Praha - Ze 190 snímků, které jsou v programu Febiofestu (14. - 22. března v Praze) jsou filmy, které stojí za vidění, i když v nich nehrají nejhvězdnější hosté.
Na zahájení Febiofestu převezmou cenu Kristián za přínos světové kinematografii britský producent a "otec" Bertolucciho devítioscarového Posledního císaře Jeremy Thomas a italský herec známý i z hollywoodských produkcí Giancarlo Giannini.
V dalších dnech pak bude udělena stvořiteli filmových Beatles Richardu Lesterovi, polskému herci, režisérovi a scenáristovi Jerzymu Stuhrovi a americké herečce Geraldině Chaplinové.
Dvacátý ročník Febiofestu nabídne 544 projekcí, z toho 439 jich bude v pražském multiplexu Cinestar Anděl. Promítnuto bude 190 filmů z 57 zemí.
Následující přehled by rád nabídl tipy, které nemohou zklamat, i když za ním nestojí ta nejprofláklejší režijní jména. Grafika vás zase upozorní na největší festivalové hity, tak chcete-li si užít Febiofest podle nejlepšího vědomí a svědomí, nevynechejte následující snímky.
Velký večer
Režisérská dvojice Gustave Kervern a Benoit Delépine je dobře známá i divákům českých kin z anarchistické komedie Louise-Michel a podobně excentrické road movie Na mamuta! Tentokrát zaútočili na systém a bránice diváků doslova se zdviženým prostředníčkem. Hrdinou filmu je starý punker a povaleč Not (Benoît Poelvoorde), který se rozhodne pomoci svému spořádanému bratrovi Jean-Pierrovi (Albert Dupontel) a pomstít se za jeho vyhazov z obchodu s matracemi. V místním obchodním centru proto jednoho krásného večera spustí svou variantu „arabského jara".
15. 3., 14:30, Praha, Cinestar Anděl, 11. sál
16. 3., 22:00, 11. sál
17. 3., 19:30, 11. sál
Čtěte také
Cannes 2012: Punkeři znemožnili nudného kazatele Pitta
Final Cut - Dámy a pánové
Střihový experiment, který si nedělá hlavu s autorskými právy a v závěrečných titulcích děkuje torrentovému serveru Isohunt.com? Takový je poslední film maďarského režiséra Geörgy Pálfiho, který zremixoval dějiny kinematografie, když svůj snímek sestavil z ukázek z pěti stovek filmů a vytvořil tak zcela nový milostný příběh sestříhaný z kultovních filmových scén. Tenhle snímek režiséra slavné Taxidermie může být vtipnou lahůdkou i pro ty diváky, pro něž je jeho poetika příliš bizarní a depresivní.
15. 3., 20:00, 5. sál
16. 3., 17:30, 5. sál
17. 3., 15:00, 5. sál
Lucia, a co pak
Mexický uchazeč o Oscara a vítěz sekce Jiný pohled z Cannes nabízí nekompromisní pohled na dětskou šikanu. Dospívající Alejandra (Tessa Ía) se stane ve své škole terčem ponižování poté, co se ve třídě rozšíří sexuální video natočené na mobil jejím zlomyslným spolužákem. Nikdo neví, že Alejandra a její otec se horko těžko vzpamatovávají ze smrti matky, respektive manželky Lucii. Sugestivní drama zaujme precizním režijním stylem, který dlouhými statickými záběry jakoby nezúčastněné kamery připomene třeba Michaela Hanekeho.
15. 3., 19:45, 3. sál
16. 3., 14:45, 3. sál
20. 3., 10:00, 12. sál
Když vzplane oheň
Z Turecka pochází další národní kandidát na Oscara. Komorní drama vychází ze skutečného případu z vesnice na východě Turecka, kde se rodinná čest pojímá stále barbarským způsobem. Když rodiče mladé Ayse zjistí, že je jejich mladá dcera těhotná, rozhodnou se před ostudou bránit tak, že nic netušící dceru sprovodí ze světa. Tatínek vezme dívku do auta a vyrazí na cestu, jejíž zpočátku jasný cíl se začne komplikovat. Subtilní drama, v němž hrají nejmenší záchvěvy emocí na tvářích hrdinů a jehož dalším charakterem je úchvatná turecká krajina, se nejen podle ohlasů z festivalu v Montrealu, kde film zvítězil, zažere člověku pod kůži.
