Benátky (od našeho spolupracovníka) - Čekání se alespoň z diváckého pohledu vyplatilo. Návrat je velkolepý, jak dosvědčují jednak nadšené recenze v médiích, jednak už obligátní měřítko v podobě dlouhého potlesku vestoje po světové premiéře. Todd Field kvalitou své novinky hned po zahájení festivalu nastavil laťku vysoko. Snímek bude zcela jistě favoritem na některou z benátských cen a mohl by usilovat také o Oscary.
Cate Blanchett hraje světoznámou dirigentku Lydii Tár, kterou nečeká tradiční vzestup na vrchol, neboť se na špičce už nachází. Přednáší na prestižní univerzitě, po mnoha velkolepých angažmá se stala první šéfdirigentkou Berlínských filharmoniků a na kontě má i čtveřici nejvýznamnějších cen: Emmy, Grammy, Oscara a divadelně-muzikálovou sošku Tony. Zejména první část snímku si dává záležet, aby i na diváky zapůsobil Lydiin šarm, inteligence a talent.
Úvodní scény jsou dlouhé a plné jak břitkých dialogů, tak výrazných filozoficko-estetických monologů. Tím, jak je snímá, režisér odevzdává důvěru do rukou herců. V blízkých statických záběrech nebo choreograficky přesných pohybech vždy klade největší důraz na výkony aktérů, zejména fantastické Cate Blanchett.
Její Tár je uhrančivá, přísná a křehká zároveň. Své okolí okouzluje talentem a nejen její osobní asistentka v podání Noémie Merlant ji bezmezně obdivuje. V tom se však zároveň ukrývá nebezpečí - od začátku nejrůznější drobnosti prozrazují, že nesledujeme tradiční oslavný portrét. Krátké, ale významné pohledy blízkých či prostřihy na posměšné komentáře ze sociálních sítí se postupně mění v daleko závažnější starosti. Vše souvisí s nevhodným, mocenským či sexistickým chováním světové dirigentky vůči bývalé spolupracující sólistce.
Nahlížíme do soukromí člověka, který se stává obětí vlastní slávy. Režisérovi se dlouho daří protagonistku nesoudit. Až závěr filmu najednou dospěje k událostem, jejichž expresivní dramatičnost neodpovídá pozvolnému tempu a atmosféře dosavadního vyprávění. To se odehrává v průběhu tří týdnů, během nichž se Lydia připravuje na křest své autobiografie.
Jak řekl režisér v Benátkách: zpočátku jde o superstar světa klasické hudby, na konci bojuje o profesní i duševní přežití.
Některé pasáže z druhé poloviny jsou až hororově temné, prostřednictvím čehož se diváci s protagonistkou noří do jejího svědomí. Není tak čisté, jak se mohlo zdát na začátku.
Todd Field snímek nejen režíroval, také je producentem a autorem scénáře, který od začátku psal pro Cate Blanchett. Možná i díky tomu Lydie na plátně působí tak sugestivně. Tár je až na úplné drobnosti výborný film: nabízí intimní pohled na osobu zmítanou vnitřními démony v soukolí zneužívání moci a postavení.
Film
Tár
Scénář a režie: Todd Field
CinemArt, česká premiéra 23. února.