Nová řada Geniální přítelkyně: jak obstát v patriarchálním světě otců a manželů

Tomáš Seidl Tomáš Seidl
20. 2. 2020 11:58
Druhá řada italského seriálu Geniální přítelkyně, jejíž první epizody jsou nyní k vidění na české HBO GO, přibližuje další fázi dlouholetého a komplikovaného vztahu dvou neapolských dívek. Na pozadí se zároveň odvíjejí překotné proměny italské společnosti druhé poloviny 20. století.

Neapolská sága, kterou natočil Saverio Costanzo, tvůrce empatického dramatu Osamělost prvočísel z roku 2010, postupně nabírá televizní podobu dle stejnojmenného čtyřdílného bestselleru italské autorky či autora používajícího pseudonym Elena Ferrante. Knižní tetralogie o dvou dívkách, jež se narodily a vyrostly v nuzné neapolské čtvrti, byla přeložena do čtyř desítek jazyků a prodalo se jí přes deset milionů výtisků.

Příběh v první osobě retrospektivně vypráví zhruba šedesátiletá Elena, která se dozvídá, že její kamarádka z dětství Lila beze stopy zmizela a zjevně se rozhodla vymazat svůj dosavadní život. Elena tak začne detailně sepisovat historii jejich více než půl století trvajícího přátelství.

Odlišné, avšak vzájemně se inspirující protagonistky románu i seriálu - zatímco Elena je třídní premiantkou, stejně stará Lila bývá od dětství považovaná za čarodějnici - lze chápat jako "modelové produkty" specifické poválečné doby i výlučného geografického dějiště. V něm je běžným komunikačním nástrojem rodiny násilí a většinu vztahů předurčuje postavení jednotlivce ve společenské hierarchii, kde moc i peníze kumulují místní cammoristé, tedy příslušníci neapolské mafie.

Druhá řada seriálu začíná tam, kde ve shodě s literární předlohou skončila první série, natočená v roce 2018. Ta vyvrcholila sňatkem Lily a klíčovou scénou přibližující svatební hostinu "v neapolském stylu", z níž znechucená Elena odchází s přesně definovaným poznáním, "co je to plebs". A také s hořkým pocitem, že uniknout ze světa svých matek a z místa, kde se obě narodily, zřejmě nedokáže ani jedna z hrdinek.

Ústřední téma nové osmidílné řady předznamenává název druhé části tetralogie Příběh nového jména. Její děj, alespoň soudě dle prvních čtyř epizod, seriál i nadále věrně převádí do filmové podoby. Neuspokojivý manželský život živočišné a vzpurné Lily, jejíž svatební noc se mění v erupci násilí, sleduje v kontrastu s méně vypjatými osudy vzdělané, přemýšlivé, ale pasivnější Eleny.

Snímek z druhé řady Geniální přítelkyně.
Snímek z druhé řady Geniální přítelkyně. | Foto: HBO

Protože Eleně - na rozdíl od výjimečně nadané Lily - rodina umožnila pokračovat ve studiu, v jejím životě jsou učebnice a knihy zatím zdánlivě důležitější než muži. Ačkoli jedna je vdaná a druhá ještě panna, obě se při pohledu na své strhané sousedky a jejich plačící potomky podvědomě obávají mateřství. A stejně jako v jejich dětství i nyní platí, že většinu věcí, které by měla dělat Elena, nakonec vždy dřív a líp učiní Lila. I když někdy si také vede hůř.

Vzhledem k provázanosti hlavních i vedlejších dějových linek a s ohledem na množství postav, spojených horkokrevným předivem vášní, emocí, žárlivostí a křivd z minulosti, nemá z diváckého hlediska smysl naskakovat do rozjetého příběhu až od letošní řady. Vztahy mezi postavami jsou natolik spletité, že i každý ze čtyř svazků literární předlohy je uvozen "rodovým" seznamem desítek postav, doplněným o klíčové události předchozích dílů.

Středobodem vyprávění i ve druhé řadě seriálu zůstává intenzivní, ale dvojsečné ženské přátelství, které prochází různými podobami a výkyvy. Zůstává naplněno vzájemnou podporou, spřízněností a obdivem, ale často také rivalitou, řevnivostí a závistí.