17. 3., 15:45, 6. sál
19. 3., 18:15, 6. sál
Nevinný
Příval aktuálních filmových novinek z uplynulého roku neškodí přerušit nějakou klasikou ověřenou časem. V rámci pocty Giancarlu Gianninimu uvede festival poslední snímek Luchina Viscontiho s názvem Nevinný. Dobové kostýmní drama zasazené do prostředí vyšší společnosti konce devatenáctého století strhne nejen skvělou výpravou, ale hlavně přesvědčivým příběhem o svůdníkovi Tulliovi (právě Giannini), který bez výčitek svědomí podvádí svou ženu s reprezentativní milenkou. Když mu je ale najednou nevěrná ona, zhroutí se mu svět. Italský mistr točil film před sedmatřiceti lety už upoutaný na kolečkové křeslo, úbytek sil na něm ale není znát a kritici snímek řadí mezi nejlepší Viscontiho díla.
16. 3., 16:30, 1. sál
19. 3., 23:00, 8. sál
Se ztrátami se počítá
Nejočekávanějším hostem Febiofestu bude pro mnoho cinefilů určitě rakouský režisér Ulrich Seidl. Řada z nich si určitě nenechá ujít unikátní příležitost vidět v jednom kuse za sebou všechny tři díly jeho volné trilogie Ráj (s podtituly Láska, Víra a Naděje) o ženách tří generací z jedné rodiny, které marně hledají štěstí a lásku. Seidl ukazuje své hrdiny v situacích, které nejsou příjemné a pohybují se za hranicí trapnosti, takže člověk často neví, jestli se jim smát, nebo je litovat. Opravdový fajnšmekr si ale z programu nevybere tyhle novinky z jeho filmografie, ale dokument z roku 1993 nazvaný Se ztrátami se počítá. Už proto, že se do hledáčku jeho zájmu dostali tentokrát i hořkosměšní hrdinové z českého pohraničí.
18. 3., 22:30, 5. sál
19. 3., 20:00, 5. sál
Soudný den
Jednu z mála žánrových oddechovek v programu Febiofestu zastupuje Soudný den. Je to antologie tří sci-fi povídek korejských režisérů, z nichž nejznámější je i mezi českými diváky Kim Jee-woon (A Bittersweet Life, A Tale of Two Sisters). Je to bláznivý triptych o různých podobách armageddonu, který neustále převrací očekávání diváků. Od Buddhy po zombies - všechno se prolíná v lákavém mixu, kterým je proslulá korejská kinematografie.
18. 3., 17:15, 7. sál
21. 3., 14:45, 7. sál
Na druhé straně kopců
Jedním z nejlepších filmů uplynulého roku je bezpochyby snímek Christiana Mungia Na druhé straně kopců. Přináší podobně jako předchozí režisérův snímek 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny odyseu dvou spřátelených dívek. Pro Alinu se nejdůležitější stala víra v Boha a smysl života nachází v naplnění víry. Její kamarádka Vojčita její světonázor zpochybňuje. Jejich story nabízí při stopáži 144 minut hodně prostoru pro rozvinutí existenciálního příběhu dvou dívek s rozdílným přístupem k životu.
20. 3., 20:45, 6. sál
21. 3., 15:45, 6. sál
22. 3., 23:15, 6. sál
Čtěte také
Pravda číhá v nedohlednu. Na druhé straně kopců
Celý program lze najít na stránkách Febiofestu. Všechny filmy pražské části festivalu promítá multiplex Cinestar Anděl.