Los Angeles - V amerických kinech o uplynulém víkendu táhly novinky, a všechny starší filmy tak vyklidily místo v žebříčku tržeb do spodních pozic. Celkem čtyři nové filmy, každý z nich určený jiné cílové skupině, si mezi sebe nicméně rozdělily jen 56 milionů dolarů na tržbách - což značí, že se neurodil žádný velehit.
Na první příčku podle předpokladů vystoupal rodinný animák Cloudy with a Chance of Meatballs (u nás půjde jako Zataženo, místy trakaře) - z 3 120 kin má 30,1 milionu dolarů. Snímek s kulatým rozpočtem 100 milionů zapadá do zvláštní skupiny děl, která jsou oblíbená mezi běžnými diváky i přísnými recenzenty, ale nejsou tak vrcholně úspěšná.
Jeho režiséři Phil Lord a Chris Miller zatím mají za sebou jen animovaný seriál Clone High o naklonovaných dvojnících světových osobností (od Kleopatry přes Ghándího po JFK), kteří spolu chodí na střední školu, jinak jsou producenti TV seriálu How I Met Your Mother.
Moje verze nebe
Zataženo, místy trakaře je adaptací slavné dětské knížky Rona a Juditt Barettových ze 70. let o mladém bláznivém vědci, jenž zkonstruuje stroj na ovlivňování počasí. Vynález dovede proměňovat dešťovou vodu v jídlo, na které si lidé vzpomenou, a tak z nebe začnou pršet hamburgery, pizzy, špagety, koblihy nebo želé. To ovšem postupně přivodí ekologickou katastrofu.
Námět je jako stvořený pro 3D formát a také více než polovina tržeb přišla z kin s vybavením pro 3D projekce. Uvidí se, jak dlouho si film udrží přízeň diváků. Zatím producenty asi příliš nepotěší ani to, že jde o nejúspěšnější nasazení nějakého animáku v září. Ke skutečnému úspěchu by (při započtení nákladů na propagaci a 50procentní marži kinařů) potřeboval nastřádat na tržbách přes čtvrt miliardy dolarů.
Většina recenzentů (databáze Rottentomatoes vyčísluje, že 86 procent angloamerických médií) považuje Meatballs (Masové koule) za čistou zábavu od začátku do konce. "Jídlo nikdy nebylo zábavnější než v tomto duchaplném rodinném filmu," píše Tom Long z Detroit News.
"Masové koule, steaky, špagety, zmrzlina a cukrovinky padají z oblohy. Právě jste popsali mou verzi nebe," rozjařil se kritik s příznačným jménem Willie Waffle.
Jak si povšiml Anton Bitel z britského nezávislého časopisu Little White Lies, Masové koule vlastně pojednávají o nepřirozené obezitě a ničení životního prostředí a mohly by sloužit jako "hyperbolické exposé pro post-apokalyptickou noční můru z VALL-Iho."
Pokud se ozývají námitky, pak se nesou v duchu recenze Stephena Colea z Globe and Mail: "Žádná komedie by se neměla bořit do bahna s tolika Důležitými Životními Lekcemi."
Matt Damon exceluje. Nebo to přehání?
Druhou novinkou týdne je napínavá komedie The Informant! (Informátor!) režiséra Stevena Soderbergha s Mattem Damonem v roli zaměstnance potravinářské firmy, který přijde na to, že korporace uměle zvyšují ceny potravinových přídavků, a rozhodne se sehnat usvědčující záznamy pro FBI.
Film, jenž vychází ze skutečných událostí, při nákladech 22 milionů dolarů utržil za první víkend 10,5 milionu, což mu dává šanci splatit se už v kinech.
Nejvíce chvály od kritiky si vysloužil Damon, který změněný téměř k nepoznání exceluje s nevídaným komediálním načasováním v roli podivínského a neohrabaného zmatkaře. Jak napsal Danny Minton v Fort Bend Sun: "Jako postava je Damon jedna z nejzábavnějších, jaké jsem viděl za poslední roky. A jeho výkon je to nejlepší, co jsem viděl tento rok."
