Jovan Dezort patří ke generaci fotografů a fotografek, která formovala podobu české novinářské fotografie poválečného období. Narodil se 27. listopadu 1934 v Brně a mládí prožil v blízkých Židlochovicích. Vystudoval fotografii na Střední průmyslové škole grafické v Praze a v letech 1960 až 1974 pracoval jako fotoreportér Obrazové redakce ČTK. Pak působil jako vedoucí reklamního ateliéru ČTK - REFO, byl fotoreportérem časopisu Vlasta a odtud přešel do časopisu Svět práce. Od roku 1984 působil takzvaně "na volné noze".
Jeho snímky ukazují, že byl podobně jako mnoho jeho současníků a kolegů ovlivněn humanistickou fotografií a Steichenovou Lidskou rodinou (jde o slavnou výstavu, která se zabývá podstatou lidství a lidského života - pozn. red.). Stejně tak je na Dezortových snímcích vidět okouzlení bressonovským "rozhodujícím okamžikem" a stylem, kterým pracovali fotografové Magnum Photos, což byla nejprestižnější světová fotoagentura té té doby. Mnoho se ovšem naučil také od skvělých českých fotografů Karla Plicky a Josefa Sudka, s nimiž se osobně setkával.
Dezort jako reportér fotografoval velké světové události. Mezi jeho snímky najdeme například záběry z revolučního roku 1968, z Palachova pohřbu nebo třeba reportáž z Vietnamu pořízenou v době válečného konfliktu. Před jeho objektivem stály mnohé světové osobnosti. Pro jeho práci je však typický zejména zájem o běžný lidský život a jeho každodenní radosti i strasti. Přirozené a bezprostřední výjevy z městských ulic a uliček, bezejmenné tváře v davu, chlapec, který se snaží porozumět smyslu sochy v muzeu - téměř každá jeho fotografie je malým koncentrovaným příběhem.
Práce Jovana Dezorta si vysloužila i ocenění na fotografických soutěžích. Za všechny ceny, které získal, lze jmenovat například Zlatou pečeť z World Press Photo v Haagu (1970). Jeho dílo ocenila také Asociace profesionálních fotografů České republiky, která mu udělila titul Osobnost české fotografie za rok 2014, a to u příležitosti jeho velké retrospektivní výstavy, která se tehdy uskutečnila ve výstavních sálech Staroměstské radnice.
Dění kolem fotografie ho stále zajímá, nedávno se s ním mohli setkat třeba návštěvníci na vernisáži výstavy Otisky generace Jaroslava Hankeho v pražské Leica Gallery. Ukázky snímků tohoto výborného fotožurnalisty si můžete prohlédnout ve fotogalerii u tohoto článku.