Nové epizody Geniální přítelkyně vysílá česká HBO každé pondělí. | Video: HBO

Od útlého dětství se dívky shodně, byť každá po svém, pokoušejí obstát v patriarchálním světě svých otců, bratrů a později nápadníků, manželů či milenců. Neapolští muži přitom slabosti, selhání i nedostatek přirozeného respektu zastírají majetnickými výbuchy, falešnou hrdostí a zuřivými fackami.

Jak se dospívající dívky mění v ženy a lépe poznávají svá těla, k novému životu se symbolicky probouzí také většina Itálie. Vzkvétají obchody i podnikání, do země proniká sexuální revoluce a propukají první studentské i dělnické nepokoje. Tehdejší hluboké společenské, sociální i kulturní proměny, prohlubující kontrast mezi severní a jižní částí země, tvůrci akcentují odlišnou vizuální koncepcí obou sérií.

Snímek z druhé řady Geniální přítelkyně.
Snímek z druhé řady Geniální přítelkyně. | Foto: HBO

První řada, která se odehrává během padesátých let ve špinavých a oprýskaných uličkách neapolské periferie plné násilí, křiku a pláče, je především v úvodu halena do tlumených béžových a šedomodrých odstínů.

Ve srovnání s až dokumentaristicky syrovými černobílými dramaty italského neorealismu, jež po druhé světové válce natáčeli režiséři Roberto Rossellini a Vittorio De Sica, působí seriálové vyobrazení chudoby ale přece jen poněkud estetizovaně.

Díky expresivním hereckým výkonům i skutečnosti, že seriál byl natočen v italštině, mnohé výjevy působí palčivě. Mrazivá je například scéna, v níž malou holčičku vlastní otec v zuřivém afektu vyhodí oknem ven na ulici jen proto, že by chtěla navštěvovat měšťanku.

Druhá řada tak brutálně vyhrocená zatím není. Obrazově působí jasněji a barevněji. Odehrává se o dekádu později, tedy v době takzvaného italského hospodářského zázraku, díky němuž válkou zchudlá zemědělská země začala především na severu prosperovat a zásadně se měnit.

Snímek z druhé řady Geniální přítelkyně.
Snímek z druhé řady Geniální přítelkyně. | Foto: HBO

Proto v seriálu začínají po silnicích jezdit nablýskané Fiaty 500, jež byly tehdy považovány za symbol "miracolo economico". Proto se výhodně provdaná Lila občas obléká, líčí i češe po vzoru tehdejších filmových hvězd, ačkoli stále žije v okrajové čtvrti.

Elenu a Lilu i ve druhé řadě ztělesňují herečky Margherita Mazzuccová a Gaia Giraceová, které již ve třetí části původní řady vystřídaly své znamenité dětské předchůdkyně Elisu Del Geniovou, respektive Ludovicu Nastiovou.

Obě dospělé herecké debutantky podávají solidní výkony, byť druhá z nich jako Lila má - alespoň zatím - výraznější a emotivně proměnlivější herecký part než kolegyně. Ta je mnohdy nucena jen dlouze mlčky a ztrápeně přihlížet dění kolem sebe.

K nové sérii je možné mít obdobné výhrady jako k té první, možná jsou ještě viditelnější. Autorka Elena Ferrante scénář doplňovala poznámkami, které režisérovi zasílala e-mailem, a zřejmě i proto adaptace chvílemi působí až příliš doslovně. V důsledku snahy o co nejvěrnější vizualizaci literárního příběhu vyznívají některá místa melodramatičtěji a charaktery jistých postav jsou definované jednoznačněji než v předloze.

Vyzněním tak má druhá řada adaptace Geniální přítelkyně zatím blíž k povaze kultivované, ale poněkud usedlé Eleny než k ohnivé nátuře nevyzpytatelně nepoddajné Lily.

Geniální přítelkyně II

Režie: Saverio Costanzo
Na české HBO GO jsou nyní k vidění první čtyři epizody, každé úterý přibydou další dvě.

 

Právě se děje

Další zprávy