Mimořádná zpráva

Oscarový Parazit není dílem náhody. Korejský film vládne už dvě dekády

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
16. 2. 2020 17:54
Nejlepší snímek letošních Oscarů nemohl mít příhodnější název. Jihokorejský Parazit se nečekaně vetřel do přízně amerických akademiků a stal se prvním neanglicky mluveným titulem, který kdy vyhrál hlavní oscarovou sošku. Dosud žádný jihokorejský snímek přitom nezískal ani nominaci. Ani v kategorii pro nejlepší zahraniční film, natož v té hlavní.
Jihokorejci v televizi sledují svého oscarového vítěze, režiséra Pon Džun-hoa.
Jihokorejci v televizi sledují svého oscarového vítěze, režiséra Pon Džun-hoa. | Foto: Reuters

Ne všichni držitelé Oscara pro nejlepší film byli "čistě" amerického původu. Sošku za rok 2011 získal snímek francouzského režiséra Michela Hazanaviciuse The Artist, který nicméně vyprávěl o Hollywoodu a vznikl v americké koprodukci, s tamními i francouzskými herci. V roce 1987 zase vyhrálo drama Evropana Bernarda Bertolucciho Poslední císař. Byla to britská produkce částečně mluvená v angličtině.

Režisér Pon Džun-ho v obležení novinářů a ochranky po návratu z Oscarů.
Režisér Pon Džun-ho v obležení novinářů a ochranky po návratu z Oscarů. | Foto: Reuters

I tak je nynější vítězství Parazita průlomové. Navzdory dosavadní absenci Jižní Koreje v oscarových nominacích - nejblíže byl loni režisér Lee Chang-dong, jehož snímek Vzplanutí se dostal do užších nominací pro zahraniční snímky - však tamní kinematografie slaví úspěchy již od počátku tisíciletí.

Místní filmová renesance začala zhruba v druhé polovině 90. let minulého století. A těžko k ní hledat paralely jinde v zahraničí. Korejská tvorba je ojedinělá v tom, jak spojuje obří úspěch u domácího publika i na největších zahraničních festivalech.

Spolu s ekonomickým růstem Jižní Koreje v 70. a 80. letech se pod tlakem na liberalizaci importu a finančních trhů měnily také zákony týkající se filmového průmyslu. Na místní trh se tak od roku 1986 snáze dostávala hollywoodská díla. V roce 2006 se zmírnily přísné kvóty podporující tuzemský film a určující, jak moc kina musí promítat korejskou tvorbu.

Spolu s těmito změnami však paradoxně vznikla silná tradice divácké a komerčně úspěšné tvorby, která minimálně doma byla schopna Hollywoodu konkurovat a ještě ho předčit. Na přelomu tisíciletí se objevily první velké kasovní hity režisérů, kteří později prosluli také v zahraničí. Například snímek Pohraniční pásmo od Parka Chan-wooka z roku 2000 přilákal doma 5,8 milionu diváků.

Ze 42 milionů lístků prodaných v roce 1996 se číslo zvedlo na 148 milionů v roce 2005. A podíl hollywoodských snímků za tu dobu klesl ze 77 procent na 36 až 38 procent.

V roce 2005 se Jižní Korea stala pátým největším kinotrhem světa, se zisky okolo 890 milionů dolarů. A na předních příčkách žebříčků návštěvnosti byly domácí snímky, které dlouhodobě - díky kvótám i schopnosti vyrábět velkolepé žánrové hity - mají klidně poloviční roční podíl na trhu. V roce 2018 to bylo 50,8 procenta. Pro srovnání: české filmy tvoří kolem 20 až 25 procent trhu. A to minimálně v Evropě patříme k nejúspěšnějším národním kinematografiím.

Film Pohraniční pásmo roku 2000 natočil Park Chan-wook. | Video: CJ Entertainment

Ve stejné době začaly korejské snímky bodovat na předních festivalech. V roce 2002 vyhrál režisér Im Kwon-taek s titulem Opojen ženami a malováním cenu za režii na festivalu v Cannes.

Ve stejném roce dostal za film Oáza cenu na festivalu v Benátkách také režisér Lee Chang-dong, který se svými díly pravidelně jezdí i do Karlových Varů. A sám se pozici jihokorejské kinematografie snažil vylepšit nejen kvalitní tvorbou, ale rovněž dvouletým angažmá jako ministr kultury v letech 2003 až 2004.

V následujících letech na předních festivalech v Berlíně, Benátkách a Cannes uspěli ještě režiséři Kim Ki-duk - další oblíbenec přehlídky v Karlových Varech - či Park Chan-wook. Právě ten patří k tvůrcům schopným přitáhnout masy i pozornost vytříbeného vkusu mezinárodního publika.

Jeho krimidrama Oldboy z roku 2003 typicky po korejsku ve zběsilém tempu míchalo žánry, získalo si fanoušky po celém světě a po deseti letech se dočkalo i hollywoodského remaku.