Amy Biancolli v Houston Chronicle zařadila režiséra Soderbergha po bok Martina Scorseseho a Quentina Tarantina za to, že své filmy pojednává s takovou "nadšeneckou radostí a stejnou láskou k filmové historii".
James Berardinelli z ReelViews tvrdí, že "Soderbergh proměnil snímek v pojednání o nekompetenci všech, kdo jsou do celé akce zapleteni: informátor, korporace, právníci i FBI. Dost zvláštní je, že je to zcela uvěřitelné."
Někteří publicisté s ním ovšem nesouhlasí. Myslí si, že Damon je obsazen chybně a kolekce podivného chování přesahuje únosnou míru.
Proč to Anistonová pořád dělá?
Další novinkou v žebříčku je romantická komedie Love Happens (Láska se přihodí) s Aaronem Eckhartem a Jennifer Anistonovou. Vzhledem k tomu, že předchozí filmy s Anistonovou si vedly velmi dobře - Až tak moc tě nežere (28 mil.), Marley a já (36 mil.), Rozchod (39 mil.) - je nynějších 8,45 mil. při nákladech 18 milionů zklamáním pro investory.
Může za to možná i to, že film nevyniká žádnou výraznou zápletkou. Jak to popsal Dan Fienberg ze serveru HitFix - "Mnohem pravdivějším názvem by bylo Smrt se přihodí, Bláboly se přihodí nebo Líní scenáristé udělají film o lásce, i když mezi hlavními postavami není žádná chemie."
Robert Levin z Film School Rejects dokonce popsal hlavní postavy jako "jednorozměrné konstrukce, které se jen maskují jako lidé".
Trochu soucitněji si nad filmem povzdechla Elizabeth Wuitzmanová v New York Daily News: "Jeden by se podivil nad tím, proč se Jennifer Anistonová drží projektů o osamělých ženách, jež se nešťastně zamilovávají. Ale mnohem větší otázkou je, proč si nyní vybrala scénář, který je tak strašlivě nenápaditý."
Bacha, Megan Fox kouše!
Poslední víkendovou novinkou v amerických kinech nasazenou do široké distribuce byla provokativní hororová komedie Jennifer´s Body, jež u nás bude uvedena 29. října pod velmi haha-názvem Bacha, kouše! Na to, že šlo o dlouho předem sledovaný snímek, jsou premiérové tržby 6, 8 milionu dolarů z 2700 kin výrazně za očekáváním.
Jennifer´s Body, kde hlavní roli hraje tělo Megan Fox (kočka z Transformers), patří k dílům, která štěpí publikum a kritiku napůl. Podle některých jde o naprosto nevkusný brak, podle jiných o promyšleně pokleslou zábavu, k níž je jen třeba najít si správný přístup.
Příběh je o krásné roztleskávačce ze střední školy, která sériově svádí a zabíjí kluky. A zjevně není lidskou bytostí.
Za snímkem stojí jako scenáristka Diablo Cody, oceněná Oscarem za těhotenskou komedii Juno, a režisérka Karyn Kusamo, která se specializuje na filmy o nebezpečných ženách (Boxerka či Aeon Flux). Společné dílko pojali jako "feministickou parodii", která navazuje na tradice teenagerovských hororů. Typické jsou v ní hlášky "Ty zabíjíš lidi! - Ne, já zabíjím chlapy."
Celý experiment ale příliš nevyšel. 70 procent víkendových návštěvníků tohoto titulu sice bylo mladších 25 let a z toho více než polovina byly dívky, ale v hodnocení, které lze vyčíst z internetových databází, se Jennifer´s Body líbí nejméně právě dívkám v teenagerském věku. Naopak nejvíc ho oceňují mladí muži ve věku 18-29 let, kteří k němu přistupují s lehkou, masochisticky provinilou rozkoší.
Recenzent Ty Burr z Boston Globe shrnul rozporuplné názory na film v jakési střední cestě: "Jennifer´s Body spadá do skličující kategorie hloupých filmů dělaných chytrými lidmi, v tomto případě nenuceně bystré scenáristky a talentované režisérky, které si myslí, že pár vtipných hlášek stačí k tomu, aby se dal podvrátit žánr teenagerských hororů." Nový Vřískot se tedy nejspíš nekoná.