky Quentina Tarantina. Ten si však se skutečnými událostmi přiznaně pohrává a mezi řádky nabízí prostor pro reflexi. Osvobození naopak působí, jako kdyby si historii vzal na paškál Sylvester Stallone. A místo tarantinovské poťouchlosti vytáhl na dějiny ten největší kanon na světě.

Ať už letos Will Smith máchal pravačkou, nebo lopatou, jíž ubil několik jižanských vojáků, nebyl to jeho šťastný rok.

Film

Osvobození
Režie: Antoine Fuqua
Film je k vidění na Apple TV+.

 

Právě se děje

Další zprávy