Bojová scéna z filmu Oldboy od Park Chan-wooka. | Video: Show East

Autor současného jihokorejského hitu Parazita Pon Džun-ho patří - spolu s Parkem či režisérem Kimem Jee-woonem - k těm korejským tvůrcům, kteří si libují v žánrové tvorbě a umí překvapovat jejími neotřelými směsicemi.

Jeho snímek Mutant z roku 2006 hrály mnohé světové festivaly, přitom drze skákal z grotesky do rodinného dramatu či od děsivého hororu o obřím monstru do scén na hraně parodie.

Ponův Mutant může sloužit jako příklad jedinečné schopnosti některých místních tvůrců generovat velké zisky a zároveň získat velké mezinárodní renomé. Snímek, uvedený premiérově v Cannes, se umístil na čtvrtém místě ankety prestižního francouzského filmového časopisu Cahiers du cinéma o nejlepší film dekády. A zároveň je to obří korejský hit, na který doma přišlo přes 10 milionů diváků a dlouho byl nejúspěšnějším korejským titulem, před nějž se v tamní distribuci dostal jen celosvětový hit číslo jedna Avatar.

Mutanta v roce 2006 natočil nynější džitel Oscara Pon Džun-ho. | Video: Showbox

Korejská kinematografie má také subtilnější tvůrce, ať už Lee Chang-donga, či Honga Sang-sooa, jejichž výtečné snímky cílí převážně na poučenější festivalové a artové publikum. Případně Kim Ki-duka: jeho komplikovaně vyprávěné příběhy o vztazích zabírají hlavně na festivalech, ale dovedou si získat širší pozornost šokujícími scénami.

Na druhé straně stojí obří hity, které ve většině oslovují hlavně domácí publikum. V roce 2015 hned několik takových předčilo v tržbách Avatara a od té doby se objevují další, jež překonávají kasovní rekordy.

Pon Džun-ho spojuje to nejlepší z obou břehů: citlivost a originalitu úspěšných festivalových tvůrců i schopnost práce s velkými rozpočty, jimiž korejská kinematografie oplývá. Navíc už před Parazitem natočil dva snímky - sci-fi Ledová archa a dětské ekologické fantasy Okja - v angličtině, s herci jako Tildou Swintonovou či Jakem Gyllenhaalem.

Okja od Pon Džun-hoa měla před třemi roky premiéru na Netflixu. | Video: Netflix

Zatím se jihokorejští tvůrci střetávali s Hollywoodem podobně problematicky, jako když se tam v 90. letech minulého století pokoušeli usadit a prorazit hongkongští režiséři.

Kim Jee-woon ve snímku Konečná s Arnoldem Schwarzeneggerem nedostal prostor pro své oblíbené divoké hrátky na půdě westernu, thrilleru a hororu jako ve filmech Hodný, zlý a divný, A Tale of Two Sisters či A Bittersweet Life. A natočil jen zapomenutelný akční snímek.

Pon Džun-ho se svými Oscary.
Pon Džun-ho se svými Oscary. | Foto: Reuters

Park Chan-wook se pokusil prorazit v angličtině ambiciózním a zdařilým hitchcockovským thrillerem Stokerovi, který však spíše propadl. Lépe se vedlo jeho britské televizní minisérii The Little Drummer Girl.

Také z Parazita se má nyní stát seriál v produkci HBO. A možná právě jeho historické vítězství a zisk čtyř Oscarů pomůže silnějšímu a úspěšnějšímu "exportu" korejských talentů na západ.

Nejprve Pon Džun-ho pro Jižní Koreu dobyl s Parazitem festival v Cannes, kde dosud žádný tamní film nezískal hlavní cenu. Nyní dobývá Hollywood. Jak krásný paradox, že takto prorazil zrovna snímek, který pod komediálním a thrillerovým povrchem skrývá satiru na konzumní společnost, jež nešetří bohaté ani chudé.

Kamil Fila hodnotí na festivalu v Karlových Varech oscarový film Parazit | Video: Kamil Fila
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Platy učitelů vzrostou v příštím roce o devět procent, oznámil ministr Plaga

Rozpočet na ně by se tak měl zvýšit meziročně o 11 miliard korun. Dohodli se na tom v pondělí ministr školství Robert Plaga a ministryně financí Alena Schillerová (oba za ANO). O miliardu korun by měl narůst rozpočet vysokých škol a o 1,3 miliardy peníze na neinvestiční výdaje, ze kterých se platí mimo jiné doprava na školy v přírodě. Letos hospodaří ministerstvo školství se zhruba 214 miliardami korun.

Na devítiprocentním růstu platů učitelů pro rok 2021 se Plaga se Schillerovou dohodl již loni při přípravě střednědobého výhledu rozpočtu. Podle nich tak vláda dodrží svůj slib, že průměrný hrubý plat učitele vzroste v příštím roce na 45 000 korun. Průměrný výdělek učitelů v prvním čtvrtletí letošního roku činil 38 951 korun hrubého měsíčně. Průměrná mzda v ČR byla 34 077 korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy