Glosa - Jde do šestnácti necelých půlhodin adekvátně vtěsnat šestnáct autorských medailonků městských subkultur? Ve vší komplexnosti se to nepodařilo ani dvěma knihám Kmeny, každé tlustší než bible a korán dohromady, na jejichž základě nyní vznikl dokumentární cyklus České televize. První díl bude mít premiéru ve středu večer.
Co tedy vlastně od série realisticky chtít? Snad aby televize výpravy do jednotlivých zákoutí dnešního životního stylu nepojala jako výlet do obludária, kde v každé kleci sedí jedna legračně oblečená zrůdička určená k pobavení "normálních lidí". Tomu by se měly televizní Kmeny vyvarovat i díky záštitě rapera Vladimira 518 - jde přece o člověka aktivně žijícího svou subkulturou, ví tedy určitě, jak otravný je přístup v duchu "podívejte, jak jsou divní".
Reklama na Vladimira
Bohužel zrovna epizoda o rapu v tomto duchu přesvědčivá není, protože je pojata primárně coby reklama právě na Vladimira 518. Nedozvíme se víc, než že má mnoho párů bot a často "sjíždí" Facebook. Překvapí leda, že nudné sebeprezentaci populárního rapera propadl zrovna dokumentarista Bohdan Bláhovec, jenž se předloňským filmem Show! ukázal jako jeden z nejzajímavějších mladých tvůrců. Kdykoliv se od té doby něčeho účastní, bývá jeho jméno v propagaci užíváno skoro jako žolík. Tentokrát byl zahraný špatně a snad šlo o jakousi "daň", již Vladimír získal za účast.
Lépe už dopadl díl věnovaný punku v režii Daniely Gébové. Podařilo se v něm zachytit pnutí a protichůdnost podskupin, což má něco do sebe. Nejde o pohled hluboký, což znemožňuje už dvacetiminutový formát, zvolené zkratky však nebrání si přece jen udělat o subkultuře obrázek jako o něčem přesahujícím pouhou módu. Nejspíš i cíl celých Kmenů směřuje k tomuto závěru.
Jestli se podařil, se ukáže až po odvysílání všech dílů. Ani potom si však pravděpodobně na Kmeny neuděláme jednotný názor, nejde přece jenom o autorsky homogenní projekt. Naštěstí. Různí filmaři tu zkouší různé přístupy, díky čemuž je možné, že se některý trefí a předvede něco opravdu povedeného.
Otevře se divák?
Další otázka ale zní: "Koho to zajímá?" Lze vytušit, že diváci České televize patří převážně právě do skupiny obyvatel, kteří se považují za "normální lidi" z onoho příměru k návštěvě obludária. Budou ochotni se otevřít jinému pohledu na svět, pro ně tolik exotickému a z principu divnému a směšnému, jako jsou třeba tatéři nebo hipsteři?
Kmeny jsou z velké části dílem mladých filmařů, kteří považují otevřenost vůči novým a jiným věcem za něco samozřejmého, k čemu je potřeba směřovat. Kdežto od většiny diváků se dá čekat spíš opak. Vzniká tedy základní konflikt.
Z druhé strany naopak "tvrdá jádra" některých subkultur - dá se to očekávat třeba zrovna od punkerů a raperů - nemají touhu se objevovat v televizi a stavět se na odiv. I Bláhovec s Vladimírem na "představovačce" projektu naznačovali, že spolupráce leckdy představovala problém.
Potom lze trochu smutně konstatovat, že projekt typu televizní Kmeny je v podstatě předem prohraným bojem, který by se nemohl setkat s pochopením, ani kdyby byl vyvedený bez jediné chybičky. Televizní médium v Čechách nedovede pojmout něco tak obsáhlého jak ze strany příjemců, tak i objektů. I ty povedené díly tedy vlastně budou existovat jen pro sebe, pro dobře odvedenou práci a nadšení tvůrců. Ale možná i tudy vede cesta k revitalizaci média. Počkejme si tedy, jestli Kmeny vzbudí nějakou reakci, nebo projdou bez povšimnutí.